Draadloos netwerk dramatisch, hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-02 23:53
Beste mede tweakers. Ik zal zo goed mogelijk mijn situatie schetsen.

Ik zit in een kamer van 5 bij 5 meter. Ik heb een fiberspeed verbinding van tele 2. Werkt prima. Ik haal zonder problemen bedraad rond de 40 mb, draadloos rond de 35 mb. De modem die erbij zit is een comtrend. Een paar maanden terug begon de ellende. De snelheid viel terug naar rond de 16 mb via draadloos. Via bekabeld nog steeds 40 mb.Toen zakte de draadloze snelheid terug naar 8 mb. Op dit moment nog steeds dus. Ik dacht modem tele 2 stuk. Dus nieuwe gekregen, zelfde resultaat. Alle kanalen geprobeerd die er beschikbaar waren, nog slechter resultaat. Er zitten in mijn buurt 25 netwerken. Als ik door de kamer heen loop met mijn mobiel is het signaal 4 meter verder dan het modem dus slechter dan slecht. Lager dan 2 mbit is geen uitzondering. De kamer is een grote ruimte geen muren of iets. Alle appraten die storing kunnen veroorzaken uitgeschakeld door middel stekker er uit. Geen resultaat, bereik net zo slecht. Toen dacht ik aparte draadloze router ertussen. Cisco linksys e2000 aan het modem van tele 2 gehangen met draad. Tele2 wireless uitgezet en met de cisco geprobeerd. Mijn mond viel open van verbazing. Het zelfde slechte resultaat. Ik dacht echt dat het aan de modem van tele 2 lag, maar er is dus een gigantische stoorzender in de buurt. Alle kanalen ook van de cisco geprobeerd(13) stuks. Reusltaat blijft bedroefend. Apparaten geven aan signaalsterkte is tussen 90 tot 100 procent. Snelheid komt niet boven de 8 mbit uit. Ik vind dit echt bizar. We hebben het over 2 tot 3 meter verder op waar geen fatsoenlijk signaal te ontvangen valt. Ik ben ten einde raad. Wordt het de handel bekabelen of is er nog iets anders wat ik kan doen? Nogmaals, het draadloos heeft rond begin dit jaar goed gewerkt, sinds juli is de ellende begonnen en bij mij is er niets veranderd.O ja, de beveiliging is WPA2 met shared key. Ook andere beveilegings instellingen geprobeerd, zelfs open netwerk, alles het zelfde resultaat. Toegangssleutel is bereikbaar met AES.

[ Voor 3% gewijzigd door blueface op 17-09-2011 17:02 ]

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik lees in je verhaal nergens een check op je draadloos netwerk kaartje in je pc/laptop?
wellicht is die gewoon stuk? :)

• blueface
Notehoutelade schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:03:
ik lees in je verhaal nergens een check op je draadloos netwerk kaartje in je pc/laptop?
wellicht is die gewoon stuk? :)
Ik heb het geprobeerd via de laptop, 2 playstations, mobiele telefoon, Samsung tv D800, allemaal geven ze het zelfde resultaat. Laptop werkt bij mijn ouders perfect op draadloze router van upc. Dus die is echt niet kapot. Het zit echt in het netwerk.

• leonwin7
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-02 09:00
hier hadden wij hetzelfde probleem,
de router bleek kapot te zijn, na de vervanging werkt alles wel weer goed.

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
blueface schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:05:
[...]

Ik heb het geprobeerd via de laptop, 2 playstations, mobiele telefoon, Samsung tv D800, allemaal geven ze het zelfde resultaat. Laptop werkt bij mijn ouders perfect op draadloze router van upc. Dus die is echt niet kapot. Het zit echt in het netwerk.
ah, overheen gelezen dan :)
gezien het feit dat je al 2 modems hebt gehad en een cisco hebt getest en niets werkt, weet ik het eigenlijk ook niet. Hoe vindt je een stoorzender in de buurt, en dan nog, stel dat ie er is en je vindt de oorzaak, wie zegt dat je er wat aan kunt doen.. ?

