alex3305 schreef op zondag 18 september 2011 @ 02:00:
[...]
Dat het onder de Users map geïnstalleerd wordt vind ik ook nog steeds wat vreemd. Echter (!

) is ClickOnce wel een ontzettend mooie techniek die naar mijn mening in sommige software beter toegepast kan worden. Het maakt het een gebruiker ontzettend gemakkelijk om applicaties te installeren. Iets wat ik meestal toch wel mis in Windows - alhoewel ik een fervent Windows gebruiker ben..
Dat ligt er ook aan welk gebruiksscenario je er op nahoudt, en in wat voor omgeving je je bevindt. Bij ons zou een intern ontwikkelde applicatie bijvoorbeeld prima met ClickOnce in %userdata% kunnen draaien, net als Chrome bijvoorbeeld of destijds de LiveMesh Beta.
Punt is eerder dat in een managed workplace in een enterprise omgeving door een RiskManagement of Security afdeling strikte richtlijnen worden gesteld met betrekking tot het uitrollen van software.
Dat dient volgens een gecontroleerde wijze te gebeuren om inconsistenties tussen verschillende client versies te elimineren - tenslotte wil je niet dat er een verouderde client tegen een gewijzigd backend praat omdat desbetreffende user het verdomt om die update te runnen (want dat is eng).
Een ander aspect is user/device roaming, die userstate moet redirected worden naar verschillende devices (laptop, desktop, VDI guest) en ook nog eens consistent blijven.
De hoeveelheid data wordt dan ook belangrijk, tenslotte wil je als user geen half uur wachten totdat je profiledata met die apps eindelijk over die WAN link gesynced is naar je Tablet over 3G.
Daarom zul je eerder een klassiek/outdated* software releasemanagement concept zien als SCCM of Altiris.
Al gaat tegenwoordig steeds meer de trend BYOD & managed diversity een rol spelen waardoor je nu meer kans maakt met een dynamisch updatemechanisme voor je clients - mits je het goed afstemt op je backend.
Je kan gebruik maken van de WindowsUpdate API als je dat wil - er zijn zelfs 3rdparty oplossingen die dat integreren in WSUS bijvoorbeeld.
[
Voor 20% gewijzigd door
alt-92 op 18-09-2011 16:10
]