Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[probleem]Dell inspiron 1545 laptop nieuwe onbruikbare HDD

Pagina: 1
Acties:

• MinecrafterII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-03 09:03
Goededag mede-tweakers,

na uitgebreid de FAQ, het beleid en de zoekfunctie te hebben bestudeerd, denk ik dat de beste manier om hulp te krijgen een topic openen is.

De laptop heeft al een tijd kuren, en een heleboel runs van diagnose-programma's, een format poging en een nieuwe HDD later blijken deze nog niet opgelost te zijn. Maar ik zal bij het begin beginnen:

Ongeveer een maand geleden weigerde de laptop op te starten, het opstartscherm gaf geen problemen, maar bij het laden van windows(vista) zat er geen voortgang meer in(zwart scherm, laadbalk in het midden. Nog voordat het vista logo verschijnt). Er is een schijfherstel poging gedaan, maar die mislukte.

Daarna is de gebruikersdata veiliggesteld, waarna ik de fabrieksinstellingen heb teruggezet, met behulp van de recovery partitie. Dat is gelukt, en windows leek weer te werken, maar om zeker te zijn dat alles werkte heb ik schijfcontrole uitgevoerd(chkdsk). Deze liep vast bij de controle van de vrije ruimte. Toen heb ik de diagnose-tools opgestart(via F12 in het opstartmenu) en daar kwam een foutmelding uit(2000-0146), en na de voorgeschreven acties(eruit en erin) was er geen verandering.

Vervolgens heb ik de diagnose-tools meerder keren uitgevoerd, en daarbij de sympton tree gebruikt. Ik dacht hieruit te kunnen concluderen dat de harde schijf na een bepaalde tijd ophield met werken(foutmeldingen wezen daar ook op). Dus ik heb gesuggereerd om een nieuwe harde schijf te bestellen.

De harde schijf is er tenslotte gekomen, en er is thuis nog een OS dvd gevonden, die misschien bij de laptop hoort. Dus: nieuwe schijf erin, OS dvd erin en opgelost denk ik.

Verkeerd gedacht, na de system defaults geladen te hebben, waardoor de harde schijf tenminste gebruikt kon worden om windows te installeren blijft de laptop weer hangen na het opstartscherm(zwart met laadbalk). De diagnose-tools zijn weer opgestart en daar is niets gevonden.

Dat brengt me bij vandaag, zonder idee wat verder te doen hoop ik dat jullie me op een bepaald punt kunnen helpen. De nieuwe harde schijf is ook via Dell besteld, het is wel een ander merk(seagate i.p.v. western digital) maar dat maakt niets uit volgens mijn vader(bestelling ging via hem).

Ik heb een rapport aangelegd over de problemen en het herstel, maar dat zal niet relevant zijn, omdat het de oude schijf aangaat. Andere relevante data zal ik graag delen, en als dit probleem niet binnen de grenzen van toegestane topics in CSL valt, gooi er gerust een slotje op.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
Het systeem blijft echt hangen en start niet opnieuw op?
Heb je het geheugen al getest met een programma als memtest? Deze moet je niet 1x draaien maar het liefst een aantal uren.

• MinecrafterII
Het blijft echt hangen op het scherm met de laadbalk. Wat ook opvalt is dat de animatie om de seconde of zo even stilvalt.

En ik heb niet van memtest gehoord, kan dit ook opgestart worden zonder werkend besuringssysteem?

Nog over de dell OS dvd, hoe kan ik weten of de dvd daadwerkelijk bij deze laptop is gekomen, of zou dat niet moeten uitmaken? Er is namelijk nog een andere dell inspiron laptop hier in huis, waar de dvd ook bij zou kunnen horen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Memtest kan je booten vanaf cd of usb stick zoals je dat ook met een OS DVD doet. Als je bijvoorbeeld de 'Ultimate Boot CD' download heb je meteen diverse tools tot je beschikking om onderdelen te testen. In ieder geval het geheugen en de HDD kan je dan testen. Als het goed is heeft Seagate ook wel een HDD test tool voor zijn eigen HDD's.

Zoals hellboy123 aangeeft moet je memtest wel lang laten draaien, als je een goed beeld wil hebben zeker 8 uur.

De symptomen die je geeft zouden ook softwarematig kunnen zijn. Eventueel zou je kunnen overwegen om een linux distributie te pakken en te kijken of het systeem daarmee wel werkt.

Desktop | Server | Laptop

• MinecrafterII
Linux lijkt me wel interessant om te proberen, maar de laptop is van m'n zusje, en niet zo thuis in computers als ik/mij. en ik zal eens maar de ultimate boot cd kijken, en de tools van seagate.

Edit: Hier kan een slotje op. na de laptop naar professionele diagnose te hebben gestuurd, werd het moederbord kapot bevonden. Tenzij iemand weet hoe ik een moederbord van een laptop moet vervangen, is er geen reden meer om dit topic open te houden. Toch bedankt voor de suggestie's.

[ Voor 42% gewijzigd door MinecrafterII op 01-10-2011 09:33 ]