Toon posts:

Weerstand/diode van Xpress1150 afgestoten....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

ik kan mezelf wel afmaken. En wel om het volgende: Mijn Acer Ferarri 1005WTMi (ondanks wat veroudert, nog steeds een retetof apparaat) had last van een lamme adapterplug. Voor mij geen onbekende operatie, dus even openmaken, adapterplug gesoldeert: Yes! hij doet het weer :)

Maar, nu komt het... Alles weer in elkaar zetten. Over het algemeen ook geen probleem. Doordat ik even niet goed oplette bleef het moederbord haken aan de rand van de laptop-casing. Tik, ik hoor iets vallen.... Kut.

Kijk onder de casing: een zeer klein weerstandje/diode afgebroken. Een korte zoektocht onthulde al snel de bron van dit onderdeeltje: De Radeon Xpress 1150 onboard videokaart....

Nog even snel geprobeerd aan te zetten: Laptop gaat kort aan, en valt weer uit (geen beeld oid uiteraard).
Nu is dit niet SUPER dramatisch, de diode is wel stuk (half doorgebroken) maar de soldeerpuntjes op het chipje zijn nog gaaf en een nieuwe er op solderen moet dus lukken.

Nu de vraag der vragen; hoe kom ik er achter wat voor weerstand/diode/chipje dat in godsnaam is?
Alle hulp is welkom, want met google kom ik er absoluut niet uit. Iemand die nog een oud/defect of verrot moederbord heeft liggen met een X1150 chipje erop is ook zeer welkom om te reageren, dan trek ik hem daar wel vanaf.

Om het even duidelijk te maken, de roodomlijnde is er dus vanaf!

Afbeeldingslocatie: http://www.mycomputercompany.nl/1150.jpg

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

Aangezien hij vrij los lijkt te liggen zou ik eerst eens een poging doen om het er gewoon weer netjes op te solderen. Alleen vraag ik mij af hoe om dit zou moeten.. Maar dit staat vast aangegeven op het onderdeeltje zelf.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:09:
Aangezien hij vrij los lijkt te liggen zou ik eerst eens een poging doen om het er gewoon weer netjes op te solderen. Alleen vraag ik mij af hoe om dit zou moeten.. Maar dit staat vast aangegeven op het onderdeeltje zelf.
Pardon! De bijgevoegde foto is van het internet. Hij is bij mij echt helemaal eraf, en kapot. Ik heb AMD/Ati hier overigens via hun antwoordformulier ook al naar gevraagd, maar ga er vanuit dat ik wel even op het antwoord moet wachtten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2011 10:15 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

D4NG3R schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:09:
Past waarchijnijk net als een puzzelstukje maar op 1 manier netje op het afgebroken soldeer.
maar volgens mij maakt het bij dat condensatortje (want daar lijkt het op)niet uit

ik zou even kijken of iemand een heteluchtboutje heeft in je buurt. dan houd je hem met een naald even op zijn plek en bak je hem vast

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 16-09-2011 10:16 ]

Iperf

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
Als hij helemaal stuk is even opzoeken wat voor weerstand/condensator dit is, of misschien kijken of je een zelfde core kan vinden van een defecte.

Wat wel belangrijk is is dat de traces nog intact zijn.

Terug solderen hoeft niet eens met een hetelucht bout, je kan hem ook gewoon opsolderen met een beetje flux en een naald of pincet.

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:21:
Als hij helemaal stuk is even opzoeken wat voor weerstand/condensator dit is, of misschien kijken of je een zelfde core kan vinden van een defecte.

Wat wel belangrijk is is dat de traces nog intact zijn.

Terug solderen hoeft niet eens met een hetelucht bout, je kan hem ook gewoon opsolderen met een beetje flux en een naald of pincet.
Dat is nu juist waar ik dit topic voor open, om erachter te komen welke weerstand/condensator dit is. Erop krijgen gaat me wel lukken, ik ben niet onbekend met de soldeerbout, en heb ook een speciaal soldeerbout(je) voor dit soort precisiewerk.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Het is waarschijnlijk dat de omliggende weerstanden dezelfde waarde hebben, kun je die eens doormeten?

My favorite programming language is solder.

• TRAXION
Denk dat je je hoop moet vestigen op een donor kaartje op deze smd componenten staan geen waardes, en betwijfel of je van ati een duidelijk antwoord krijgt.

Misschien als je mazzel hebt sturen ze er 1 toe.

Wat je wel kan proberen is even wat computerwinkels na te lopen waar ze nog weleens defecte spullen binnenkrijgen.
Puch-Maxi schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:30:
Het is waarschijnlijk dat de omliggende weerstanden dezelfde waarde hebben, kun je die eens doormeten?
Gezien de kleur zal het een condensator zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door TRAXION op 16-09-2011 10:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:30:
Denk dat je je hoop moet vestigen op een donor kaartje op deze smd componenten staan geen waardes, en betwijfel of je van ati een duidelijk antwoord krijgt.

