Computer doet helemaal niks meer

Pagina: 1
Acties:

• Phasez
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 18:11
Sinds een tijdje heb ik problemen met mijn computer, eerst had ik bij het opstarten van mijn computer dat ik soms groene en blauwe strepen in het beeld kreeg en even later viel dan mijn computer tijdens het opstarten van windows uit. Als het dan toch lukte om mijn computer op te starten, meestal na een keer in safe mode te hebben opgestart, werkt mijn computer normaal, maar als ik een videospel ging spelen liep mijn computer vast. Ik dacht dat het kwam doordat mijn videokaart te warm werd, ik heb namelijk een ATI HD 4870x2 en had gelezen dat deze kaart vaker last had van warmteproblemen. Het kon helpen de kaart open te maken en het stof weg te halen en het koelpasta te vervangen, dit heb ik dan ook gedaan. Maar toen ik de kaart opnieuw op mijn moederbord had geplaatst, deed mijn computer helemaal niks toen ik hem wilde opstarten, zelfs de bios kwam niet in beeld. Ik dacht shit videokaart gemold, maar nadat ik mijn ATI HD 4870x2 had verwisseld met een oude videokaart deed mijn computer nog steeds niks. Ik weet niet precies waaraan het ligt maar ik denk/hoop aan mijn moederbord, want als ik mijn geheugen eruit haal krijg ik geen piep te horen.

Iemand met dezelfde ervaringen en kan die confirmen dat dit toch echt een moederbord problemen is? Ben blij als dat zo is, want ik heb daar nog net 2 maanden garantie op.

Mijn specs:
Intel Core 2 Duo E8500
Gigabyte GA-X48-DQ6
Scythe Mugen
OCZ Reaper
Club3D HD4870 X2
Antec TruePower Quattro 850

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Doorloop eerst even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, de zaken die je vanuit die lijst hebt gevolgd kunnen we je hier wellicht beter helpen. ;)

• vikingjunior
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:47
je bent toch zeker dat je met het veranderen van de videokaart geen kabels van andere dingen hebt uitgetrokken he ?

heb het zelf voor gehad met het veranderen van mijn harde schijf dat ik bij het uittrekken van een sata kabel de stekker van mijn aan/uit knop mee een stukje had losgetrokken, en dan vond ik ook niet hoe het nu kwam dat mijn pc niets meer deed, tot ik aan mijn stekkers is ging nakijken :-)

PSN : runeviking

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:01
Groene en blauwe strepen is toch wel vaak een overleden videokaart. Zit die andere kaart wel goed in het slot? Anders gewoon een paar keer erin en eruit halen en kijken of hij het dan wel doet.

• Phasez
marcel87 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:02:
Doorloop eerst even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, de zaken die je vanuit die lijst hebt gevolgd kunnen we je hier wellicht beter helpen. ;)
De troubleshooter had ik al doorgelopen, maar heel veel is niet van toepassing sinds ik mijn computer niet opgestart krijgt. Ik krijg dus ook geen fout meldingen te zien. En mijn computer heeft het al voor een lange computer goedgedaan.
vikingjunior schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:07:
je bent toch zeker dat je met het veranderen van de videokaart geen kabels van andere dingen hebt uitgetrokken he ?

heb het zelf voor gehad met het veranderen van mijn harde schijf dat ik bij het uittrekken van een sata kabel de stekker van mijn aan/uit knop mee een stukje had losgetrokken, en dan vond ik ook niet hoe het nu kwam dat mijn pc niets meer deed, tot ik aan mijn stekkers is ging nakijken :-)
Zal wel een beetje stom zijn :P, dit kan het niet zijn omdat mijn computer wel aangaat, maar niet opstart. De ventilatoren gaan wel aan en de ledjes op de moederbord branden ook.
boers706 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:10:
Groene en blauwe strepen is toch wel vaak een overleden videokaart. Zit die andere kaart wel goed in het slot? Anders gewoon een paar keer erin en eruit halen en kijken of hij het dan wel doet.
Ja dit dacht ik eerst ook. Maar na tig keer de videokaart in en eruit halen gebeurt er nog steeds niks. Ook met mijn oude videokaart.

