Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gluiperd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:43
Hallo

Ik ben zpp C# developer en denk er over om ergens in loondienst te gaan. Echter mijn toekomstige werkgever heeft heel duidelijk gemaakt dat het dan afgelopen moet zijn met nevenactiviteiten. Zelf denk ik dat ik 40 uur werk voor een baas en daarna 'vrij' ben. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is het normaal?

Groet,
Gluip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Nevenactiviteiten die negatieve invloed hebben op je werkzaamheden worden vaker genoemd in contracten volgens mij.. Als je bijvoorbeeld niet uitgerust op je werk aankomt omdat je de hele nacht aan het programmeren bent geweest voor je eigen bedrijf omdat een opdracht af moet heeft dat negatieve invloed op je productiviteit gedurende de dag.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat heb je zelf gevonden?

[quote=http://www.judex.nl/rechtsgebied/werk_%26_ontslag/concurrentie--en-relatiebeding/artikelen/100/wat-houdt-een-verbod-op-nevenwerkzaamheden-in_.htm]
Het motief van een werkgever om in de arbeidsovereenkomst een verbod op nevenwerkzaamheden op te nemen is vaak gelegen in:

• de wens van de werkgever om eventuele concurrerende werkzaamheden tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst uit te sluiten
• te voorkomen dat u naast uw huidige baan werkzaamheden verricht die het imago van uw werkgever kunnen schaden
• de angst dat u door extra veel te werken minder geconcentreerd of productief bent.

Een verbod op nevenwerkzaamheden is op zich toegestaan. Als u van plan bent om naast uw huidige werkzaamheden andere (betaalde) werkzaamheden te gaan verrichten, dan is het raadzaam om hierover op voorhand met uw werkgever overleg te voeren.

Als uw werkgever niet wil instemmen met het feit dat u ook andere werkzaamheden wilt gaan verrichten, dan zal het van het soort en de omvang van de nevenwerkzaamheden afhangen of u zich bij het standpunt van uw werkgever moet neerleggen. Een rechter zal namelijk altijd toetsen of uw werkgever zich wel redelijk opstelt door u te verbieden de bewuste werkzaamheden te verrichten.

Als u zonder overleg nevenwerkzaamheden gaat verrichten, dan loopt u het risico om bij ontdekking (op staande voet) ontslagen te worden. Zelfs zonder dat u gebonden bent aan een verbod op nevenwerkzaamheden is voorzichtigheid geboden. Vrijwel elke rechter zal het bijvoorbeeld onacceptabel vinden dat u zonder toestemming van uw werkgever een eigen onderneming voert die concurreert met uw werkgever.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat ligt wel iets gecompliceerder dan je denkt. Als je HKXS hebt, dan moet je eens in dit topic kijken.

Kijk ook eens in AtleX' blog: Hobbyisten zijn rechtenloos?

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 16-09-2011 18:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 18:21:
Nevenactiviteiten die negatieve invloed hebben op je werkzaamheden worden vaker genoemd in contracten volgens mij.. Als je bijvoorbeeld niet uitgerust op je werk aankomt omdat je de hele nacht aan het programmeren bent geweest voor je eigen bedrijf omdat een opdracht af moet heeft dat negatieve invloed op je productiviteit gedurende de dag.
Dat dus. Nu met bron: http://www.arbeidsrechter...in-de-arbeidsovereenkomst

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
gluiperd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 18:17:
Ik ben zpp C# developer en denk er over om ergens in loondienst te gaan. Echter mijn toekomstige werkgever heeft heel duidelijk gemaakt dat het dan afgelopen moet zijn met nevenactiviteiten. Zelf denk ik dat ik 40 uur werk voor een baas en daarna 'vrij' ben. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is het normaal?
Wat je altijd kan aanvoeren is dat er nog (juridische, fiscale, boekhoudkundige) verplichtingen naar je eigen onderneming bestaan en dat er jaren overheen kunnen gaan voordat die achter je liggen. De nieuwe werkgever moet toestaan dat jij af en toe een belastingaangifte invult voor je onderneming.

Bij voltijdse contracten zie je vaak clausules dat voor betaalde nevenfuncties toestemming van de werkgever nodig is. Bij deeltijdcontracten is zo'n beperking in bepaalde omstandigheden verboden, bijvoorbeeld als iemand maar twee dagen werkt en het totale maandloon is minder het voltijdsminimumloon.

Voor de goede orde, de constructie is altijd dat er toestemming van de werkgever nodig is. En meestal is die toestemming alleen nodig voor betaalde functies, anders moet je ook toestemming vragen voor vrijwilligerswerk (zoals, penningmeester bij een voetbalclub)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
gluiperd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 18:17:
]
Ik ben zpp C# developer en denk er over om ergens in loondienst te gaan.
Waarom zou je? :)
Echter mijn toekomstige werkgever heeft heel duidelijk gemaakt dat het dan afgelopen moet zijn met nevenactiviteiten. Zelf denk ik dat ik 40 uur werk voor een baas en daarna 'vrij' ben.
Dat is precies de kern van het probleem. Nu ben je eigen baas, dan moet je schikken naar de wil van een ander. Dat is iets wat je in je overwegingen moet meenemen. Wil je dat uberhaupt wel? En zo ja, staat er voldoende tegenover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vraag anders aan die werkgever waarom hij/zij dit niet wil. Als dat één (of meerdere) van de redenen is die CodeCaster noemde, dan zou je kunnen kijken of er een compromis mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik kan me wel voorstellen dat een werkgever er vraagtekens bij zet als je in je "vrije tijd" aanverwant werk doet aan wat je voor die werkgever ook doet. Daar kan namelijk belangenverstrengeling uit voortvloeien, en je zou wel eens kunnen concurreren met je werkgever...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Dat laatste kan je opvangen met een relatiebeding in het contract of een anti-concurrentie beding.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Standeman

Prutser 1e klasse

DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 18:21:
Dat vind ik een slechte reden, dat betekend dat ik wel uiterst brak op mijn werk mag verschijnen omdat ik de hele nacht aan het feesten ben geweest, maar niet omdat ik en extra zakcentje bij wil verdienen.

Andere redenen zoals concurrentie en belangenverstrengeling vind vele malen meer steekhoudend.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Als iemand elke morgen brak op zijn werk verschijnt en daardoor niet meer functioneert, kun je hem altijd ontslaan op grond van disfunctioneren. Daarvoor heb je geen specifieke artikelen in je arbeidsovereenkomst nodig.
Hooguit maakt zo'n beding het iets makkelijker/sneller/goedkoper om tot de ontbinding te komen, maar als een werkgever al voor aanvang van het dienstverband bezig is om zichzelf in te dekken voor een eventuele ontslagzaak... :|
Pagina: 1