Misschien als je mazzel hebt sturen ze er 1 toe.

Wat je wel kan proberen is even wat computerwinkels na te lopen waar ze nog weleens defecte spullen binnenkrijgen.

[...]

Gezien de kleur zal het een condensator zijn.
Jup, ik ben druk bezig marktplaats en de omliggende pc-winkels af te struinen (telefonisch dan) voor een moederbordje dat deze chip heeft. Echter weinig gebruikt zo lijkt het, overal X1250 of X200's.

Ach, ik ben weer wat van de schrik en mijn stupiditeit bekomen, en heb goede hoop dat het weer goed gaat komen.

@PuchMaxi: Dat is geen risico wat ik wil lopen, maar toch bedankt voor de tip. Ik ga toch liever voor een condensatortje waarvan ik zeker weet dat het de juiste is!

• TRAXION
Je kan ook nog even kijken of er meerdere productseries dezelfde chip gebruiken zodat je je kansen vergroot.

RS485 ATI Radeon Xpress 1150
(ATI Radeon Xpress 200)

Van wikipedia af.

Effe een laptop van de kast trekken brb.

[ Voor 36% gewijzigd door TRAXION op 16-09-2011 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:38:
Je kan ook nog even kijken of er meerdere productseries dezelfde chip gebruiken zodat je je kansen vergroot.

RS485 ATI Radeon Xpress 1150
(ATI Radeon Xpress 200)

Van wikipedia af.
En de held van de dag is.....

Jeetje, bedankt! X200's zijn met bakken tegelijk te vinden

• TRAXION
Heb hier zelfs een defecte Toshiba sattelite a100-552 liggen met daarin een express 200 chipje :)

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:44:
Heb hier zelfs een defecte Toshiba sattelite a100-552 liggen met daarin een express 200 chipje :)
Dan durf ik te wedden dat jij wel weet welke vraag er nu aankomt.... _/-\o_

• TRAXION
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:45:
[...]

Dan durf ik te wedden dat jij wel weet welke vraag er nu aankomt.... _/-\o_
Ben al onderweg om schroevendraaiers te pakken :P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zul je zien dat exact dezlefde weerstand eraf ligt en dat hij het daardoor ook niet doet :+

Iperf

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Mijn vrouw heeft een Compaq M2406EA met daarin een Xpress200m.
Maar nadeel is dat die nog gewoon heel is en perfect draait.

Mooi om te lezen dat Traxion er nog eentje defect heeft liggen. :)

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:46:
[...]

Ben al onderweg om schroevendraaiers te pakken :P
Geweldig!

Dat zou nog eens een topic well-ended zijn. Ik heb je overigens ook even een DM gestuurd voor verdere afhandeling (lijkt me hier niet zo handig).

@hierboven: dat gaan we je vrouw niet aandoen he....

• Arunia
Ik vind het wel interessant om te lezen. Behalve als het om verzendgegevens gaat. :P

Haha, ze heeft net gisteren een Dell XPS 15 besteld volledig tricked out. Ik krijg die van haar om lekker op vakantie met foto's te gaan klooien.

Maar hou ons op de hoogte. Want vind het wel interessant namelijk. En ook leuk om een goede afloop te lezen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de pret niet drukken... maar zo te zien is de 200 toch een erg andere chip. Wellicht dat ik de condensator ervan alsnog kan gebruiken, maar het ziet er anders uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.mycomputercompany.nl/200.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:54:
Ik vind het wel interessant om te lezen. Behalve als het om verzendgegevens gaat. :P

Haha, ze heeft net gisteren een Dell XPS 15 besteld volledig tricked out. Ik krijg die van haar om lekker op vakantie met foto's te gaan klooien.

Maar hou ons op de hoogte. Want vind het wel interessant namelijk. En ook leuk om een goede afloop te lezen. :)
Uiteraard, de afloop komt hier zeker in. En ik ga voor niks anders dan een goede afloop he >:)

• Arunia
Wikipedia: Comparison of ATI chipsets

Is wel degelijk een andere chip. Ook volgens die lijst staan er weer dezelfde benamingen bij.
Bij X200m staat ook 1150
Bij x1150 staat ook de x200m.

Maar de waarden zijn totaal anders.

Wikipedia: Xpress 200
Volgens deze is die later voor AMD notebooks hernoemd. Maar de waarden zijn toch echt anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 16-09-2011 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:56:
Wikipedia: Comparison of ATI chipsets

Is wel degelijk een andere chip. Ook volgens die lijst staan er weer dezelfde benamingen bij.
Bij X200m staat ook 1150
Bij x1150 staat ook de x200m.