Als ik mijn ATI HD 4870x2 weer op mijn moederbord plaats krijg ik drie ledjes te zien. Het zijn deze ledjes:
D14 (R753) 6 Pin power unplugged
D13 (R724) 8 Pin power unplugged
D15 (R819) Overheating (Thermal issue)

Alle stekkertje zitten er gewoon in dus ik weet niet wat dit betekent.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik vermoed bios problemen omdat dit de enige soort fouten is waarbij je (soms) geen enkele foutmelding of geluid krijgt. Heb je iets veranderd aan je bios voordat je ging wijzigen? Even de stroom eraf en BIOS batterij er een minuut uit kan een hoop oplossen.

youtube.com/@hisrep

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:04

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yep, klinkt alsof je BIOS het niet meer snapt. Indien een harde BIOS-reset niet helpt: proberen op te starten met alleen CPU, mobo, RAM en GPU. (en PSU natuurlijk, + toetsenbord ofzo)
Als het dan niet werkt ligt het aan 1 van die 4. 2 kapotte grafische kaarten opeens lijkt me stug, dus dan heb je er nog 3 over. 1 bankje RAM tegelijk, of beter: een bankje van iemand anders, en dan weer proberen. Hoe meer je uit kunt sluiten, hoe beter.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Phasez
Ik had mijn BIOS al gereset en nu weer, maar geen resultaat. Ik heb gedaan wat je zei FreezeXJ, mijn oude videokaart is zeker niet kapot en andere RAM geeft geen verandering. Dus kan het bijna niet anders dat het aan mijn moederbord ligt. Vind het wel raar dat mijn moederbord opeens kapot kan gaan, terwijl ik niks geks heb gedaan.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
ESD >:)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

Beetje een HK-Niveau antwoord.. Zeker als de PC niet open is geweest vlak voor de problemen begonnen is dit vrijwel onmogelijk.

Probeer je BIOS te flashen naar de nieuwste, of eventueel een oudere versie. In sommige gevallen lost dit het probleem op.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 16-09-2011 09:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Aardwolf
  • Nu online
D4NG3R schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:42:
[...]

Beetje een HK-Niveau antwoord.. Zeker als de PC niet open is geweest vlak voor de problemen begonnen is dit vrijwel onmogelijk.
Kan toch best? Als je de OP van de TS had gelezen, wist je dat de echte problemen pas na dat hij de kaart uit de pc had gehaald waren begonnen, daarvoor had hij nog wel wat beeld. En daarbij, dat kan iedereen toch gebeuren, dus hoezo zou dat niet kunnen?

• vandermeerc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07-2022
kan het niet aan de voeding liggen? de foutmelding is power unplugged op de videokaart, misschien dat de voeding niet genoeg prik meer kan leveren aan de onderdelen en daarmee het moederbord ook geen post geeft? je kan het proberen als je nog een spare hebt liggen.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:04

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dan nog zou je verwachten dat hij in elk geval boot, en daarna vlotjes muurvast loopt. GPUs trekken bij het opstarten niet meteen max wattage.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19

Nox

Noxiuz

Dan nog, als je voeding er mee stopt dan vallen ook de fans stil, dan is alles over.

Ik gok inderdaad op een BIOS probleempje. En voor de zekerheid een donorvoeding zoeken. Die power unplugged kan ook van je moederbord zijn overigens, die hebben volgens mij geen 4 maar 8 pin power connector. En die overheating lamp brandt ook. Dus een gecombineerd zooitje foutmeldingen waarvan er sowieso eentje niet waar is (hitte) duidt eerder op een sensorstoring of bios-probleem.

Misschien heeft je MB een knopje, anders batterijtje eruit, evt. jumpertje overzetten et voila. (mijn echte tweakmoederbord had geen lampjes, error-nummers, cmos-reset knopjes, old school :P)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11-2025
Wat doen de ventilatoren, gaan die gewoon allemaal aan?
Mogelijk dat je pc niet aan gaat als je het voedingskabeltje van je cpu-fan niet (goed) aangesloten hebt.

• Phasez
D4NG3R schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:42:
[...]

Probeer je BIOS te flashen naar de nieuwste, of eventueel een oudere versie. In sommige gevallen lost dit het probleem op.
Hoe kan ik mijn BIOS flashen als ik mijn computer niet aankrijgen?
NoxiuZ schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 17:56:
Dan nog, als je voeding er mee stopt dan vallen ook de fans stil, dan is alles over.

Ik gok inderdaad op een BIOS probleempje. En voor de zekerheid een donorvoeding zoeken. Die power unplugged kan ook van je moederbord zijn overigens, die hebben volgens mij geen 4 maar 8 pin power connector. En die overheating lamp brandt ook. Dus een gecombineerd zooitje foutmeldingen waarvan er sowieso eentje niet waar is (hitte) duidt eerder op een sensorstoring of bios-probleem.

