Intel I7 2600 -> Mem banken en hoeveelheid

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik ben bezig met een nieuw systeem (als server).
Nu is dit gewoon voor thuisgebruik. Hierin zit een dikke raid controller (hardware raid).

Hierin komt een I7 2600K. Nu vraag ik me af hoeveel mem erin zou moeten. 8 en 12 gb klinkt geweldig, maar als ik dat niet echt gebruik (of voorwaarde is van de proc), dan is dit natuurlijk zinloos.
Daarnaast zie je tegenwoordig setjes van 3 en 4 reepjes. Heeft dit nog meerwaarde. Het mobo wat ik heb heeft maar 4 sleufjes. En als er in dit geval geen meerwaarde aan zit, tja... dan ga ik me dat graag besparen.

Heb op I-net gezocht, maar kon deze vragen als dusdanig niet terug vinden.

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Om die vraag te kunnen beantwoorden, denk ik dat we de rol van die server gaat worden. Oftewel wat gaat deze server serveren?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
3 reepjes wil je sowieso niet doen omdat dit geen Tripple-Channel bord is. Gebruik dus 2 of 4 reepjes totaal om gebruik te maken van Dual-Channel, wat dit bord wel heeft.

Verder zeg je niet wat je er precies mee gaan doen, waardoor wij ook niet weten hoeveel RAM je nodig hebt. Als je er dingen mee doet waardoor je weinig RAM nodig hebt is 4GB al zat. Voor de prijs hoef je 8GB echter ook niet te laten. Meer dan 8GB is alleen zinvol bij zware videobewerking of het draaien van VM's. Bij gaming of gewoon desktop werk zal je nooit meer dan 8GB nodig hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 17-09-2011 17:05 ]

• BSeB
  • Laatst online: 22-09-2025
Zal fileserver zijn, videoserver (dvb-c) meerdere adapters welke deze decodeerd (software) en dan streamt via gbit netwerk (in huis).
Verder zal er wat sabnzb op gedraaid worden.

Maar 8GB met 2 bankjes zou dus een mooie optie zijn voor de toekomst nog ruimte (2 reepjes) en 8GB aangezien de prijs toch geen probleem is (qua verschil)

• Nielson
  • Laatst online: 15:17
Waarom stop je zo'n dure 2600K in een fileservertje?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hetgeen Nielson hierboven schrijft zit ik mij eigenlijk ook af te vragen want voor een servertje en dan thuisgebruik lijkt me dat die cpu een beetje zit te suffen. Een gewone I5 2500 lijkt me al meer als voldoende hiervoor en dan nog wat het geheugen betreft heb ik zelf hier bij mijn systeem alles eens in de gaten gehouden.

Zelf doe ik veel met video-edit en fotobewerking met 8 GB intern geheugen maar ik ben tot nu toe nog niet tegen gekomen dat er meer dan 50% van het geheugen gebruikt werd. Zelfs wanneer ik een boel tegelijk open had staan en tegelijkertijd aan het renderen was, dus in die zin is 8 GB meer als voldoende.

Die setjes van 3 is zoals hierboven al geschreven is alleen geschikt voor de X58 boarden met triple channel en heeft geen nut bij een Sandy Bridge board aangezien die dual channel zijn. Altijd dus een setje pakken van 2 of van 4 dimms en gelijke aantallen aanhouden en dan zit je altijd goed.

Verder zijn mijn ervaringen met Asus Sandy Bridge en Kingston HyperX dimms met XMP( 1600 Mhz ) heel goed en foutloos, en daarbij is ook nog de prijs van een setje van 8 GB nog geen 50 euro.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juist bij deze vraag moet je zuiver zijn in je naamgeving:

DIMM (of geheugenreep of wat dan ook) = fysiek ding wat je in je PC steekt met geheugenchips erop.
Bank = virtuele organisatie van 64 datalijnen aan geheugen. Kun je niet vastpakken.

