X-fi Titanium vs Asus icm Onkyo 605 receiver

Pagina: 1
Acties:

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik zit in dubio over de aanschaf van nieuwe geluidskaart.

Mijn Creative X-fi Platinum heeft het volgens mij begeven, 'apparaat kan niet worden gestart' en alles geprobeerd, tevergeefs. Zou kunnen na 5 jaar intensief gebruik...

Vraagje,
Ik wil een nieuwe kaart kopen en kom er niet uit want nergens uit wordt mij duidelijk wat in mijn geval het meest geschikt is:

Twijfel tussen de X-fi Titanium HD of een Asus kaart. Budget max 150euro.

Ik sluit de kaart aan op een Onkyo 605 receiver.

Gebruik:
- Muziek (lossless), erg belangrijk dat dit minstens zo goed klinkt als via de x-fi Platinum.
- Films (DTS bitstream naar receiver)
- Games: Call of Duty / Battlefield, waar het geluid goed ruimtelijk moet klinken (plaatsen van geluiden) Bij gamen zet ik altijd de koptelefoon (Sennheiser hd215) op.

Tot nu toe had ik de X-fi Platinium zowel analoog als digitaal (spdif) aangesloten op mn receiver. Enkel bij het kijken van films liet ik het geluid via SPDIF lopen, bij muziek klonk dat minder mooi, de X-fi Crystalizer op 80% icm Audyssey Prologic II van de receiver gaf echt prachtig geluid. (heb er 4 Wharfedale zuilen op aangesloten + center + jamo sub).

Deze kaarten hebben echter enkel stereo uitgang of digitaal. Las ook nog wat over Dolby / DTS connect, is dat een goede optie?

Ik wil namelijk wel gebruik maken van de geluidskaart, als ik alles direct via spdif of dts connect doorstuur naar de receiver, bypass ik de mooie kaart toch helemaal omdat ie enkel doorstuurt en niks met het signaal doet?

Welke kaart lijkt jou het meest geschikt en hoe zou jij deze aansluiten op de receiver?

Dank!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

TTZ schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 16:49:
...bij muziek klonk dat minder mooi, de X-fi Crystalizer op 80% icm Audyssey Prologic II van de receiver gaf echt prachtig geluid.
Het is maar wat je mooi vind. Persoonlijk ben ik niet into die X-Fi Crystalizer meuk. De muziek die ik luister maakt dat er zeker niet beter op. Idem met Pro Logic II, gebruik dan iets als meerkanaals stereo. Maar goed, smaken verschillen...
Las ook nog wat over Dolby / DTS connect, is dat een goede optie?
Dolby Digital Live en DTS Connect zijn stukken software welke on-the-fly meerkanaals geluid maken. Dus in games zal de geluidskaart er voor zorgen dat je receiver Dolby Digital of DTS ontvangt.

Mede daardoor zou ik voor een geluidskaart kiezen welke Dolby Digital Live en/of DTS Connect heeft en alles digitaal aansluiten. Dan hoef je niet eens 150 euro uit te geven aangezien de decodering allemaal in de receiver gebeurt. Reden waarom geluidskaarten zo duur zijn komt door de analoge componenten, zonde om daar voor te gaan betalen als je toch analoog digitaal aan gaat sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
Ik heb geen idee hoe het komt dat je het geluid 'minder' vindt als je dit via s/pdif aan de Onkyo voert, volgens mij zijn de DAC's in de Onkyo minstens net goed als op een X-Fi. Helemaal apart dat je dan wel de Crystalizer op 80% zet om er een goed geluid uit te krijgen. Persoonlijk vind ik die Crystalizer echt helemaal niet klinken.

Persoonlijk zou ik voor s/pdif gaan en dus heb je dan geen bijzondere kaart nodig naar mijn mening. Tenzij je graag een afgeschermde kaart wilt oid. Als je toch analoog wilt, neem dan de X-Fi vanwege de hoeveelheid instellingen die je kunt doen in de software (en die jij dus blijkbaar graag doet).

• lexi
FeaR schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 16:56:
[...]

[...]

Mede daardoor zou ik voor een geluidskaart kiezen welke Dolby Digital Live en/of DTS Connect heeft en alles digitaal aansluiten. Dan hoef je niet eens 150 euro uit te geven aangezien de decodering allemaal in de receiver gebeurt. Reden waarom geluidskaarten zo duur zijn komt door de analoge componenten, zonde om daar voor te gaan betalen als je toch analoog aan gaat sluiten.
digitaal bedoel je hier

• TTZ
FeaR schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 16:56:
[...]

Het is maar wat je mooi vind. Persoonlijk ben ik niet into die X-Fi Crystalizer meuk. De muziek die ik luister maakt dat er zeker niet beter op. Idem met Pro Logic II, gebruik dan iets als meerkanaals stereo. Maar goed, smaken verschillen...

[...]