Misschien heeft je MB een knopje, anders batterijtje eruit, evt. jumpertje overzetten et voila. (mijn echte tweakmoederbord had geen lampjes, error-nummers, cmos-reset knopjes, old school :P)
Ik zal effe opzoek gaan naar een donor voeding, maar ik denk niet dat het hieraan ligt.
Bij het aanzetten van mijn computer gaan alle ventilatoren aan, maar cpu fan valt al vrij direct stil.
Op mijn moederbord zit geen 8 pin power connector, die zit er wel maar die gebruik ik niet. Kan me niet herinneren dat daar ooit een kabeltje zat.
En batterijtje eruit heb ik al een paar gedaan, maar dit heeft geen effect

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
die 8pins is voor je CPU power, daar moet dus wel stekker in

@Marcel,
hij heeft er nu niets in zitten, geen 8pins, maar ook geen 4pins.

[ Voor 40% gewijzigd door Jerdek op 18-09-2011 12:42 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Aardwolf
  • Nu online
Jerdek schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 21:22:
die 8pins is voor je CPU power, daar moet dus wel stekker in
De 4 pin kan daar ook gewoon in. Die 8 pin zorgt alleen voor een betere stroomvoorziening voor o.a. overklokken. Voor het opstarten zou het lijkt me niets uit moeten maken.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-02 22:31

ötzi

eclecticus

Staat ook heel duidelijk in je handleiding ; als je de 12V niet inprikt gaat je systeem niet booten...

• Phasez
Hmm, Ik kan me echt niet herinneren dat ik daar het kabeltje eruit heb gehaald. Zat volgens mij altijd al in mijn videokaart. Maar goed hij zit nu dus in mijn moederbord en ik krijg al in ieder geval al beeld. Morgen ga ik verder met testen

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19

Nox

Noxiuz

Beeld is goed, dan kan je in ieder geval duidelijke informatie eruit halen :) Het kan zijn dat je PC er nooit om zeurde maar misschien is dat wel gekomen door een biosupdate oid of had hij spontaan zoiets van: fuck it, ga het lekker zelf doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

clear de cmos van je moederbord, haal cmos batterij eruit en w8 2 minuten met het terugplaatsen. dit helpt vaak.

• Phasez
Oke het is opgelost, mijn computer doet het weer. Alleen krijg ik nog van die groen/witte strepen door het beeld als ik windows opstart, maar dat komt denkt het door mijn videokaart. De enige manier om dit op te lossen is waarschijnlijk een nieuwe videokaart te kopen.

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:29
Dat is inderdaad je videokaart, je kan proberen je kaart te "bakken".
Maar ik denk dat een nieuwe mid-range kaart kopen denk ik het snelste is, ik denk niet dat bakken het de moeite waard is.

• Jerdek
Heb je wel genoeg voeding aangesloten op je videokaart? nl 1x6 en 1x8 pins PCIe

• Slidemaster
  • Laatst online: 29-12-2025
misschien kan je van die molex naar 6pins kabbels proberen. volgens mij is 850watts genoeg voor 2x 4850.

• D4NG3R
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

WilliamP schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 09:24:
Maar ik denk dat een nieuwe mid-range kaart kopen denk ik het snelste is, ik denk niet dat bakken het de moeite waard is.
Als zijn oude kaart voldeed zie ik geen reden in om het niet te proberen? Het neemt 10 minuutjes van je leven weg..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

inderdaad gewoon proberen kan geen kwaad.
Mogelijk idd ook nog problemen met PWR cable van je vga kaart.
tevens zou je nog een FLASH van de VGA kunnen proberen wil soms ook nog oplossing bieden.

succes :)

• Phasez
Ik dacht eerst, dat bakken doe wel als mijn videokaart helemaal naar de klote is. Nu doet ie het wel bij normaal gebruik, maar als ik bijvoorbeeld een videospel opstart dan gaat het mis.
Wilde weten wat dat bakken van een videokaart nou was. Ik had een filmpje opgezocht, begon opeens dat filmpje te trippen. Hmm verkeerd geüpload dacht ik, totdat mijn hele beeld raar begon te doen en uitviel. Dus dat bakken ga binnenkort wel effe proberen.

@apocalypss
Ik heb mijn 850 W vermogen met een 6 pin en 8 pin kabel verbonden met mijn videokaart, dat moet wel genoeg zijn. Maar wat bedoel je met een flash van mij videokaart proberen?

• Jerdek
probeer nu maar eens eerst je systeem overal van voldoende stroom te voorzien en kijken of het werkt.
Komen die 6 en 8 pin rechtstreeks uit je voeding of tak je die van molex af?

[ Voor 27% gewijzigd door Jerdek op 20-09-2011 23:10 ]

Pagina: 1