Sonos vs Airtunes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:01
Hoi Allemaal

Op dit moment speel ik mijn iTunes bibliotheek af middels een airport Express die aan mijn Versterker is geknoopt.

Buiten het feit dat het toch regelmatig uit valt (als in iTunes vindt geen airtunes) vindt ik ook de kwaliteit van het geluid tov de originele cd erg tegenvallen.

Ik rip de cd's op de hoogste kwaliteit in iTunes maar toch mis ik dynamiek....

Ik denk dat dit komt omdat de Airport Express aardig wat "verlies" heeft of praat ik nu onzin ?

Omdat ik het principe wel erg prettig vindt en het liefst ook bij iTunes wil blijven zit ik er aan te denken om een Sonos systeem te kopen...

Maar heb ik dan echt een verbetering ?

Kan op internet niet echt iets vinden hierover, wel over het gebruik van beide systemen maar niet echt iets over de geluids kwaliteit...

Kan iemand hier daar een uitspraak over doen, wie heeft bv beide systemen gebruikt ?

MuziekLiefhebbert

• oldsmelly
Echt helemaal niemand die hier een uitspraak over kan doen ?

MuziekLiefhebbert

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
een volgens mij veel goedkopere oplossing:
http://www.logitech.com/n...-pc-speakers/devices/8087

samen met een usb bluetooth stick en je kan gaan! Bluetooth zou geen verlies mogen geven, enkel digitaal-->analoog kan wat verlies geven.

Maar verlies via de airport vind ik ook maar raar...

Zijn al je instellingen op je receiver wel goed?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Ik heb zelf een Sonos systeem en dat werkt fantastisch.
Muziek op een netwerkschijf en gaan met die banaan. Geluidskwaliteit van Sonos ZP90 is prima kan eventueel ook digitaal op je reciever worden aangesloten.
PS Itunes is niet vereist voor Sonos, maar kan wel.

[ Voor 43% gewijzigd door leonbong op 22-09-2011 11:27 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij doet zo'n bluethooth ding juist re-encoding waarbij de bitrate omlaag wordt gegooit. Kan het artikel waarin dat stond alleen niet meer zo snel terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik heb de receiver (Marantz sr7002) ingesteld op "Direct Input" oftewel de receiver verwerkt het signaal "as is"

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de Airport Express, analoog of digitaal (optisch) aangesloten op je Marantz sr7002 :?
Digitaal zou je het beste geluid moeten geven :)

• oldsmelly
Net even digitaal aangesloten echter maakt dit niks uit (was dus analoog aangesloten) ik vermoed toch dat de airport express dit "verlies" veroorzaakt

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Probeer even of je mac met een optische kabel direct aan je versterker beter geluid geeft? Dan kan je uitsluiten dat 't aan de airport combinatie ligt voordat je andere apparatuur gaat kopen.

Wat vindt google van 't kwaliteitsverlies van airtunes?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:54
Dit viel mij de afgelopen dagen ook op bij mijn apple tv 2g.
Zal een proberen of dit ook met mijn express is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
diamondback schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:20:
[...]

samen met een usb bluetooth stick en je kan gaan! Bluetooth zou geen verlies mogen geven, enkel digitaal-->analoog kan wat verlies geven.

[...]
Je bedoelt dat analoog naar digitaal bijna altijd een verlies betekend. Uiteindelijk is analoog namelijk de beste geluidskwaliteit. Echter kan er door middel van digitalisering trucjes uitgehaald worden met het geluid waardoor het bij mensen beter klinkt :).

Enfin, alhoewel ik het niet weet, kan het natuurlijk zijn dat er bij het streamen - misschien door de afstand of signaalsterkte - een bepaalde kwaliteit verloren gaat. Heb je hier ook last van als je op je Mac luistert? Want dan weet je meteen of het klopt wat je beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiNNiT
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05-2020
Mogelijke oorzaken van de verschillen:

Bij de omzetting van cd naar MP3 of Apple-formaat wordt compressie toegepast. Dit betekent dat er per definitie kwaliteitsverlies optreedt. Ik weet niet of je ook naar een zgn. lossless formaat kan rippen in iTunes? Zo ja, rip dan nog een keer je CD en kijk of je nog steeds verschil hoort.

Tweede mogelijke verschil zit in de DAC die gebruikt wordt: uit je opstelling begrijp ik dat je Marantz ook een ingebouwde DAC heeft. Deze zet het digitale signaal om in een analoog signaal .
Ik weet niet of je je CD-speler ook "as-is" doorzet naar je receiver, maar zo niet dan zou ook dat tot verschillende geluidsbelevingen kunnen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APPLEHARRY
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17
Ik ervaar hetzelfde met het streamen van m'n muziek v/d iPhone over bluetooth naar m'n car stereo ; het geeft een stuk minder mooi geluid: afgekapt en weinig dynamisch . Sluit ik de iPhone echter met de 30-pin connector aan d.m.v. een bijbehorende kabel aan de car stereo, dan is het geluid prachtig vol en heerlijk dynamisch !!!
Thuis idem dito : iPhone in dock; dock aan stereo en muziek direct vanuit iPhone door het dock naar Stereo geeft prima geluid, maar als ik muziek vanaf m'n Mac naar de iPhone stream, over wifi, dan is het minder !!

Conclusie : draadloos geeft kwaliteitsvermindering ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Sorry, maar de airport express is al jaren geleden grondig getest en daar kwam uit dat ie totaal geen kwaliteits significant verlies digitaal geeft.
Analoog is een ander verhaal. Ik denk dan eerder dat het aan je boxen of versterker ligt. Een goede dac al dan niet in je versterker is ook belangrijk. Natuurlijk kan het originele muzieknummer ook belabberd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb beide maar geluidskwaliteit merk ik geen verschil. De Airport Express hab ik wel, net als de Sonos, digitaal aangesloten. Bij de Airport Express heb je daarvoor een speciaal kabeltje voor nodig, bij de Sonos zijn het aparte aansluitingen. Voordeel van de Sonos is dat het gewoon veel beter werkt. En als het om geluidskwaliteit gaat heb je het voordeel dat je ook FLAC e.d. kan afspelen.
Pagina: 1