Toon posts:

Bedrijven mogen Nederlandse prive-data aan de amerika blijve

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is niet waar. Dat mogen ze niet
Dat is tegen de europese wetgeving.
Wikipedia: Data Protection Directive
en de Nederlandse implemntatie daarvan: Wet bescherming persoonsgegevens

Het is ook niet wat de minister heeft gestelt.
De minister heeft aangegreven dat er geen eisen worden gesteld in aanbestedingen van dien aard.
Dergelijke vastgelegde eisen zouden namelijk leiden tot automatische uitsluiting van amerikaanse bedrijven omdat deze onder de Patriot act vallen en dus niet meer zouden kunnen voldoen aan de eisen in de aanbesteding.

Het is dus echter wel degelijk zodat onder de huidige Europese en nationale wetten Amerikaanse bedrijven in overtreding zijn als ze gegevens uitleveren aan de Amerikaanse overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2011 13:44 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Ik begrijp je opmerking, maar mijn hoofd komt door die info in een rare cirkelredenering terecht. Zou jij stellen dat bedrijven die meedoen aan de aanbesteding zich niet hoeven te houden aan de wet bescherming persoonsgegevens? Want dat is dat het antwoord nu impliceert... En dat maakt de Wbp tot wassen neus, een papieren tijger die in werkelijkheid ondergeschikt maakt aan de Patriot Act. Zie ik dat juist, denk je?

Verwijderd

Topicstarter
arnoudwokke schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 14:13:
Ik begrijp je opmerking, maar mijn hoofd komt door die info in een rare cirkelredenering terecht. Zou jij stellen dat bedrijven die meedoen aan de aanbesteding zich niet hoeven te houden aan de wet bescherming persoonsgegevens? Want dat is dat het antwoord nu impliceert... En dat maakt de Wbp tot wassen neus, een papieren tijger die in werkelijkheid ondergeschikt maakt aan de Patriot Act. Zie ik dat juist, denk je?
Het zijn twee conflicterende wetten. Het is de vraag of je internationale bedrijven moet uitsluiten omdat landen onderling conflicterende wetten hebben.

In de realiteit zal de VS overigens niet gauw de patriot act tegen europese landen inzette omdat ze de meeste informatie ook kunnen krijgen door erom te vragen in een rechtstreeks verzoek aan die europese landen..
De VS heeft daarover verdragen met de EU landen.

Praktisch gezien zal bijvoorbeeld een verzoek aan Google voor informatie best van een europese server kunnen komen.

Het is voor de VS echter heel riskant om ooit aan de gegevens van andere overheden te komen via amerikaanse bedrijven. Daarmee kunnen ze hun economie ook schaden. Het is waarschijnlijk net zo makkelijk om gewoon iemand in het buitenland om te kopen om die gegevens binnen te halen.

Punt blijft is dat er dus geen toestemming is om zo maar gegevens te leveren zoals de titel van het artikel suggereert.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2011 14:55 ]