Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Topicstarter
Ik krijg bij m'n nieuwe setup mijn Playstation 3 niet op het beeld.

Situatie:
Playstation 3 en Xbox 360 met hdmi 1.4 kabels gekoppeld aan de receiver, een Yamaha RX-V667. De hdmi out poort van de receiver is gekoppeld (ook 1.4 kabel) aan de televisie, een Samsung UE40D6500. Aan de receiver hangen verder twee speakers.

Als ik alles aan zet krijg ik de standaard audio-achtergrond van de receiver op het beeld te zien ipv het PS3 menu.

De Xbox 360 werkt overigens wel gewoon prima in deze setup.

Al geprobeerd:
- PS3 direct aan de tv, dit werkt wel dus het lijkt erop dat het probleem toch bij de receiver ligt;
- PS3 reset gedaan door de aan/uit knop 10 seconden in te houden, mocht niet baten;
- in PS3 instellingen de output op 720p gezet ipv 1080p (alhoewel de receiver en de tv wel 1080p aan moeten kunnen natuurlijk), heeft ook niet geholpen;
- HDMI kabels in andere poorten gedaan bij zowel receiver als televisie, helpt ook niks;
- Andere HDMI (1.3) kabels aangesloten, werkte ook niet.

Dat de audio-achtergrond verschijnt doet mij vermoeden dat de receiver de input dus alleen als audio input herkent en geen video binnenkrijgt. Ik zal ongetwijfeld iets heel simpels over het hoofd hebben gezien, maar ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:47

Vuurvoske

Nunquam cede!

Probeer eens in het menu van je receiver met de instellingen te spelen. Wellicht dat dat de video input herkent.
Ik heb dezelfde setup als jij (andere tv).

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:53
Googlen levert helaas ook alleen maar vervelende resultaten op, her en der ligt het toch aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:47

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik had een tijd terug overigens hetzelfde probleem. Maar dat bleek aan een slechte hdmi kabel van de Action te liggen.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Topicstarter
Je houdt het niet voor mogelijk maar ik heb naar aanleiding van jullie opmerkingen nu m'n twee andere hdmi kabels geprobeerd, allebei 1.3, voor de PS3 -> receiver. De eerste (die ik vorige keer ook had geprobeerd) deed het niet, de tweede verrassend genoeg wel! Terwijl het beide eBay kabeltjes zijn. En in m'n vorige setup deden ze het allebei..

De 1.4 kabels die ik heb zijn trouwens deze, daar heb ik er 3 van waarvan er nu dus nog 2 in m'n setup zitten en probleemloos werken.

Nou, schiet mij maar lek, maar het werkt in ieder geval nu. Topic mag dus dicht.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
Klinkt als een eventuele vorm van handshake. Komt wel vaker voor tussen een bron en een receiver. Beetje met kabels spelen kan soms helpen, maar helaas niet altijd.

Overigens bestaan HDMI 1.4 kabels niet. De HDMI versie zit in het apparaat en niet in de kabel. Want met HDMI 1.3-kabels kan je ook gewoon 3D doen terwijl dat op het apparaat pas vanaf HDMI 1.4 kan. Mede door dat soort wazige dingen is er besloten om HDMI kabels tegenwoordig in te delen in HDMI Standard en High Speed :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvleeuwen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 17:58
FeaR schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:20:
Overigens bestaan HDMI 1.4 kabels niet. De HDMI versie zit in het apparaat en niet in de kabel. Want met HDMI 1.3-kabels kan je ook gewoon 3D doen terwijl dat op het apparaat pas vanaf HDMI 1.4 kan. Mede door dat soort wazige dingen is er besloten om HDMI kabels tegenwoordig in te delen in HDMI Standard en High Speed :)
Wikipedia:
Viewing 3D content over HDMI 1.3 is possible if the cable can support high bandwidth (the maximum limit of most HDMI 1.3 cables). But it will only produce 1080i images, due to 3D taking two simultaneous pictures instead of one. [114]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Topicstarter
Yep, zojuist even uitgeprobeerd en 3D werkt niet met deze 1.3 kabel, althans niet met m'n huidige instellingen (1080p).

