2x 1TB combineren met 2TB raid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420037

Topicstarter
Ik weet niet zoveel van raid, maar ik heb nu thuis 2 hd's van elk 1TB, binnen een paar dagen komt een defecte 2TB van WD terug van rma en ik wil deze schijf nu combineren in een raid systeem

Kan ik;
Die 2 schijven van 1 TB laten stripen en daarmee een mirror maken met die van 2TB?

Hoe kan ik dit doen? Ik heb een Asus M4n75TD mobo
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij kan dit alleen met software raid, de 2x 1TB maak je dan als RAID0 array aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:06
Het probleem is daarna dat je dat RAID0 array wilt mirroren in een RAID1 array.
Je krijgt in feite een RAID1+0 (afgekort RAID10), maar als je dat opzoekt op internet staat er altijd bij dat je minimum 4 disks nodig hebt. Ik vrees dus dat het niet zal lukken, en zeker niet tegen volle snelheid (bottle neck op je 2TB disk, als het al werkt).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen RAID10 maar gewoon een RAID1, waarbij één disk member een RAID0 array van twee kleinere schijven is. Dit kan gewoon, maar zoals CptChaos zegt kan dat alleen met software RAID en waarschijnlijk alleen onder Linux/BSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Met software RAID is dit geen probleem lijkt me.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 12:27
Maybe matrix raid? Die kan raid 10 op 2 disks dmv het splitten in 4 logische disks.

http://en.wikipedia.org/w..._levels#Intel_Matrix_RAID

Zou je moeten kijken of je mobo Matrix raid kan maar dat kun je zelf wel uitzoeken.

RAID 0 heb je dubbele doorvoer snelheid maar als je disk crasht ben je alles kwijt. Als je de snelheid niet nodig hebt kun je wellicht beter JBOD gebruiken als de controller dat kan. Als er dan een disk crasht ben je maar de helft van de data kwijt die ook daadwerkelijk op die disk stond.

OW WACHT

2x1TB in stripe en dan mirror naar 1x2TB.. Nee dat kan niet nee.. Niet met hardware RAID idd. Wellicht kun je idd een hardware striped array hebben en die met software raid te mirroren. (zie de reactie hieronder dus)

Bedenk wel dat je dan de snelheidswinst van de striped array volledig kwijt bent, die wordt net zo snel als die single 2TB disk.

Ik zou gewoon backups maken dagelijks gescheduled van je 2TB stripe array naar je 2TB single disk.. pfff. Moest het meerdere keren lezen om te begrijpen wat je nu precies wilt :+ :+

[ Voor 112% gewijzigd door Pakjebakmeel op 16-09-2011 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Malantur schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:01:
Het probleem is daarna dat je dat RAID0 array wilt mirroren in een RAID1 array.
Je krijgt in feite een RAID1+0 (afgekort RAID10), maar als je dat opzoekt op internet staat er altijd bij dat je minimum 4 disks nodig hebt. Ik vrees dus dat het niet zal lukken, en zeker niet tegen volle snelheid (bottle neck op je 2TB disk, als het al werkt).
Een RAID0 array en een 2TB disk maken géén RAID10 array. Een RAID10 array is namelijk, zoals je al aangeeft, een 0+1, maar dan wel met de zelfde disks. Dus niet via een array en een schijf daar vervolgens weer bij om een nieuwe array te maken.

De twee 1TB schijven kunnen dan denk ik wel in een array via het moederbord (lijkt mij dat BIOS RAID een betere performance heeft dan software RAID). Vervolgens kun je een software RAID aanmaken, als je die 2 TB's wil samenvoegen in een nieuwe array.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2011 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Wat je zou kunnen doen is de 3 schijven in RAID5 of ZFS doen. De 2TB schijf wordt dan maar voor de helft gebruikt. Hierdoor ziet de RAID config 3 x 1 TB en is effectief de opslag 2TB.

[ Voor 1% gewijzigd door VorCha op 16-09-2011 15:12 . Reden: beter nederlands van gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Misschien kan je via Vraag&Aanbod je 2 TB schijf omruilen met iemand die 2 x 1 TB heeft liggen...

Bijvoorbeeld: stel ik heb een NAS met 2 x 1 TB, als ik naar 2 x 2 TB wil gaan, zal ik 2 x 2 TB schijf moeten aansschaffen en houd ik 2 x 1 TB over :)

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik gebruik een paar jaar twee 1 TB disks in RAID0 en dan een losse 2TB schijf als backup voor deze RAID0. De losse schijf zit niet in de RAID zelf, en is dan ook geen mirror van de complete RAID, echter ik draai 's nachts (om de dag) Acronis true image. Als je verder weinig veranderd op de RAID kan je zelfs een langzamer backup schema instellen. De keuze is aan jou, met dien verstande dat een RAID0 backup echt wel handig en noodzakelijk is :)

Hiermee behoud je dus de snelheid van de RAID0 en de volledige opslag capaciteit, echter je verliest als de RIAD0 eruit klapt dus de data waaraan je de afgelopen backup-tijd hebt gewerkt.

edit: spuit 11.

[ Voor 19% gewijzigd door Jouke74 op 16-09-2011 16:38 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met standaard raid oplossingen gaat dit voor zover ik weet niet, ik heb zelf tweemaal 2x1TB in hardware raid 0 samen met 3x2TB in Raid 5 dmv. software raid (zfs), niet ideaal maar werkt goed genoeg todat ik ze vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420037

Topicstarter
Okej, ik zal gewoon 2 schijven in raid0 zetten, en de 2TB gewoon los erinhangen om bv met Acronis backups te maken

edit:
Nog één vraagje:

Nu is er niks van raid ingesteld op mijn systeem, er hangen nu 2 1TB schijven aan, binnen een paar dagen moet ik een 2TB ontvangen, ik vraag mij af als ik nu;
- met acronis een full backup kan maken
- schijven wissen, in raid0 zetten
- met acronis, windows recoveren op de raid0 array, zal dat werken zonder (performance)problemen? Of start ik best met een clean install?

Ik zit constant met het idee dat raid0 nog sneller werkt dan een gewone sata hd, maar is dat zo? op IDE waarschijnlijk wel, maar met een sata schijf, is de snelheidswinst merkbaar?

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 420037 op 20-09-2011 16:02 ]

Pagina: 1