• bkorteling
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-11 07:33
Hallo allemaal,

ik heb een wat oudere laptop (Sony Vaio VGN-FE31H) en ik zou wat hulp kunnen gebruiken bij iets.

Eerst even wat specs:
Moederbord: Intel 82801GBM (IHC7-M)
Bios versie: R0174J3
Processor: Core 2 Duo T2200
Videokaart: Geforce Go 7400 tc
DVD-brander: Pioneer DVR K16M

Voor zo ver de relevante hardware.

Ik probeer de laptop op te starten vanaf een cd/dvd.
Hiervoor heb ik in de bios de volgorde aangepast naar:
1. Optical
2. Floppy
3. Network
4. Harddisk

Echter wanneer ik de computer opstart met bijvoorbeeld de ultimate boot cd erin (deze werkt wel in mijn andere pc) start de laptop alsnog windows op.

wat heb ik gedaan:
- Bios geupdate
- boot volgorde aangepast

Het vreemde is dat wanneer ik de installatie dvd van windows in de computer doe start hij wel vanaf deze op.

Hoe zou ik de computer vanaf een andere cd/dvd kunnen opstarten dan?

bedankt voor het meedenken!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is het mogelijk de andere bootapparaten op disabled te zetten ? Soms wil dan nog wel werken als de DVD speler er wat langer over doet. Op die manier moet ie wel vanaf DVD booten.

Het kan ook zijn dat je DVD speler niet helemaal lekker meer is. Dan zou je een USB speler moeten kopen of lenen.

Ik maak het bij repareren van laptop's wel vaker mee. Ik gebruik dan een externe speler. Meestal werkt de speler van de laptop dan in Windows wel normaal.

• bkorteling
Het lukte me helaas niet om de hdd te disablen..

Ik zou volgend weekend pas een externe dvd-speler kunnen gebruiken. Dus ik hoop dat er wellicht iemand hier een tip heeft waarmee ik niet zo lang hoef te wachten :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je van DVD wil booten om te gaan herinstalleren zou je kunnen proberen om de HDD eerst te formatteren, dan kan ie in ieder geval niet vanaf de HDD booten.

Is er verder nog een DVD time-out optie te vinden ? Soms staat er ingestelt dat ie na 10 sec zoeken al stopt.

Heb je al via Google gezocht of andere mensen dit probleem met dezelfde laptop ook hebben ?

• bkorteling
De Bios heeft maar heel weinig functies om aan te passen.

En google is helemaal plat gezocht. Ik kwam meer problemen tegen met de vaio maar nergens een oplossing.

ik wacht nog een paar uur op een mogelijke andere oplossing en anders zal ik het eens proberen met een geformateerde schijf.

-----

Het is me gelukt.

Ik heb de boot volgorde nog wat veranderd:
1. Floppy
2. Network
3. Optical
4. Harddisk

Zo starte hij de Ultimate Boot CD wel op.

Thx voor het meedenken Pilatus. Ik heb het zo voor elkaar gekregen om de hdd te formateren.

[ Voor 31% gewijzigd door bkorteling op 17-09-2011 15:21 ]

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 21:53
Ik ben niet bekend met de Vaio maar sommige laptops kunnen bij het opstarten ook een boot-menu kiezen, waarin je dan appart je DVD/CD-speler kan selecteren. Zo kun je de standaard instellingen op HDD laten staan, en af en toe wisselen.
Pagina: 1