Eén DIMM kan als één of twee banken aangesproken worden afhankelijk van het aantal datalijnen. Enkelzijdig=64 datalijnen=1 bank, dubbelzijdig=128 datalijnen=2 banken.

En laat nou net het aantal banken bepalend zijn voor de combinaties die mogelijk zijn. Vaak zal een moederbord een max van bijvoorbeeld 6 banken hebben, waarbij de eerste twee slots (een per kanaal) altijd twee banken per DIMM aankunnen, maar slots drie en vier in totaal twee banken aankunnen, waardoor je in die slots ofwel twee enkelzijdige danwel een dubbelzijdige DIMM kunt plaatsen.

Oh en mbt "foutloos" - ervaringen koop je niets mee, per DIMM en moederbord is de compatibility anders. Gewoon de QVL van het moederbord aanhouden, zeker bij Asus, wiens moederborden notoir kieskeurig zijn (laatst weer vriend van me gehad die prima GeIL RAM gekocht had wat gewoon niet werkte op z'n nieuwe Asus bord). Of gewoon geen Asus nemen. Dat gezegd, hoewel andere merken in de regel veel minder compatibility issues hebben is het altijd verstandig de QVL te volgen, juist als je meerdere DIMMs erin wilt vrotten.

Negeer trouwens alle blaat rond "dual channel" setjes, het zijn setjes van twee dezelfde DIMMs, meer niet. Als die individuele DIMMs in de QVL staan kun je prima zo'n setje kopen, of je kunt twee losse kopen. Als ze niet in QVL staan loop je met zo'n setje exact evenveel risico als met twee losse van hetzelfde type. Meestal kosten ze bijna evenveel, maar er is geen enkele reden om meer te betalen voor een set van twee. Gewoon nemen wat goedkoper is ;)

Oslik blyat! Oslik!

• marcop23
  • Laatst online: 14:01
Als je de processor nog niet gekocht hebt, zou ik niet voor een i7-2600K gaan, maar voor een lichtere. Een i5-2400 is ook zat genoeg voor een server, en je bespaart er direct even 100 euro mee.

Geheugen is tegenwoordig extreem goedkoop, en ik zou dan ook gewoon voor een 8GB kitje van Kingston gaan. 8GB aan geheugen moet zat genoeg zijn om te transcoden, downloaden en files serveren tegelijk.

• Roel1966
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 18 september 2011 @ 13:31:

Oh en mbt "foutloos" - ervaringen koop je niets mee, per DIMM en moederbord is de compatibility anders. Gewoon de QVL van het moederbord aanhouden, zeker bij Asus, wiens moederborden notoir kieskeurig zijn (laatst weer vriend van me gehad die prima GeIL RAM gekocht had wat gewoon niet werkte op z'n nieuwe Asus bord). Of gewoon geen Asus nemen. Dat gezegd, hoewel andere merken in de regel veel minder compatibility issues hebben is het altijd verstandig de QVL te volgen, juist als je meerdere DIMMs erin wilt vrotten.
Correct, ik was even vergeten erbij te zetten om welk specifiek type Asus moederboard het ging en dat is het Asus P8Z68 DELUXE board waarbij dit KHX1600C9D3K2/8GX type dimm foutloos werkt. Deze staan trouwens ook op de QVL lijst met wel dat verschil dat er i.p.v. 8GX dan 4GX staat hetgeen alleen de setaanduiding weer geeft.

Verder helemaal mee eens wat je schrijft en het soms wel verwarrend is als men spreekt van banken en plankjes en dergelijke, en ook dat het belangrijk is dat mensen een QVL lijst erop na slaan en niet zomaar iets kopen. Het kan vaak een boel ellende besparen en is eigenlijk een kleinigheid zo'n lijst even na te kijken en een fabrikant die niet voor niets publiceerd.

Verder had ik niet bewust gekeken voor een set of losse dimms maar puur gekeken naar prijs en aantal dimms ik wilde gebruiken, dus in die zin ben ik het er ook mee eens dat dit een wasse neus is en je puur naar de prijs per stuk dan moet kijken.
Pagina: 1