• blueface
Notehoutelade schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:08:
[...]

ah, overheen gelezen dan :)
gezien het feit dat je al 2 modems hebt gehad en een cisco hebt getest en niets werkt, weet ik het eigenlijk ook niet. Hoe vindt je een stoorzender in de buurt, en dan nog, stel dat ie er is en je vindt de oorzaak, wie zegt dat je er wat aan kunt doen.. ?
Ik weet ook niet of er iets aan te doen is, maar ik vindt het toch raar. Ik heb al jaren draadloos internet en heb dit nog nooit mee gemaakt. Ik sprak van de week iemand die in de zelfde buurt woont als ik en die had precies het zelfde. Dus dat kan geen toeval zijn. Die persooon had internet van upc. Wat kan zo gigantisch storen dat het netwerk als naar 3 meter bagger wordt?

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 22:44

Eelke Spaak

- Vlad -

Heb je al eens geprobeerd je router naar een ander WiFi-kanaal over te schakelen? Soms raken bepaalde frequentiebanden zó overbelast dat dat problemen kan geven. Er is een mooie Android app om te checken wat het optimale kanaal in je omgeving is, WiFi Analyzer heet 'ie geloof ik. (Voor iPhone is er vast iets soortgelijks, en voor de PC ook wel trouwens denk ik zo.)

TheStreme - Share anything with anyone

• leonwin7
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-02 09:00
voor de computer heb je het programma inSSIDer om te kijken welk kanaal er wordt gebruikt.

• blueface
Eelke Spaak schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:14:
Heb je al eens geprobeerd je router naar een ander WiFi-kanaal over te schakelen? Soms raken bepaalde frequentiebanden zó overbelast dat dat problemen kan geven. Er is een mooie Android app om te checken wat het optimale kanaal in je omgeving is, WiFi Analyzer heet 'ie geloof ik. (Voor iPhone is er vast iets soortgelijks, en voor de PC ook wel trouwens denk ik zo.)
Ik kan het helaas nu niet testen van die app, want ik ben niet thuis. Maar ik heb eigenlijk alle kanalen gehad op het modem en de cisco maar allemaal het zelfde belabberde resultaat. Tele2 modem heeft maar 9 kanalen. de cisco had er 13.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
Waarmee check je de snelheid? Om er zeker van te zijn dat het probleem echt binnen je netwerk is (en niet de modem of een website), kan je eens bestanden over gaan sturen tussen pc's binnen je netwerk.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
Met een progje als netstumbler kun je zien welke zenders er op welke kanalen zitten en hoe sterk ze zijn. wellicht is er toch nog wat te schuiven in kanalen. Let wel de wifi kanalen hebben overlap. zie Wikipedia: IEEE 802.11

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
Hmm WIFI en vage problemen klinkt heel bekend. Hier in Lunetten ook veel gezeur met slechte of uitvallende verbindingen. Kanalen switchen hielp soms even, maar meestal niet echt.

Wat voor OS draai je trouwens? Windows 7 is namelijk behoorlijk ruk met WIFI en het internet staat vol met posts over WIFI die random dropt of dichtslipt. De service "Computer Browser" uitknallen hielp hier al een hoop, zeker met meerdere PCs online.

Maar goed, verder geen idee of dit ook bij jou speelt. Wellicht even een ander OS proberen. Desnoods Linux van een CDtje :)

• blueface
Mijn hoofd laptop draait op windows 7, mijn 2de laptop op windows xp.
Ik voer de test uit op speedtest.net of via speed.io. Bedraad werkt het prima, draadloos dus niet, vandaar dat ik het daar ook in zoek. Windows xp is draadloos nog slechter. Zoals ik al zei, in het begin heeft het allemaal prima gewerkt. Zowel op de hoofd laptop als op de playstations en die hebben dus ook een internet snelheidtest. Alle apparaten geven ongeveer rond de 8 mbit, dus het lijkt me echt sterk dat het aan de computer ligt.

• danielbakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-02 10:11
is het misschien mogelijk om de router op een andere frequentie te zetten (5.8GHz)? die is over het algemeen nog vrij leeg. als de buren bijv. iets van een draadloos videosysteem hebben wat op 2.4GHz werkt kan dat behoorlijk storen op WiFi, dat videosysteem houdt geen rekening met WiFi frequentiebanden. en dan krijg je dus door storing packet loss, met het bekende resultaat.

• blueface
danielbakker schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:28:
is het misschien mogelijk om de router op een andere frequentie te zetten (5.8GHz)? die is over het algemeen nog vrij leeg. als de buren bijv. iets van een draadloos videosysteem hebben wat op 2.4GHz werkt kan dat behoorlijk storen op WiFi, dat videosysteem houdt geen rekening met WiFi frequentiebanden. en dan krijg je dus door storing packet loss, met het bekende resultaat.
Helaas gaat dat niet, want mijn laptop ondersteund dat niet. Waarschijnlijk de tv en de playstations ook niet, dus dat is geen optie. Ik heb het nog wel geprobeerd de cisco op 5.8GHz te zetten, maar de laptop zag de router sowieso niet. Aangezien de ps3 al van 2007 is, gaat dat dus ook niet lukken.

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
De 2.4 GHz band is zwaar bevolkt helaas. Hier gaat mijn draadloze bandbreedte omlaag als ik de magnetron aanzet 8)7 (is wel al een oude ding).

Is er in juli iets in de buurt veranderd? Nieuwe antenne van KPN voor Digitenne, nieuwe GSM zendmast of zo? Nieuwe buren met apparatuur die jou stoort? Niet dat je daar veel aan kunt doen, maar dan heb je wel een verklaring voor de afgenomen bandbreedte.

• danielbakker
eric: de magnetron werkt op 2.45 GHz ;)
digitenne en GSM storen niet op WiFi, want die werken op andere frequenties. je zult dus moeten zoeken naar (niet-WiFi) draadloze apparaten bij jezelf of bij de buren.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

danielbakker schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 22:35:
eric: de magnetron werkt op 2.45 GHz ;)
digitenne en GSM storen niet op WiFi, want die werken op andere frequenties. je zult dus moeten zoeken naar (niet-WiFi) draadloze apparaten bij jezelf of bij de buren.
Heb je wel eens gehoord van harmonischen ? Wikipedia: Harmonische

Iperf

• danielbakker
oke, kleine wijziging in m'n verhaal: digitenne en GSM storen nauwelijks op WiFi. harmonischen zijn veel minder krachtig dan het grondsignaal, en zeker in vergelijking met een router op een paar meter afstand. het lijkt me dus niet aannemelijk dat blueface daar last van heeft.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Klopt maar als er iemand recent dichtbij antennes heeft geplaats die op andere frequenties werken zegt dat dus niet dat je daar geen last van kan hebben ;)

Iperf

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Dit klinkt als non-WiFi interferentie op 2.4GHz. Je zou met een spectrum analyzer moeten pin-pointen waar het wegkomt.

Zeer waarschijnlijk zal iemand in de buurt een draadloze videotransmitter gebruiken welke ook in 2.4GHz band zit.

