Router met groot bereik.

Pagina: 1
Acties:

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-02 19:26
Ik ben op zoek naar een router met groot bereik. Hij moet hier in de meterkast komen te staan en vervolgens draadloos een bereik van ongeveer 60 meter hebben( schuur buiten). De huidge router (standaar online modem) lukt dit niet. Het grote probleem is dat ons huis muren van ongeveer 70-90 cm dik heeft wat zorgt voor een grote terugval in signaalsterkte.

Nu heb ik al wat in de pricewatch en oude fora lopen zoeken maar ik kan nergens echt duidelijk vinden waarop ik mijn keuze zou moeten baseren. Iemand een idee?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
Ik heb zo'n vermoeden dat 60m bereik simpelweg niet haalbaar is als je in een bunker woont. Er is nog altijd zoiets als een wettelijk geregeld maximaal zendvermogen, ik vrees dat dat in jouw situatie niet voldoende gaat zijn.

Is het niet mogelijk om het netwerk voor een deel te bekabelen, en vervolgens meerdere access points op te hangen?

Voor reviews van diverse netwerkapparatuur zou je eens op smallnetbuilder.com kunnen kijken. Zij testen ook de signaalsterkte op 6 verschillende locaties. Dat is echter wel op een testlocatie met houten muren...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 08:05
Ik zou er gewoon een repeater ofzo tussenzetten. Zoals hierboven al vermeld gaat het bij mijn weten niet lukken om die afstand met een enkele router te overbruggen. Succes

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Het is onmogelijk om zomaar een link te geven naar een bepaald model en te zeggen: dit is wat je moet hebben!
Het zou best kunnen dat je met geen enkele router of Access Point kan bereiken wat je wil. Met een paar muren en geplaatst in de meterkast zit WiFi al snel aan zijn grens.

Ik denk dat je de beste kans hebt met een iets dat custom firmware draait (zoals de bekende WRT54GL + DD-WRT combi) en een paar goede antennes. Je kan ook kijken naar richtantennes of (wellicht het meest eenvoudige) een extra Access Point dat ergens aan een raam of buiten hangt met line of sight op de schuur.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Ruut88
Ok duidelijk, ik heb ook even zitten kijken naar zon powerline setje. Zitten daarin nog beperkingen in bereik? De snelheid is in principe niet heel belangrijk. Ik moet op zijn minst zorgen dat er een ethernet aansluiting in die schuur komt, draadloos is een luxe maar is geen must. Denk dat dat momenteel de beste optie is en dan kan er altijd nog een oude router aan hangen neem ik aan om het gebeuren in de schuur draadloos te maken?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Powerline is zeker een optie, al moet je er rekening mee houden dat dat principe staat of valt met je (elektriciteits-)bekabeling en andere elektrische apparaten. Er zijn mensen waarbij powerline prima werkt (zoals hier, zelfs op een stekkerblok geen enkel probleem) maar anderen waarbij het praktisch onbruikbaar is door hoge latency en/of (lage) snelheid.

Als je iemand kent met een setje kan je het eens uitproberen, je kan een Access Point of een router ingesteld als Access Point gebruiken om een draadloos netwerk in de schuur te creëren.

[ Voor 26% gewijzigd door Petervanakelyen op 17-09-2011 15:37 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
Ruudvanelk schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:31:
Ok duidelijk, ik heb ook even zitten kijken naar zon powerline setje. Zitten daarin nog beperkingen in bereik?
Ja, daar zitten beperkingen aan, maar die zijn net als bij WiFi niet echt duidelijk te zeggen. :P Muren van 70-90 doet me vermoeden dat je niet ergens in een nieuwbouwproject woont? Dan weet ik niet hoe het met de electrische installatie gesteld is, maar als die verouderd is zou dat ook wel eens van invloed kunnen zijn op de prestaties van je powerline setje.

Wat makkelijker te controleren: Je moet iig op dezelfde fase zitten. Als je maar één hoofdzekering hebt is dat per definitie zo, maar anders heb je nog iets uit te zoeken...

Ik zou het inderdaad eerst eens uit willen testen. De lokale computerwinkel hier had een leensetje voor precies dat doeleinde.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ruut88
Nee het is een oude champigonkwekerij vandaar de dikke muren (vroeger stonden de paddestoelen in mijn woonkamer). De bekabeling naar de schuur vanuit de meterkast is nieuw omdat de schuur nu in aanbouw is. Ga denk ik inderdaad even een setje lenen om het eens te testen allemaal.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Leg in de meterkast een stopcontact aan op dezelfde groep als de schuur, steek daar een powerline geval, en eentje in je schuur. Dan zou je de minste problemen moeten ondervinden.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ruudvanelk schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:20:
Nee het is een oude champigonkwekerij vandaar de dikke muren (vroeger stonden de paddestoelen in mijn woonkamer). De bekabeling naar de schuur vanuit de meterkast is nieuw omdat de schuur nu in aanbouw is. Ga denk ik inderdaad even een setje lenen om het eens te testen allemaal.
Als de schuur nu in aanbouw is, is het dan niet verstandiger een vaste kabel te trekken naar het huis en een apart WIFI station in de schuur zelf te plaatsen?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 19:43

Pogostokje

* twiet *

Als het in aanbouw is, kun je dan niet een UTP kabeltje trekken naar die schuur? Dan ben je van alle problemen af!

