tweede router via WDS en LAN?

Pagina: 1
Acties:

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:31
Het probleem: op de 2e verdieping heb ik een slecht wifi signaal (ivm alu ondervloer bij kliklaminaat).
Omdat ik boven wil gaan werken met mijn smartphone en ik binnenkort een Sony tv met internet wil kopen wil ik dit probleem graag verhelpen.

De gegevens:
Onder heb ik een zyxel wireless router (P-2602HWL-D1A) met wpa-psk

Op 1 van de LAN uitgangen zit een Powerline/Netplug (een oudje: intuix PLC85b, 85Mbit)
Aan de powerline hangt mijn PC (met een statisch ip adres ivm portforwarding)

Ik lees op diverse plekken dat je gemakkelijk een goedkope router (bv TP-Link TL-WR740N
) via een LAN-LAN verbinding als AP kan instellen (router functie uitschakelen / DHCP uitschakelen).

Ook lees ik op diverse plekken dat het handig is om twee routers via WDS te koppelen zodat de SIDD het zelfde is en draadloze apparaten niet hoeven over te schakelen.

Nu is mijn vraag of ik ook beide kan doen?

Met andere woorden:
De kabel die nu boven uit mijn powerline komt in de LAN port van de TP-link doen EN op de TP-link WDS activeren?

Of is dit een stomme vraag?

Verwijderd

zover ik weet is dit mogelijk. Wat belangrijk is, dat het access point de repeater modus ondersteunt.
Na een snelle zoekopdracht zie ik dat de TP-link alleen repeater functie ondersteunt na een DD-WRT firmware flash. Access points van Engenius ondersteunen bijna allemaal de repeater functie. na de configuratie in de repeater functie van het access point aan je laptop/computer, sluit de de utp kabel van de powerline dan aan op het access point. Zover mijn kennis gaat, moet het access point dan het oorspronkelijke signaal van de zyxel router opnieuw uitzenden.

• Rens
ok, dat klinkt goed.

Bedoel je met repeater modus dat hij WDS ondersteund? Ik dacht dat TP-link routers dat konden, maar ik zal voor de zekerheid de specs er nog ff op na slaan. bedankt voor de tip.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19
WDS halveert je totale snelheid via wireless en je ping tijden gaan omhoog.
Via bekabeling en dan DHCP uit, Wireless zelfde SSID en ander kanaal lijkt me de beste/ snelste/ stabielste optie

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Rens
klaasbram schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 22:59:
WDS halveert je totale snelheid via wireless en je ping tijden gaan omhoog.
Via bekabeling en dan DHCP uit, Wireless zelfde SSID en ander kanaal lijkt me de beste/ snelste/ stabielste optie
Ja dat WDS in sommige gevallen de snelheid halveert had ik gelezen.

Als ik het via de powerline doe op de manier zoals je aangeeft, kan ik dan gewoon met mijn laptop (of telefoon) door het huis lopen en blijft dan mijn wifi verbinding tot stand ongeacht via welke router het gaat? of moet hij elke keer overnieuw verbinden?

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Zolang beide AP's dezelfde settings hebben (zelfde SSID, zelfde WPA settings etc), zal de client automatisch roamen naar het andere AP. Hoe snel de client roamt is afhankelijk de client instellingen.

Belangrijk is dat de client zijn IP adres kan blijven behouden bij het roamen (kortom, je hoeft dus maar 1 router/subnet in je netwerk te hebben).

• Rens
Ok, dus dan is de conclusie nu dat ik de 2e router gewoon als bridge in ga stellen en WDS niet inschakel.

Bedankt voor het meedenken.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
RensGresnigt schreef op zondag 18 september 2011 @ 10:20:
Ok, dus dan is de conclusie nu dat ik de 2e router gewoon als bridge in ga stellen en WDS niet inschakel.

Bedankt voor het meedenken.
Bridge? Het idee is juist dat je helemaal geen uitgebreide instellingen in de 2e router gaat doen. Een wireless bridge gebruik je om een draadloze verbinding tussen 2 routers te krijgen zodat je bedrade apparatuur op beide routers kunt aansluiten.