Maar de waarden zijn totaal anders.

Wikipedia: Xpress 200
Volgens deze is die later voor AMD notebooks hernoemd. Maar de waarden zijn toch echt anders.
Na wat doorzoeken heten ze ook anders, codename RS480M voor de X200M, en de X1150M krijgt de RS485M naam mee.

• TRAXION
Altijd leuk dat amd en wikipedia :(

Het is inderdaad het chipje wat hierboven staat maar waarom dat dan weer bij elkaar staat onder wikipedia.
Misschien zelfde chip maar ander revisie ofzo.

Wel grappig om een laptop in 5 minuten uit elkaar te slopen :P

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:01:
Altijd leuk dat amd en wikipedia :(

Het is inderdaad het chipje wat hierboven staat maar waarom dat dan weer bij elkaar staat onder wikipedia.
Misschien zelfde chip maar ander revisie ofzo.

Wel grappig om een laptop in 5 minuten uit elkaar te slopen :P
Record-tijd laptop ontmantelen:P

Hm, durf ik de gok aan om er een van een X200 chipje te gebruiken... ik vermoed toch dat ze niet overal dezelfde voor gebruiken? Ook al zien ze er allemaal verdacht tzelfde uit...

• TRAXION
Zou eerst even verder zoeken mocht je een condensatortje willen hebben geef je maar een gil doe ik ze wel in een envelop.

Kan eventueel ook de hele chip sturen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mocht dat voor jou geen probleem zijn, dan erg graag. Ik zoek alsnog even verder, maar de X1150 lijkt een erg weinig gebruikte chip te zijn. Alle pcwinkels hieromheen hebben ze in ieder geval niet, of nog in een werkend apparaat.

Ik denk dat ik de gok toch zal moeten wagen... Ach, wie niet waagt wie niet wint?!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een moederbordje gevonden met X1150, echter, 34,95, nog in werkende staat. Zou zonde zijn als het dan achteraf nog niet werkt.

• TRAXION
Wat je ook kan doen is even ebay raadplegen,

voorbeeldje
http://www.ebay.ca/itm/1x...m4aad341ebe#ht_2211wt_905

Is wel iets duurder maar heb je meer zekerheid.

Waarschijnlijk nog wel goedkoper te vinden dan dat.

[ Voor 9% gewijzigd door TRAXION op 16-09-2011 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:11:
Wat je ook kan doen is even ebay raadplegen,

voorbeeldje
http://www.ebay.ca/itm/1x...m4aad341ebe#ht_2211wt_905

Is wel iets duurder maar heb je meer zekerheid.

Waarschijnlijk nog wel goedkoper te vinden dan dat.
Dat ik daar nog niet aan had gedacht...
Super, daar ga ik eens even naar speuren en aankopen!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het chipje dat jij vond was de goedkoopste.
Aangekocht, nu maar wachten tot hij arriveert uit hongkong!

• TRAXION
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:25:
Nou, het chipje dat jij vond was de goedkoopste.
Aangekocht, nu maar wachten tot hij arriveert uit hongkong!
Ja voor die 10 euro kan je je laptopje weer mooi reanimeren :)

Toch de betere gok lijkt mij laat nog effe weten als het laptopje het weer doet :D

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:28:
[...]

Ja voor die 10 euro kan je je laptopje weer mooi reanimeren :)

Toch de betere gok lijkt mij laat nog effe weten als het laptopje het weer doet :D
You'll be the first to know! Ben blij als ik er voor die prijs vanafkom, ik baal nog steeds dat ik zo onoplettend ben geweest. Heel erg bedankt voor je hulp!

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
Zolang de donor (keramische condenstator!) de zelfde kleur/grootte heeft als de gene die mist zou dit waarschijnlijk ook de zelfde waarde zijn. De capaciteit zou je kunnen meten met een LRC meter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels wel antwoord gehad van AMD, een beetje ontwijkend en nog steeds geen naam of typenr van de betreffende resistor. Zie hieronder.
Response and Service Request History:

Thank you for calling AMD Global Customer Care. Generally speaking graphics chips or processors are not repairable. Basically there's no way of knowing what other damage may have occurred beneath the resistor. Not to mention the possibility of damaging other parts of the chip when trying to do the repair itself.

Additionally in tech support we don't have the individual parts available, nor a way to take orders.

In order to update this service request, please respond, leaving the service request reference intact.

Best regards,

Dave

AMD Global Customer Care
Dus maar even beantwoord met dat ik toch echt graag de naam of typenr van de resistor wil weten, omdat het toch niet erger kan worden (het moederbordje werkt nu toch al niet!)
Pagina: 1