Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:26
Ik heb een oudere laptop, geleverd met een OEM XP licentie. Ouder betekent een Intel T2250 (1,73Ghz).
De "echte" laptops die we gebruiken zijn ondertussen allemaal Windows7 (tevreden gebruiker overigens) en ik zou eens willen zien of die oude laptop ook W7 aankan én op welke manier.

Als ik de specificaties, die MS uitbrengt, doorneem zou mijn laptop perfect W7 moeten kunnen draaien. Ik zie echter nergens een differentiatie in de verschillende edities van W7: Starter, Home Basic, ...

1. Zijn er bij die verschillende edities dan gewoon in meerdere of mindere mate beperkingen opgelegd om de licentieprijs naar beneden te krijgen? Leveren ze daarom bij netbooks Starter of Home Basic?
2. Op eender welk systeem waar Windows7 op kan draaien kan je dus W7 Ultimate installeren?
3. Iemand ervaring met W7 op oudere systemen? Gaat het opstarten speciaal trager, is de repsonsetijd voor input trager, ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:16

D4NG3R

kiwi

:)

Home basic Win7 kan meestal nog wel op oudere laptops. Maar houd rekening met het volgende:
- Op 512MB draait Win7 niet altijd even lekker. Ga dus voor een minimum van 1GB.
- Aero wil nog wel eens niet werken op oudere GPU's. Niet alsof dit een heel groot verschil maakt voor de eindgebruiker. Het is alleen wat mooier als Aero aanstaat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. het verschil zit hem voornamelijk in de meegeleverde applicaties e.d. Als je meer apps gaat draaien dan heb ej natuurlijk een krachtiger systeem nodig.

2. Ja, in principe wel.

3. Ik heb het ooit geinstalleerd gehad op een oud X2tje, dat gaat prima. Heb het nooit echt gebruikt overigens, dus echte hands-on ervaring heb ik met Win7 niet, behalve de keren dat ik het als review OS heb gebruikt, en daar werkte het best redelijk, niet trager dan XP iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@D4NG3R
- Aero interesseert me niet, het gaat me vooral om de soepelere besturing enzo.
- In de laptop zit standaard 1Gb, misschien dat ik het uitbreid naar 2Gb (ik weet zo niet meteen van buiten welk type geheugen het is en wat ik zelf nog heb liggen)

Als je zegt
Home basic kan meestal nog wel op oudere laptops.
betekent het dat de verschillende versies toch verschillende systeem eisen hebben? Ik kan dat nergens terugvinden :(

@Terw_Dan
De laptop zou dienstdoen als manusjes van alles, zeker niet om tig applicaties naast elkaar te hebben open staan. De beperking van W7 Starter, maximum 3 applicaties tegelijk, zou voor mij niet eens een probleem zijn voor het gebruik dat ik in gedachten heb.
Vandaar dat ik wil weten welke versie ik het best neem om zo soepel mogelijk te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:31

Quad

Doof

Misschien beter dat je de volledige specificatie's post + merk, type laptop.
Verder kan ik je wel beter home promium aanraden, daar starter en basic vol met beperkingen zitten tot prettig werken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:53:
betekent het dat de verschillende versies toch verschillende systeem eisen hebben? Ik kan dat nergens terugvinden :(
Bij de duurdere versies worden meer applicaties en functies geleverd waardoor het geheugengebruik ietsje hoger ligt. Echter vond ik een minuutje later al dat het verschil te verwaarlozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Toshiba Stallite Pro A120 PSAC1
Intel® Core™ Duo Processor T2250 (2M Cache, 1.73 GHz, 533 MHz FSB)
1Gb geheugen (ik gok DDR2 667, laptop niet bij de hand dus ik ben niet zeker)
HDD van 40 of 60Gb (5400rpm)
WXGA 15.4"

de rest van de specs maakt niet uit denk ik :)

vanavond ga ik eens proberen een W7 erop te krijgen.
Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:13:
Toshiba Stallite Pro A120 PSAC1
Intel® Core™ Duo Processor T2250 (2M Cache, 1.73 GHz, 533 MHz FSB)
1Gb geheugen (ik gok DDR2 667, laptop niet bij de hand dus ik ben niet zeker)
HDD van 40 of 60Gb (5400rpm)
WXGA 15.4"

de rest van de specs maakt niet uit denk ik :)