Dolby Digital Live en DTS Connect zijn stukken software welke on-the-fly meerkanaals geluid maken. Dus in games zal de geluidskaart er voor zorgen dat je receiver Dolby Digital of DTS ontvangt.

Mede daardoor zou ik voor een geluidskaart kiezen welke Dolby Digital Live en/of DTS Connect heeft en alles digitaal aansluiten. Dan hoef je niet eens 150 euro uit te geven aangezien de decodering allemaal in de receiver gebeurt. Reden waarom geluidskaarten zo duur zijn komt door de analoge componenten, zonde om daar voor te gaan betalen als je toch analoog aan gaat sluiten.
Is het niet zo dat de geluidskaart als soort van voorversterker werkt wanneer ik het analoog op de receiver aansluit? Dat het daarom beter klinkt? Ik vind het wel lekker dat de speakers de ruimte 5.1 vullen met muziek. Enkel bij klassieke muziek heeft stereo en weinig poespas de voorkeur. Maar een Adele bv die flink uithaalt of Paul Simon 24/96 klinkt (klonk :() toch wel erg lekker met Crystalizer en analoge aansluiting.

Ik had dus echt het idee dat de geluidskaart wat toevoegde bij het luisteren naar muziek. Daarentegen doet de receiver het zeer aangenaam 'in zn eentje' met een goede film en DTS bitstream erin hoor :)

Ik ben er dus nog niet uit helaas... de geluidskaart (bv Titanium HD) analoog aansluiten (stereo) op de receiver en daarop ProLogic II aanzetten, zou dat niet beter klinken dan een bitstream naar de receiver?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

lexi schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 16:59:
[...]
...digitaal bedoel je hier
I stand corrected :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 22:39

dlmh

Lo-Fi

Tja... ieder z'n ding. Persoonlijk wil ik zo een puur mogelijk signaal van m'n geluidskaart naar de receiver, zonder dat hier wat dan ook voor een bewerking op wordt uitgevoerd door de geluidskaart of de soundmixer (=bitperfect). Een stereo opname moet je in mijn ogen (oren?) ook stereo afspelen, en niet verprutsen met nieuwe fictieve kanalen. Alleen voor films zie ik hier de meerwaarde van in (met name het center-kanaal).

Uiteindelijk is echter belangrijker wat jij mooier vind klinken, en als jij het mooier vindt door de Crystalizer, dan moet je op zoek naar een kaart die hetzelfde ondersteunt. Ik wil je echter adviseren om nogmaals rustig te luisteren of je het ook ECHT mooier vind klinken, of dat het slechts luider klinkt (wat vaak verward wordt met mooier).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• TTZ
dlmh schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 17:24:
Tja... ieder z'n ding. Persoonlijk wil ik zo een puur mogelijk signaal van m'n geluidskaart naar de receiver, zonder dat hier wat dan ook voor een bewerking op wordt uitgevoerd door de geluidskaart of de soundmixer (=bitperfect). Een stereo opname moet je in mijn ogen (oren?) ook stereo afspelen, en niet verprutsen met nieuwe fictieve kanalen. Alleen voor films zie ik hier de meerwaarde van in (met name het center-kanaal).

Uiteindelijk is echter belangrijker wat jij mooier vind klinken, en als jij het mooier vindt door de Crystalizer, dan moet je op zoek naar een kaart die hetzelfde ondersteunt. Ik wil je echter adviseren om nogmaals rustig te luisteren of je het ook ECHT mooier vind klinken, of dat het slechts luider klinkt (wat vaak verward wordt met mooier).
Luider gaat het me niet om, het gaat hard zat als ik wil met deze setup. Maar helderder, met name mooie vocalen (Adele,Selah Sue etc) knallen er voller uit heb ik het idee. Maar wellicht biased, ik kan het niet meer testen nu helaas nu ik er zo bij stil sta :)

Of het de Crystalizer alleen is durf ik niet te zeggen, maar ik lees op fora dat de DAC's op high-end geluidskaarten (x-fi titanium HD bv) vaak beter zijn dan midrange receivers (Zoals de Onkyo 605 die ik heb).
De Titanium HD beschikt over Burr-Brown DAC's. Zei mij niks maar dat schijnt toch wel beter te zijn dan de Onkyo 605. (vanaf de 8 serie zitten er ook burr-brown's in de Onyo).

Bron: http://hardforum.com/showthread.php?t=1556704&page=31

Gezien het feit ik de soundcard ook voor games wil gebruiken, lijkt de Titanium HD toch de beste keus:

http://www.overclock.net/...ed-5-6-11-creative-x.html

[ Voor 11% gewijzigd door TTZ op 16-09-2011 17:55 ]

• lexi
TTZ schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 17:07:
[...]

Ik ben er dus nog niet uit helaas... de geluidskaart (bv Titanium HD) analoog aansluiten (stereo) op de receiver en daarop ProLogic II aanzetten, zou dat niet beter klinken dan een bitstream naar de receiver?
Volgens mij heb jij de Crystalizer aan om het geluid 'helderder' te maken, want met ProLogic II wordt het namelijk wat 'doffer' (naar mijn mening). Kun je ipv ProLogic ook multi-channel stereo oid kiezen op die Onkyo?

