Storing wi-fi antenne in laptop

Pagina: 1
Acties:

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 13:42
Dit topic gaat eigenlijk over een DVB-T kaartje, maar ik denk dat ik het toch maar hier in Netwerken plaats omdat het eigenlijk niet over het DVB-T protocol gaat.

Enfin, ik heb een DVB-T mini-PCI-e kaartje in mijn laptop geplaatst om Digitenne te bekijken. Daar moest een antenne op, dus heb ik WiFi antennekabeltjes besteld aangezien die dezelfde aansluiting hebben:

Afbeeldingslocatie: http://petfetcet.com/shop/images/miniPCIantenna.jpg

Nu komt het probleem: Als ik dit kabeltje aansluit, gedeeltelijk door mijn laptop leid en ergens in de lucht houd, dan heb ik zo'n 78% signaalsterkte. Prima dus, met DVBviewer kan ik dan mooi TV kijken. Echter, zodra ik de wifi-kabel richting mijn laptop of het laptopscherm begeef, zakt het signaal naar 50%, wat te weinig is. Ik houd het kabeltje dan op dezelfde hoogte, alleen zit hij dan dicht bij de laptop ipv 30cm er van af.

Dus blijkbaar stoort de laptop nogal. Vandaar dat ik dit topic ook maar hier in Netwerken zet omdat ik een manier zoek om dat kabeltje betere ontvangst te laten krijgen zonder gestoord te worden door de laptop.

Waarmee zou ik dit kabeltje kunnen afschermen van die storing? Een stukje aluminiumfolie doet het 'm niet, dat lijkt niks tegen te houden :)

Het liefst wil ik we gewoon een antenne intern, en niet dat ik ergens een extern ding moet gaan aansluiten.

Any ideas?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:28
Zonder externe antenne wordt het lastig ben ik bang.

Lijkt me een gevalletje trial and error, heb je geprobeerd met WIFI uit?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh. Je kunt beter een antenne kopen die voor digitenne gemaakt is. Deze heeft dan wel 'dezelfde aansluiting' (duh, dat zijn gewoon standaard miniatuuraansluitingen) maar is gemaakt voor 2.4 en 5Ghz, waar DVB-T op 800-nogwat-MHz werkt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-07 18:43
Wat CyBeR dus zegt. Omdat het een andere frequentieband is kan de antenne weleens een stuk minder goed werken. Je hebt namelijk bepaalde ideale lengtes en vervormingen voor antennes waardoor antenne voor frequentieband A niet (altijd) geschikt is voor frequentieband B.

• redah
Hmmm... Dat klinkt op zich nog best logisch, geen moment bij stil gestaan. Nu had ik op zich ook niet verwacht dat een stukje koperdraad met een koperplaatje verschil zou maken qua frequenties.

Het vreemde vind ik wel dat de kabel het op zich prima doet als 'ie niet bij de laptop zit :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

redah schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 12:42:
Hmmm... Dat klinkt op zich nog best logisch, geen moment bij stil gestaan. Nu had ik op zich ook niet verwacht dat een stukje koperdraad met een koperplaatje verschil zou maken qua frequenties.
Het gaat om de afmetingen van die plaatjes. Die zijn afgestemd op bepaalde frequenties.
Het vreemde vind ik wel dat de kabel het op zich prima doet als 'ie niet bij de laptop zit :)
Op het moment dat je geen invloed van de laptop hebt, heb je minder last van dat je antenne niet goed getuned is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
redah schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 12:42:

Naast de antenne maken de kabels ook uit. Wifi is 50ohm impedantie, TV antenne's zijn 75ohm. Daardoor verlies je ook al wat signaal.

Een antenne voor wifi is geoptimaliseerd voor de 2.4Ghz band meestal. Een willekeurig 'draadje' niet.
Je zou eventueel zelf een kleine dipool kunnen maken op 1/4 of 1/2 λ . 2 draadjes van 5.9cm passen wel in je laptopje (berekend op 600Mhz).

Vraag is alleen of dat voldoende signaal oplevert, veel digitenne antennes zijn actief versterkt.
2e wat zou kunnen is dat je invertor stoort op de antenne. Een inverter werkt meestal in het gebied van 30-100Khz, maar is beperkt afgeschermd. 't zou goed kunnen dat dat ding harmonischen heeft liggen in de UHF-band. (of heb je een LED scherm?)

Digitenne frequenties bevinden zich in de UHF band (470-862Mhz)

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 17-09-2011 12:57 ]

• redah
DJSmiley schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 12:54:
[...]

Naast de antenne maken de kabels ook uit. Wifi is 50ohm impedantie, TV antenne's zijn 75ohm. Daardoor verlies je ook al wat signaal.

Een antenne voor wifi is geoptimaliseerd voor de 2.4Ghz band meestal. Een willekeurig 'draadje' niet.
Je zou eventueel zelf een kleine dipool kunnen maken op 1/4 of 1/2 λ . 2 draadjes van 5.9cm passen wel in je laptopje (berekend op 600Mhz).

Vraag is alleen of dat voldoende signaal oplevert, veel digitenne antennes zijn actief versterkt.
2e wat zou kunnen is dat je invertor stoort op de antenne. Een inverter werkt meestal in het gebied van 30-100Khz, maar is beperkt afgeschermd. 't zou goed kunnen dat dat ding harmonischen heeft liggen in de UHF-band. (of heb je een LED scherm?)

Digitenne frequenties bevinden zich in de UHF band (470-862Mhz)
Ik heb een LED scherm, en op zich redelijk wat centimeters ruimte. Die 600Mhz, is dat gewoon een beetje 'in het midden' van het digitenne spectrum?
Pagina: 1