vanavond ga ik eens proberen een W7 erop te krijgen.
Ik zal mijn bevindingen hier posten.
Er zijn verschillende 120 versie's, maar ik ga ervanuit dat er een Intel GMA945 gpu in zit. Win 7 gaat daar wel op werken.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Quad schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:18:
Er zijn verschillende 120 versie's, maar ik ga ervanuit dat er een Intel GMA945 gpu in zit. Win 7 gaat daar wel op werken.
Verschillende is een understatement :). Ik vind online een stuk of 30 versies. De sticker onderaan de laptop vermeldt niet om welk type het gaat. Na zoveel jaar gebruik is de sticker ook geen toonbeeld van leesbaarheid natuurlijk...
Aangezien de laptop jaren geleden enkel gekocht is om office-werk mee te doen (MS Office, MSN, email, ...) lijkt het me zeer waarschijnlijk dat we toen voor een GMA hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Zolang het maar een GMA950 of hoger is kun je gewoon Aero draaien. Verder is die cpu meer dan snel genoeg voor gewoon office-werk. 1GB is al voldoende, 2GB is helemaal fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
1 GB voor Windows 7 is redelijk, 2 GB is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zoals ik dus al eerder aangaf zit je met minimaal 1GB wel goed, ik zou zeggen: Probeer het gewoon. Voelt het allemaal te traag aan kun je altijd nog uitbreiden naar 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekeraar
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 19:56
Ik heb op meerdere PC's/laptop's Windows 7 (wel de Ultimate) geinstalleerd en ik merk dat het met 1 GB toch niet helemaal soepel loopt. En al helemaal als je er steeds meer dingen op installeert: Office, update's, andere programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik denk dat het inderdaad beter is om wat geheugen in de laptop te stoppen. Met 2 Gb zou het prima moeten draaien, geheugen is bij Windows 7 een grotere bottleneck dan cpu-kracht.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier Windows 7 HP 32bits op een XP-M 2400+ met 1GB RAM. 32 bits moest wel omdat de CPU geen 64 bits ondersteunt. Draait hier verder prima, hoewel ik XP toch beter vond lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:40
Als je overweegt het te kopen en je weet het nog niet zeker.
Volgens mij kan je hier Windows 7 Enterprise krijgen als trial.

Dan weet je in ieder geval of het draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:48

nhanssen

QVL is non-tweakers

Als het lukt om windows xp op een P1 133, 8MB, geen cd-rom te installeren draaien lukt dit al zeker O-)

[ Voor 13% gewijzigd door nhanssen op 16-09-2011 19:35 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb het daarnet even geprobeerd.

Specificaties van de laptop:
Intel T2080 (1,73Ghz - 533Mhz FSB)
Intel GMA950
HDD van 120Gb
1Gb geheugen (2 x 512 Mb DDR2 533)
De installatie (Ultimate) ging behoorlijk vlot, zonder haperingen.

"Vers" geïnstalleerd start ie op 52 seconden op. Dat vind ik meer dan behoorlijk.
Afsluiten gebeurt op 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Laatst online: 11:56
Ik heb hier ook een laptop staan met een T2250. Windows 7 draait als een tierelier. Stuk beter dan XP in ieder geval. Deze laptop beschikt echter wel over een Mobility X1600 en 2GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik denk dat ik misschien ook het geheugen ga uitbreiden. Volgens de manual kan er max 4Gb in.
Voor de prijs van een latje geheugen moet ik het niet laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:12

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik heb een T6500, werkt hier ook erg goed, OK, ik heb een 4750 en 4GB RAM, maar alsnog ;)
Ik heb er ultimate op btw

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Vind ik eigenlijk wel straf.
We hebben die laptop gekocht in 2007 (heb de bon gevonden, het is een A120-10M, gekocht 24/09/2007) en toen was dat al geen top model. En toch draait W7 erop. Nice!

• Quad

Quad

Doof

Maar daarbij wel een note: De Ultimate versie is toch wat zwaarder dan de Home Premium hoor, dus als je wat soepeler wilt werken, raad ik je toch aan om de HP versie te installeren.

PVOutput☀️

Verwijderd

Misschien raar maar toch niet ongebruikelijk. Waarom zou je sowieso overwegen om Windows 7 op een oude laptop te gaan draaien als je altijd met bepaalde gebreken op bijvoorbeeld surf of game gebied krijgt te maken, en je dus beter gewoon in 1 keer voor een nieuwe laptop kan gaan met alle voordelen van dien. :)
Pagina: 1