Zo puur mogelijk vanuit de PC naar de versterker heeft theoretisch de voorkeur.

• TTZ
lexi schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 18:10:
[...]

Volgens mij heb jij de Crystalizer aan om het geluid 'helderder' te maken, want met ProLogic II wordt het namelijk wat 'doffer' (naar mijn mening). Kun je ipv ProLogic ook multi-channel stereo oid kiezen op die Onkyo?

Zo puur mogelijk vanuit de PC naar de versterker heeft theoretisch de voorkeur.
Dat kan, maar ik vond dit het fijnste klinken. Tja het blijft toch smaak...

Ik neig nu naar de Titanium HD, deze analoog stereo aansluiten via RCA op de receiver. Vervolgens de receiver op 'pure audio' (direct sound heet het ook wel) zodat er verder weinig mee gedaan wordt. Zo maak ik optimaal gebruik van de betere DAC's van de Titanium HD tov de Onkyo en is het geluid zo puur mogelijk.

Voor films / DTS zal ik de Titanium HD via spdif aansluiten op de receiver, zodat deze met de bitstream aan de slag mag.

Ik denk dat ik zo wel naar mezelf kan verantwoorden dat ik dit geld uitgeef en niet een kaartje van 30 euro koop, of gewoon de onboard spdif gebruik ;)

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-01 14:37

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Deze kaarten hebben echter enkel stereo uitgang of digitaal. Las ook nog wat over Dolby / DTS connect, is dat een goede optie?
Ik heb zowel de:
- Creative X-Fi Titanium
- Creative X-Fi Titanium HD
- Asus Sonar D2X

In mijn PC en getest met een Beyerdynamic DT770 Pro via een Creative DDTS-100 reveiver.

Kaarten klinken allemaal hetzelfde als ze via SPDIF DTS-C of DD-Live optisch worden aangesloten op een receiver.

Er zijn echter wel 2 verschillen:
- DTS Connect klinkt iets gebalanceerder dan Dolby Digital Live. X-Fi heeft DTS-C en DD-L, Asus heeft alleen DD-L.
- Creative kaarten hebben een -veel- betere Equalizer in de drivers zitten, de Equalizer in de Asus drivers is echt gemaakt voor een resolutie van 800x600, en is totaal niet goed in te stellen.

Mijn advies: Koop een X-Fi non HD (60 euro?), schakel DTS Connect in en koppel deze optisch aan je versterker.

Ook nog een goed idee: gebruik de PAX Drivers voor de X-Fi kaarten ipv die van Creative zelf. Deze getweakte Creative drivers klinken gewoon het beste! :)

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• TTZ
FiRePaTH schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:43:
[...]
Ik heb zowel de:
- Creative X-Fi Titanium
- Creative X-Fi Titanium HD
- Asus Sonar D2X

In mijn PC en getest met een Beyerdynamic DT770 Pro via een Creative DDTS-100 reveiver.

Kaarten klinken allemaal hetzelfde als ze via SPDIF DTS-C of DD-Live optisch worden aangesloten op een receiver.

Er zijn echter wel 2 verschillen:
- DTS Connect klinkt iets gebalanceerder dan Dolby Digital Live. X-Fi heeft DTS-C en DD-L, Asus heeft alleen DD-L.
- Creative kaarten hebben een -veel- betere Equalizer in de drivers zitten, de Equalizer in de Asus drivers is echt gemaakt voor een resolutie van 800x600, en is totaal niet goed in te stellen.

Mijn advies: Koop een X-Fi non HD (60 euro?), schakel DTS Connect in en koppel deze optisch aan je versterker.

Ook nog een goed idee: gebruik de PAX Drivers voor de X-Fi kaarten ipv die van Creative zelf. Deze getweakte Creative drivers klinken gewoon het beste! :)
Thanks! Wordt definitief de Creative. Ik denk toch dat ik de 70 euries extra voor de HD ga neerleggen. Wellicht niet te verantwoorden qua prijs/kwaliteit winst, maar heb het er wel voor over voor het flagship van Creative... De non-hd lijkt iets te veel op mn overleden Platinum en wil graag een stapje vooruit :)

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-01 14:37

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

TTZ schreef op zondag 18 september 2011 @ 05:43:
[...]

Thanks! Wordt definitief de Creative. Ik denk toch dat ik de 70 euries extra voor de HD ga neerleggen. Wellicht niet te verantwoorden qua prijs/kwaliteit winst, maar heb het er wel voor over voor het flagship van Creative... De non-hd lijkt iets te veel op mn overleden Platinum en wil graag een stapje vooruit :)
Houd er overigens wel rekening mee dat als je DTS Connect (of DD-Live) inschakelt, dat de windows volume regeling niet meer werkt, alle output gaat via de versterker (behalve dus de equalizer en eax effecten). :)

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

Pagina: 1