Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatEwoud
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
Beste medetweakers,

Ik wil graag een sandy-bridge systeem gaan kopen. Ik heb sata6gb en al die geavanceerde features niet nodig, dus is de h61 chipset goed zat voor mij. Op alternate kwam ik dit bord tegen, voor niet veel geld:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=H61DE/S3

het heeft wel USB3, wat ik toch wel een goede vind met het oog op de toekomst. Ik wil hem graag gebruiken voor videobewerking, en ik wil er soms ook wel VM's in draaien. Hierom wil ik graag 16GB RAM. Ram kost bijna niets meer, dus waarom daarop besparen :)

In de memory support list staat echter dat je de 4 sloten alleen maar allemaal kan vullen als je single-sided geheugen gebruikt. In die lijst staat echter geen enkele single sided 4GB DIMM. Het is dus onmogelijk om 16GB te halen volgens die lijst. Ik vraag mij af of dit dus wel echt klopt, en of ik problemen kan verwachten als ik gewoon Double sided modules koop. Misschien dat er ook iemand kan uitleggen wat nou precies het verschil is tussen die twee?

Alvast bedankt,

Ewoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Volgensmij is dat standaard voor de H61 chipset.

Bij dit bord: pricewatch: Gigabyte GA-PH67A-D3-B3

staat deze standaard op de QVL. Alleen dan drie van die dimm's. 2 of 4 hiervan zou dus gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
In de memory support list staat echter dat je de 4 sloten alleen maar allemaal kan vullen als je single-sided geheugen gebruikt. Ik vraag mij af of dit dus wel echt klopt, en of ik problemen kan verwachten als ik gewoon Double sided modules koop.
Dat klopt gewoon, deze chipset ondersteund technisch maar 2 dimmen (1 per kanaal), zie ook http://www.intel.com/cont.../h61-express-chipset.html

Is gewoon een beperking die Intel expres aan de goedkoopste chipsets toevoegt (Intel G31 voor S775 heeft bv hetzelfde). Technisch is het dus 1 dimm ofwel 2 banken per kanaal, fabrikanten van moederborden gaan hier soms creatief mee om door je twee single-sided dimmen per kanaal te laten gebruiken, maar hier kun je dus verder niet omheen werken omdat het gewoon een limitatie van de chipset is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik zou dan als je echt 16GB wil gebruiken gewoon 2 8GB units erin stoppen. Die kosten ook niet zo heel veel...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatEwoud
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
2 8GB units heb ik alleen maar met ECC gevonden, dus dat gaat hem ook niet worden.
Voor 20 euro meer heb je een moederbord met dezelfde features (waar ik om geef), maar de H67 chipset:

http://www.asrock.com/mb/memory.asp?Model=H67M-GE

hier staat dat er niet bij geschreven, dus neem ik aan dat het daarop wel kan. Klopt dit volgens jullie ook?