[DFS Win2k8R2] 2 Servers, 1 share, inhoud uit beide servers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine uitdaging hier in mijn thuis omgeving met DFS. Ik heb een fileserver staan (FS01) met daarop een share, RAID. Deze is keurig via een domain based DFS root geshared. Hier heb ik onlangs een tweede fileserver toegevoegd (FS02). Deze beiden mappen laten publishen binnen de DFS gaat ook prima. Echter, wat ik wil bereiken, is dat ik op beide fileservers een map 'Video' heb, dat als ik deze in de DFS publish, ik via de DFS de mappen van beide fileservers onder 'Video' zie.

Mijn eerste ingeving was om 2 folder targets aan te maken op 1 DFS Folder, alleen zie ik dan 1 van de 2 targets in plaats van de inhoud van beide. Volgens de documentatie van MS die ik vond is dat by design en zijn meerdere targets bedoeld voor load balancing en redundantie.

Ik heb het vermoeden dat ik gewoon de juiste termen niet kan bedenken om op te zoeken.

Kort samengevat wat ik dus wil:
FS01 en FS02 met beide een folder video, 1 DFS folder video, met daarin de inhoud uit beide folders video van beide FS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Volgens mij is DFS daar inderdaad niet voor gemaakt.
Wellicht dat je simpelweg de library functie uit Windows 7 kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat niet lukken, 1 van de clients is nog Windows XP met XBMC.

Ik sprak vorige week een oud-collega waar ze op het werk wel DFS gebruikten om shares op deze manier te presenteren dacht hij, maar hij wist het niet helemaal zeker en hij wist niet hoe ze dat geconfigureerd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan van \\%DFSROOT%\Movies wel een "virtuele" share maken en dan de twee fysieke shares daaronder plaatsen. Dan krijg je zoiets als \\%DFSROOT%\Movies\Share1 en \\%DFSROOT%\Movies\Share2, maar onder \\%DFSROOT%\Movies zal dan niets staan, want het is geen "echte" share.

Maar idd, DFS is er in eerste instantie voor (branch office) replicatie en fault tolerance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Let wel: dan heb je het over DFS-R en niet over DFS-N.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 20:31:
Je kan van \\%DFSROOT%\Movies wel een "virtuele" share maken en dan de twee fysieke shares daaronder plaatsen. Dan krijg je zoiets als \\%DFSROOT%\Movies\Share1 en \\%DFSROOT%\Movies\Share2, maar onder \\%DFSROOT%\Movies zal dan niets staan, want het is geen "echte" share.

Maar idd, DFS is er in eerste instantie voor (branch office) replicatie en fault tolerance.
Zoals jij het beschrijft heb ik het nu dus ook ingericht, maar het blijven 2 folders, waarmee ik blijf switchen als ik een film zoek om te kijken in welke van de 2 shares deze staat. Ik begin inmiddels bang te worden dat het niet gaat lukken zoals ik wil. Andere oplossingen dan DFS zijn uiteraard ook welkom.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wellicht dan toch maar die ene client updaten naar Windows 7 of vervangen door een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 01:53:
[...]

Zoals jij het beschrijft heb ik het nu dus ook ingericht, maar het blijven 2 folders, waarmee ik blijf switchen als ik een film zoek om te kijken in welke van de 2 shares deze staat. Ik begin inmiddels bang te worden dat het niet gaat lukken zoals ik wil. Andere oplossingen dan DFS zijn uiteraard ook welkom.
Mapjes (shares) per genre/jaar/gezien-nietgezien/... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toch maar even reageren.

Zelf heb ik ook een DFS(-R) structuur enigszins vergelijkbaar met die van de poster. Een hoop videos (atm 6 TB)

En hoe graag ik ook gezien had dat ik dit in een map kon samenvoegen, het gaat helaas niet met enkel DFS.
Het zou nog wel kunnen met mountpoints erbij, maar aangezien ik ook gebruikmaak van replicatie krijg je dan weer foutmeldingen dat reparse points niet kunnen worden gerepliceerd.

Dus uiteindelijk maar een "map" in de namespace aangemaakt en vervolgens submappen.

\\domain.local\shares\videos\Series01
\\domain.local\shares\videos\Series02
\\domain.local\shares\videos\Movies01
\\domain.local\shares\videos\Movies02

In de praktijk levert het niet zoveel problemen op. Ik blader eigenlijk niet eens zoveel in de mappen, maar maak gebruik van een aparte interface icm met mijn mediaspeler (Zappiti icm Dune)
Een aangezien ik wel de hele map Videos indexeer is het eindresultaat dus dat ik in die mediabrowser keurig netjes alles bij elkaar heb. Iets soortgelijks werkt natuurlijk ook in XMBC, MediaPortal or whatever.

