AMD 5670 in PCI-E x1 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:33
Goedendag,

Graag zou ik mijn onboard graphics willen upgraden naar een dedicated kaart. Hiervoor heb ik een 5770 met 1024 MB GDDR5 van Saphire op het oog. Nu heeft mijn moederbord wel een PCI-E x16 slot, maar de twee PCI sloten daar onder zijn reeds bezet en als ik het goed zie zal deze dual slot kaart die ruimte willen hebben. Nu is er boven het PCI-E x16 slot nog een PCI-E x1 slot beschikbaar. Nu vroeg ik me af of die kaart daar in past. Ik heb op verschillende plekken op het web gelezen dat dit mogelijk is, maar een betrouwbare bron heb ik niet kunnen vinden. Als dit wel mogelijk blijkt te zijn dan vraag ik me nog af over er significant prestatie verlies zou optreden bij het gebruik van het x1 slot met dit kaliber kaart.

Voor de goede orde. Het moederbord is een Asus m4a785-m pro. Als deze niet standaard een slecht werkende onboard LAN had gehad, had ik dit hele probleem niet! Nu wordt 1 slot in beslag genomen door een los pci lan kaartje :(

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Dat zul je ws wel de achterkant uit het PCI-e 1x slot moeten zagen, anders past de kaart er niet in. Kun je niet makkelijker een PCI-e 1x netwerkaartje halen en de videokaart gewoon in het slot waar deze voor bedoeld is?

• Bumpy_NL
Goede tip! Daar heb ik niet over nagedacht. Misschien ben ik wel geen echte tweaker ;). Ik had geen idee dat er PCI-e 1x netwerk kaartjes waren.

Bedankt!

• Nielson
Er zijn er wel een aantal, kijk wel even welke chipset erop zit. Weet niet precies welke problemen je met de huidige onboard hebt (laatste driver al geprobeerd?), maar op veel (goedkopere) kaartjes zit ook een Realtek chip, vergelijkbaar met wat er nu onboard zit. Als alternatief is de Intel CT desktop adapter wel een goede keuze.

[ Voor 38% gewijzigd door Nielson op 16-09-2011 15:38 ]

• Bumpy_NL
De problemen die ik daarmee ondervind is dat ik de ene keer wel internet heb en de andere keer niet. Na een restart of een in uit slaap cyclus met een de netwerk adapter disabled en daarna enabled werkte het weer voor een geruime tijd. Af en toe tijdens het gamen klapt het er ook uit. Het is dan niet relaxt om een keer te moeten restarten voordat je weer mee kunt doen.

Ik zal eens kijken of asus dit met een nieuwe driver heeft kunnen fixen. Een paar maanden geleden nog niet dus ik vrees er voor. Bedankt voor de lijst.

Edit: zo te zien nog niet. Het gaat om het volgende type RTL8112L. Deze kan ik ook niet vinden op de realtek site. Zou die driver die jij in de link geeft kunnen werken?

[ Voor 14% gewijzigd door Bumpy_NL op 16-09-2011 15:44 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:55
Kijk anders even bij de fabrikant van de chip. Dan heb je meestal wel beter up to date drivers.

En voor je netwerkkaart kun je overigens ook gewoon de standaard windows driver pakken. Windows xp heeft meestal de driver wel. En al helemaal als je win7 hebt gaat dat wel goed.

• Nielson
Bumpy_NL schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 15:39:
Edit: zo te zien nog niet. Het gaat om het volgende type RTL8112L. Deze kan ik ook niet vinden op de realtek site. Zou die driver die jij in de link geeft kunnen werken?
Jup, die driver is gewoon voor alle PCI-e Gb Realtek chips. Even in de inf-file gekeken en daar staat maar éénmaal een referentie naar de 8112 en die is bij zowel de driver van de Asus site als die van de Realtek site hetzelfde.

• Bumpy_NL
Ik heb de onboard kaart weer geactiveerd en windows de drivers laten installeren. Nu zal ik de computer een tijdje gebruiken en kijken of het goed gaat. Als dit niet het geval is kan ik kijken of de drivers van realtek anders/nieuwer zijn. De door windows geïnstalleerde drivers zijn sowieso nieuwer dan die asus op haar site heeft. Mochten er zich dan nog problemen voordoen kan ik uitwijken naar een PCI-e x1 LAN kaartje.

Inmiddels heb ik de grafische kaart besteld. Ik ben benieuwd of het goed blijft werken. Bedankt voor de snelle en goede tips!
Pagina: 1