• tijnvw
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:23
Beste mensen,

Onlangs heb ik een NAS gekocht, Synology DS211. Gekozen op basis van goed internetonderzoek, onder andere hier op Tweakers.net.

Ik heb hem zojuist aangesloten en ben bezig hem te configureren, maar met de beschikbare literatuur kom ik er niet helemaal uit op welke manier ik de schijven het best kan configureren.
Ik heb 1 schijf van 2TB en 1 schijf van 320GB.
Opties zijn Synology's SHR-systeem, en handmatige RAID/JBOD configuraties.

Nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen als ik het volgende wil bereiken.

"gewone opslagpartitie", deze moet gebackupt worden op de andere schijf (backuppartitie 1). Ik wil er zeker van zijn dat de opslagpartitie niet verloren gaat bij een schijfdefect.
"backuppartitie1", hier staat de backup van de "opslagpartitie"
"backuppartitie2" hierop wil ik graag een time-machine backup van mijn computer zetten (ca. 800GB) (deze hoeft niet dubbel (dus nog een keer op de NAS) gebackupt te worden
eventueel "backuppartitie3" om een time-machine backup van een andere computer te zetten (deze hoeft niet dubbel (dus nog een keer op de NAS) gebackupt te worden.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb geformuleerd, ik wil heel graag weten wat ik het beste kan doen. Hoop dat er mensen zijn die me kunnen raadgeven!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een RAID met een 2TB en 320GB is sowieso niet handig. Die moet je gewoon als singledisks benaderen. JBOD zou kunnen, maar imho voegt 320GB weinig toe aan het volume van een 2TB dat het echt zinnig is.

• tijnvw
Terw_Dan schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 16:14:
maar imho voegt 320GB weinig toe aan het volume van een 2TB dat het echt zinnig is.
Okee, mijn idee was dat het misschien mogelijk zou zijn om die 320GB schijf gewoon te gebruiken als "opslagpartitie", die dan gebackupt wordt op de 2TB schijf. Daarnaast de "backuppartitie 2" (en eventueel 3) ook op de 2TB schijf zetten. Is dit te doen?

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:01

St@m

@ Your Service

Ik denk dat je even moet afstappen van het partitie gebeuren, zo werkt een Synology niet.
Ik denk dat je de Synology het beste kunt configureren met twee losse disken.

Een backup draaien van de belangrijkste data van disk 1 naar 2 en nog een externe backup maken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• tijnvw
St@m schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 16:16:
Ik denk dat je even moet afstappen van het partitie gebeuren, zo werkt een Synology niet.
Ik denk dat je de Synology het beste kunt configureren met twee losse disken.

Een backup draaien van de belangrijkste data van disk 1 naar 2 en nog een externe backup maken.
Dus dan zou het JBOD moeten worden, en hoe regel ik dan die backup van disk1 naar disk2?

• St@m

St@m

@ Your Service

JBOD is "Just a Bunch Of Disks" alle ruimte van de schijven bij elkaar en dat wordt gezien als 1 disk, dat is niet wat jij wil. Jij wil twee losse schijven.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• tijnvw
Oh! Okee! Dat wist ik niet dus ;)
Heb jij ervaring met het configureren van Synology? Volgens mij kreeg ik alleen de keuze tussen SHR (dan kun je voor de rest niet meer zoveel instellen geloof ik) en handmatig RAID.

• St@m

St@m

@ Your Service

Ja, ik heb er ervaring mee, je kunt er gewoon een disk instoppen en deze installeren als Single disk. Daarna stop je je tweede disk erin en die installeer je ook als single disk. (Misschien kan het ook wel tegelijkertijd, dat weet ik niet, ik heb pas later een extra schijf gekocht).

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
JBOD kan ook gewoon zonder dat het 1 grote schijf wordt. Dan kies je geen Single disk als beide er al in zitten dan worden het 2 lossen schijven.

• St@m

St@m

@ Your Service

Owh ok, nou, problem solved dan denk ik ;)

• tijnvw
JBOD wel het beste idee dan dus? http://macsynology.wordpr...ves-and-booting-your-nas/ punt 5 t/m 8 staan de opties weergegeven. Ik zie door de bomen het bos niet meer zo! :|

• FastPinguin
Kies: Multiple Volumes on RAID> New diskgroup> Selecteer 1 disk>JBOD

Daarna opnieuw met je 2de schijf. Dan heb je 1 volume per schijf.

• tijnvw
Super! Hartstikke bedankt, ga dit proberen!

• tijnvw
Maar, momentje!
Komt het dan goed met die backup van de 320GB schijf én de Time Machine backup(s)?

• FastPinguin
Volgens mij kan je trouwens ook gewoon Single Volume on Raid kiezen bij stap 3 en dan 1 schijf selecteren en daarna JBOD.

Ik heb geen ervaring met die Time Machine, maar je kan shares aanmaken op 1 volume en dan een share backuppen of er heen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnvw
Na een tijdje alles uitproberen blijkt het het handigst te zijn om Single Volume on Raid te kiezen, en dit dan bij allebei de schijven hetzelfde te doen.
Latere "partitionering" (bijvoorbeeld ten behoeve van interne backup of externe backup via Time Machine kan via de zogenaamde "gedeelde mappen". Hieraan kun je ook een quotum toewijzen zodat de maximale backupgrootte gemaximaliseerd wordt.
Pagina: 1