Wat jij wil is juist heel simpel. In router 2:
- Zet DHCP uit
- Configureer een LAN ip in de range van Router 1 (wel eentje die natuurlijk buiten je DHCP range valt)
- (optioneel) configureer WAN poort als Lan poort (kan in DD-WRT)
- Wireless: Zet SSID gelijk aan Router 1
- Wireless: Zet Beveiliging op gelijk aan Router 1 (WPA2-PSK met AES encryptie, neem ik aan)
- Wireless: Zet wachtwoord gelijk aan Router 1

Vervolgens:
- Sluit de kabel uit de Powerline adapter aan op een LAN poort van Router 2 (en 1 ook natuurlijk)
- Sluit je client apparaten aan op een LAN poort van Router 2
- Loop met een wireless client heen en weer tussen zolder en begane grond ;)

• Rens
Ik denk dat ik de term 'bridge' verkeerd gebruik (zal nog eens googelen wat dat dan precies is).

Met zo'n stappenplan kan het in ieder geval niet niet meer mis gaan.
Hoewel ik over deze regel nog wel even moet nadenken:
Joolee schreef op zondag 18 september 2011 @ 10:55:
[...]
- Configureer een LAN ip in de range van Router 1 (wel eentje die natuurlijk buiten je DHCP range valt)
Ik heb inmiddels de HOWTO (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465/0) nog eens gelezen maar kom er niet helemaal uit....

Huidige gegevens router 1:
Gegevens PC: statisch IP adres 192.168.1.35
Gegevens Router (1):

LAN Information
- IP Address: 192.168.1.254
- IP Subnet Mask: 255.255.255.0
- DHCP: Server

DHCP Setup
- IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
- Pool Size: 32

Wat is nou precies de IP range en DHCP range van deze router 1?
Met andere woorden welk IP adres kies ik voor router 2 dat binnen de IP range valt en buiten de DHCP?

hmm ik dacht dat ik het redelijk uitgezocht had op internet maar ga me nu weer langzaam minder slim voelen :(

[ Voor 6% gewijzigd door Rens op 19-09-2011 09:19 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
Zet je 2e router op IP adres 192.168.1.1. Dat valt binnen de range, maar buiten de DHCP (die begint op 192.168.1.33 namelijk)

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
RensGresnigt schreef op zondag 18 september 2011 @ 12:23:

LAN Information
- IP Address: 192.168.1.254
- IP Subnet Mask: 255.255.255.0
- DHCP: Server

DHCP Setup
- IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
- Pool Size: 32

Wat is nou precies de IP range en DHCP range van deze router 1?
Met andere woorden welk IP adres kies ik voor router 2 dat binnen de IP range valt en buiten de DHCP?
Haal je WAN informatie maar weg hoor :*) .

IP range: 192.168.1.x
DHCP range: 192.168.1.33 t/m 64

Dan bijvoorbeeld 192.168.1.1 zoals eerder aangegeven (tenzij je weet dat iets anders daar al gebruik van maakt, waarschijnlijk niet). Instellen op router 2, ding uit zetten en kabel die van router 1 komt in een LAN poort van router 2. Ding weer booten en dan kun je hem nog verder instellen via dat IP adres als het goed is.

[ Voor 12% gewijzigd door Nivk op 18-09-2011 23:30 ]

• Rens
Ok, thanks.
Nivk schreef op zondag 18 september 2011 @ 23:30:
[...]

Haal je WAN informatie maar weg hoor :*) .
Is mijn WAN info niet gewoon voor iedereen op te vragen / te bekijken? Bijvoorbeeld voor torrent gebruikers?
Ach...hij is nu weg in ieder geval.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:29
Volgens mij is WPA2 niet mogelijk bij WDS. Tenminsten, de Tomato versie die ik gebruik op mijn WRT54GL ondersteunt het niet. Als ik een andere modus neem (AP, ...) dan gaat WPA2 wel.
Op de FAQ pagina van Tomato staat duidelijk uitgelegd hoe je WDS moet configureren.

• Rens
Vandaag alles aangesloten.

WDS was niet nodig.
Vanuit modem omhoog gegaan met powerline, daar router 2 op aangesloten (dhcp uit, ssid gelijk aan router 1).
Heb nu idd van boven tot onder wifi bereik...

bedankt!
case closed :)
Pagina: 1