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Ruut88
Pogostokje schreef op zondag 18 september 2011 @ 10:44:
Als het in aanbouw is, kun je dan niet een UTP kabeltje trekken naar die schuur? Dan ben je van alle problemen af!
probleem is dat de afstand naar de schuur nogal groot is en dat er geen kabelgoot oid ligt. De stroom is enkele jaren geleden al aangelegd vanuit de meterkast in huis. Ook in huis moet vanaf de meterkast naar buiten zon 10 meter afgelegd worden door verschillende (zeer dikke) muren. dus die operatie is niet echt een optie helaas want dit was natuurlijk wel de beste optie geweest.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

M2M

medicijnman

Alles kan met een beetje wilskracht. Bovendien kan een beetje netwerkkabel wel 100 meter zijn en nog steeds volle snelheid geven. In ieder geval 100 Megabit/s, wat voldoende is voor het streamen van HD videomateriaal.

En als je er een switch tussen prutst kom je zo 100 meter verder. De meest directe route van huis naar schuur hoeft dus niet perse. Een stukje om leggen kan ook prima.

Draadloze apparatuur zal zeker werken in jouw geval. Met een voldoende sterke repeater en een richtantenne. Snelheid gaat het je echter niet opleveren, en de vraag is nog maar of je genoeg bandbreedte overhoud om een HD stream af te kunnen spelen.

Voor simpel internetwerk zal het wel geschikt zijn.

-_-

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Je kan aan beide kanten bij de muren zoiets zetten, maar dan nog vraag ik me af of je het redt. pricewatch: EnGenius ECB-9500

Verder kan een kwalitatief-goede utp kabel 100M halen, maar eigenlijk zou je buiten glas moeten leggen. UTP voldoet in dit geval echt wel. Een cat6 kabel zou geen problemen moeten geven.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 18:12
Glas? sorry, maar hier moest ik echt om lachen. 100meter gaat prima met een beetje goede kwaliteit kabel (beetje stugge kabel zoals die van draka), en als je met glas gaat werken ga je al gelijk naar een budget van 1000 euro. Voor 1000 euro kan je een prima geul graven om de netwerk kabel in te leggen.

Stroom ligt er al, hoe hebben ze dat gedaan dan? 50cm diepe geul gegraven en daar een losse kabel ingelegd en toen de geul dicht gegooid? Normaal gesproken leg je dat toch wel in een pijpje om voorbereid te zijn op dit soort zaken. Wat ik wil zeggen is, heb je gezien dat de electro niet in een buis oid ligt of is dat een aanname?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Powerline kan wel goed werken, zeker de nieuwere. Ik vond het heel betrouwbaar werken.

Met wifi kun je ook nog kijken of je al Wireless N hebt (dat is in mijn ervaring sterker dan wireless G) en naar de kanalen. Zorg dat je een kanaal hebt dat zo ver mogelijk af ligt van de kanalen die je buren gebruiken (omdat er ook nog een overlap in de frequenties zit)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 15:12

Swerfer

Hmm...

Een router met meer zendvermogen is niet echt een oplossing, omdat je pc of laptop waarschijnlijk standaard zendvermogen heeft. Immers moet je pc/laptop ook door die muren heen kunnen zenden...

Eén of meer repeaters neerzetten is waarschijnlijk de beste oplossing als je draadloos wilt werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Swerfer op 18-09-2011 11:10 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Ruut88
.
Hennie-M schreef op zondag 18 september 2011 @ 11:06:

Stroom ligt er al, hoe hebben ze dat gedaan dan? 50cm diepe geul gegraven en daar een losse kabel ingelegd en toen de geul dicht gegooid? Normaal gesproken leg je dat toch wel in een pijpje om voorbereid te zijn op dit soort zaken. Wat ik wil zeggen is, heb je gezien dat de electro niet in een buis oid ligt of is dat een aanname?
de stroom ligt er al een aantal jaren en er is geen ruimte meer voor een utp kabel in de buizen. Extra buis is geen optie omdat er een terras boven zit wat er dan uit zou moeten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruut88 op 18-09-2011 11:35 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Swerfer schreef op zondag 18 september 2011 @ 11:09:
Een router met meer zendvermogen is niet echt een oplossing, omdat je pc of laptop waarschijnlijk standaard zendvermogen heeft. Immers moet je pc/laptop ook door die muren heen kunnen zenden...

Eén of meer repeaters neerzetten is waarschijnlijk de beste oplossing als je draadloos wilt werken.
Dit ^^

Je kunt wel een router hebben met fantastisch signaal, er moet ook signaal terug vanuit de PC/laptop.
Als die niet door de muren komen heb je nog niets aan die fantastische router. Dus je zult toch een extra router of access point moeten plaatsen op een locatie waar je deze wel kunt bereiken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Ruut88
Het gaat een powerline worden, is inmiddels getest en werkt prima. Voor het draadloze gedeelte kan er altijd nog een repeater achter de powerline worden gezet. Allemaal bedankt voor de input!

Wat mij betreft mag hier een slotje op!
Pagina: 1