Zal ik toch een ander kabeltje moeten kopen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
robvleeuwen schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 16:26:
[...]
Wikipedia:
Viewing 3D content over HDMI 1.3 is possible if the cable can support high bandwidth (the maximum limit of most HDMI 1.3 cables). But it will only produce 1080i images, due to 3D taking two simultaneous pictures instead of one. \[114]
:O
Ongeacht of je nou kiest voor een "dure" of "goedkope" HDMI kabel, laat je in elk geval niet misleiden door de versie nummers. Een HDMI 1.4 kabel bestaat in feite helemaal niet. Deze nummers mogen officieel niet meer gebruikt worden bij het vermelden van specificaties van een kabel. De term is namelijk inhoudsloos. Veel nieuwe specificaties in alle versies nieuwer dan HDMI 1.2 zijn namelijk optioneel en dus niet verplicht. Een apparaat met een sticker "HDMI 1.4" hoeft niet perse 3D of Deep Color te ondersteunen om toch te voldoen aan die specificaties. Een HDMI 1.2 apparaat hoeft dus technisch niet meer te kunnen dan een HDMI 1.3 of HDMI 1.4 apparaat, en zou misschien zelfs betere specificaties kunnen hebben.
Veel shops vermelden het nummer echter nog wel op de producten, want dat verkoopt zo makkelijk. Een stickertje op de TV met "HDMI 1.4" en een stickertje op het (vaak duurdere) kabeltje met "HDMI 1.4" en dan heb je het kabeltje altijd verkocht, zelfs als de consument al HDMI kabels had. Officieel mag dit dus niet van de HDMI organisatie. Bij kabels geldt dit al vanaf september 2010 met een afkoel periode van 1 jaar, dus tot nu. Vanaf 1 januari 2012 mag er bij geen enkel product gerefereerd worden aan een eventueel HDMI versie nummer. Er mag alleen op vermeld worden welke functies wel ondersteund worden.
Bron: HDMI.org

Nu over de kabels. Er zijn 4 soorten HDMI kabels voor gebruik thuis:
HDMI Standard Speed
Dit is eigenlijk een oud type HDMI kabel. Hij kan volgens de fabriek tot 1080i resoluties aan en geen 3D, Audio Return Channel (ARC) en andere functies omschreven in de HDMI 1.4 specificaties. Hij wordt nauwelijks nog geproduceerd, omdat een High Speed HDMI kabel evenveel kost om te maken. In de praktijk lukt het vaak wel om 1080p over kabels met dit label te zenden, met name als het gaat om korte kabeltjes. Het wordt echter niet gegarandeerd door de fabrikant dat deze resolutie ondersteund wordt.
HDMI High Speed
Dit is het meest gangbare kabeltje. De meeste HDMI kabels in de winkels zijn van deze versie. Hij ondersteund 3D, ARC en resoluties tot minimaal 1080P bij lengtes tot minimaal 5 meter. Onder ideale omstandigheden en afhankelijk van de kwaliteit van de kabel kan je deze resoluties echter ook over langere kabels transporteren.
Vroeger werd hij aangeduid als "HDMI 1.3 CAT2". Een ouder HDMI kabeltje kan dus prima 3D, ARC en andere nieuwe functies aan, op ethernet na. In de praktijk kan dit vaak zelfs met een HDMI 1.0 of HDMI 1.2 kabel. Je hebt dus geen speciaal HDMI kabeltje nodig voor functies als 3D, ARC, 4k en al die andere mooie functies in de HDMI specificatie, op ethernet na.
Ethernet kanaal
Verder zijn beide versies (Standard en High Speed) beschikbaar met ethernet kanaal. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is dit niet vereist voor 3D, ARC en andere nieuwe functies. Met het ethernet kanaal kunnen er ook data (bestanden) verzonden worden, zoals je ook met een standaard ethernet patchkabel kan. Het idee is: Sluit 1 apparaat aan op internet en sluit de overige apparatuur aan op elkaar met HDMI kabels met ethernet kanaal. Je kan dan met alle apparaten verbinding maken met internet of met computers in het netwerk. In de praktijk zijn er nog niet heel veel apparaten die ethernet over HDMI ondersteunen.
Het technische verschil tussen een HDMI kabel met of zonder ethernet is dat een kabel zonder ethernet 4 "High Speed kanalen" (3 aders die gezamenlijk getwist en afgeschermd zijn) heeft, en een kabel met ethernet kanaal heeft er 5. De pinout, pluggen en interne aantal adres blijft hetzelfde.

Zo, misschien is een en ander nu iets duidelijker als het gaat om HDMI versie nummers. :)
Lange verhaal kort: als je een snelle HDMI 1.3-kabel hebt (om het maar zo even te noemen) dan gaat 3D ook werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1