Tevens zorg ik ervoor dat alle lopende series in Series02 staan en Series01 enkel series bevat die al gestopt zijn en waarvan dus geen nieuwe afleveringen meer komen. Ik zorg ervoor dat ik wat ruimte overhoud in Series01 om afleveringen in betere kwaliteit te downloaden en desnoods nog wat series naartoe te verplaatsen die uiteraard ook weer eindigen (laatste seizoen Chuck breekt aan *snif*)

In de praktijk weet ik dus ook wel waar alles staat en zijn die aparte mappen ook nog wel overkomelijk. DFS biedt toch veel voordeel als je shares wilt samenvoegen en icm replicatie (alles wordt gerepliceerd naar een backup) is het helemaal tof.
Geef DFS dus niet zomaar op omdat het niet helemaal brengt wat je supergraag wilt.

En wie weet gaat Windows 8 server met ondersteuning voor grotere schijven en storage pools uiteindelijk wel brengen wat je wilt, dan gooi je gewoon weer lekker alles bij elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2011 @ 23:32:
[...]

Mapjes (shares) per genre/jaar/gezien-nietgezien/... ;)
Ik heb ze nu gesorteerd op kwaliteit, maar als de RAID set waar de bluray ISO's op staan vollooopt heb ik toch een uitdaging.
akimosan schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:11:
Toch maar even reageren.

Zelf heb ik ook een DFS(-R) structuur enigszins vergelijkbaar met die van de poster. Een hoop videos (atm 6 TB)

En hoe graag ik ook gezien had dat ik dit in een map kon samenvoegen, het gaat helaas niet met enkel DFS.
Het zou nog wel kunnen met mountpoints erbij, maar aangezien ik ook gebruikmaak van replicatie krijg je dan weer foutmeldingen dat reparse points niet kunnen worden gerepliceerd.

Dus uiteindelijk maar een "map" in de namespace aangemaakt en vervolgens submappen.

\\domain.local\shares\videos\Series01
\\domain.local\shares\videos\Series02
\\domain.local\shares\videos\Movies01
\\domain.local\shares\videos\Movies02

In de praktijk levert het niet zoveel problemen op. Ik blader eigenlijk niet eens zoveel in de mappen, maar maak gebruik van een aparte interface icm met mijn mediaspeler (Zappiti icm Dune)
Een aangezien ik wel de hele map Videos indexeer is het eindresultaat dus dat ik in die mediabrowser keurig netjes alles bij elkaar heb. Iets soortgelijks werkt natuurlijk ook in XMBC, MediaPortal or whatever.

Tevens zorg ik ervoor dat alle lopende series in Series02 staan en Series01 enkel series bevat die al gestopt zijn en waarvan dus geen nieuwe afleveringen meer komen. Ik zorg ervoor dat ik wat ruimte overhoud in Series01 om afleveringen in betere kwaliteit te downloaden en desnoods nog wat series naartoe te verplaatsen die uiteraard ook weer eindigen (laatste seizoen Chuck breekt aan *snif*)

In de praktijk weet ik dus ook wel waar alles staat en zijn die aparte mappen ook nog wel overkomelijk. DFS biedt toch veel voordeel als je shares wilt samenvoegen en icm replicatie (alles wordt gerepliceerd naar een backup) is het helemaal tof.
Geef DFS dus niet zomaar op omdat het niet helemaal brengt wat je supergraag wilt.

En wie weet gaat Windows 8 server met ondersteuning voor grotere schijven en storage pools uiteindelijk wel brengen wat je wilt, dan gooi je gewoon weer lekker alles bij elkaar
Ik maak momenteel nog geen gebruik van replicatie, maar mount points vind ik niet erg handig. Overigens wil ik in de toekomst wel replicatie gaan gebruiken voor de backups die ik voor mijn ouders draai.
Daar zit meteen de grootste uitdaging, ik kan wel onthouden waar alles ongeveer staat, maar mijn ouders en broertje maken er ook gebruik van. Ik zit momenteel aan 20 disks van 2TB in RAID6 en op de FS02 3 disks van 2 TB in RAID5. Binnenkort komen daar nog 3 bij en dan ga ik over op RAID6, maar ik zit momenteel al aan een slordige 40 TB.

Mijn folder structuur is momenteel: \\FS01\RAID\Video\[Movies\Series][kwaliteit] en op de FS02 net zo. Dan zal ik dus bijvoorbeeld de DVD folder op kwaliteit niveau naar de FS02 moeten moven en de DFS hierop targeten. Het blijft echter omslachtig, ik kan me haast niet voorstellen dat er niks is om 2 volumes als 1 share weer te geven. De termen waarop ik heb gegoogled zijn helaas alleen wat te vaag.

Hoe dan ook, bedankt voor je uitgebreide antwoord en jouw ervaringen.
Pagina: 1