Als je het niet kan pin-pointen zal je moeten kijken naar 802.11a of 802.11n in de 5GHz band.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Is toevallig iemand in de buurt met een 802.11b of 802.11g kaartje in zijn computer? Die kunnen namelijk ook je snelheid naar beneden drukken als ze connecten. Bij mij hielp het om het AP op 802.11N only te zetten en op die manier oudere kaartjes uit te sluiten. Andere storingsbronnen moet je waarschijnlijk toch zoeken in de categorie zendamateur, babyfoon of ethernet over power met Homeplug apparaten maar ook een zendmast umts, Wimax, C2000 etc. zijn potentiële bronnen.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
@ synoniem: als iemand in de buurt 802.11b of g gebruikt dan maakt niet iets zolang ze maar niet op hetzelfde kanaal zitten (en tevens niet op JOUW accesspoint want dat zal inderdaad de snelheid beinvloeden)

UMTS, Wimax etc zitten op andere frequenties en zijn dus niet directe storingsbronnen. Je moet zoeken naar andere devices op 2.4GHz....

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik was laatst bij een klant die ook zoveel gezeur had met draadloos. Zelfs de Fritzbox 7340 had al na 3 meter geen bereik meer. Zelfs op het N protocol. Ik heb het opgelost. het bleek dat de Linksys WRT300 en de WRT160 als stoorzender fungeerde daardoor deed het draadloos niet meer en het bleek dat ze elkaar aan het vervelen waren terwijl ze op 10 meter van elkaar stonden. Draadloos viel namelijk veel weg en veel klachten met betrekking tot snelheid. uiteindelijk een TPlink router geplaatst en nu is er boven op beide routers bijna vol bereik weer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• blueface
Op de laptop gebruik ik Wireless G en N.Op de playstations Wireless G. Op de TV ook wireless N.

Staan niet te gelijk aan. Maar als ik Wireless G gebruik is de snelheid iets hoger (rond de 10 mbit) dan op de N variant (rond de 8 mbit). Wireless N only ook al gebprobeerd, blijft rond de 8 mbit hangen. De antenne sterkte is ook niet zwak. Op de pc gewoon vol en op de ps3 rond de 90 tot 100% ontvangst. De tv zelffde verhaal. Het is alleen de snelheid die elke keer inzakt. Het verschilt ook op verschillende tijdstippen van de dag. 's morgens kan het een poosje goed gaan(rond de 12 tot 15 mbit) en 's avonds is het weer drama. Kan ook weer 's savonds goed zijn en 's morgens weer slecht. Natuurlijk blijft de snelheid aan de matige kant. Ik weet niet of er wat veranderd is in de buurt , maar ik weet het bijna wel zeker, aangezien ik er eerst geen last van had. Hebben jullie nog sussgesties of wordt het bedraad aansluiten? Even nog als extra informatie het gaat dus alleen op de download snelheid die vertraagt, de up is zeer netjes rond de 6 mbit, zowel bedraad als draadloos.

[ Voor 7% gewijzigd door blueface op 18-09-2011 12:48 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47

AvK

Ready Set Go

Heb je nu al even met zo'n progje gekeken hoe de kanalen bij jou in de buurt verdeeld zijn? En dan het 'beste' kanaal gepakt?

Edit: vette typo!

[ Voor 8% gewijzigd door AvK op 18-09-2011 15:34 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• blueface
AvK schreef op zondag 18 september 2011 @ 12:48:
Neb je nu al even met zo'n progje gekeken hoe de kanalen bij jou in de buurt verdeeld zijn? En dan het 'beste' kanaal gepakt?
Zal ik vanavond doen, ik kan het dan pas testen. Ben nu niet thuis. De bekende zondagvisite.

• blueface
Ik heb dus met het programma inSSIDer gekeken en het beste kanaal was dus 2. De rest was allemaal vol en dus in gebruik. Wifi op kanaal 2 gezet. Zit nu rond de 11 mbit. Dus nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Ik ga er van uit dat het dus bekabelen gaat worden? Of weten jullie nog meer opties?

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Die wifikanalen overlappen, dus in pricipe kan je ook nog last hebben van 1 en 3. Naast bedraad, of 5GHz kun je natuurlijk ook nog een kooi van Faraday maken. Dan heb je geen last meer van stoorzenders buiten de kooi. Leverd natuurlijk wel weer wat andere problemen op.
Pagina: 1