Het gebruik van justify kan in sommige gevallen prima zijn, maar het menselijk oog kan een tekst sneller lezen wanneer het niet uitgevuld wordt met deze optie. Vanwege twee redenen: als tekst niet justified is, zijn de regeleinden allemaal uniek en zo kan je oog makkelijk zien welke regel al gelezen is, en welke regel nu gelezen moet worden. Het is dus een herkenningsmiddel bij regelwissel. Daarnaast: door justified tekst zijn de afstanden tussen woorden variabel, wat de leessnelheid ook in negatieve zin beïnvloedt.
Alsnog kan er wel voor gekozen worden, maar ik zou het eerder doen voor een korte intro ergens waar het grafisch heel specifiek mooi moet lijken, dan in een gehele website.
Je initiële probleem is inderdaad de line-height zoals hierboven gezegt. Afhankelijk van het ontwerp van een site los ik dat in sommige specifieke gevallen wel eens op door de afbeelding ook iets lager te plaatsen. Maar vaak is het ook totaal niet storend. Ontwerpers en ontwikkelaars (en ook opdrachtgevers) willen nog wel eens te ver gaan met pixel-precisie, op een gegeven moment moet je ook de render-engine gewoon zijn gang laten gaan naar mijn mening. Hoewel ik over het algemeen wel voor een zeer net uitgewerkte website ben, zijn er toch grenzen.
[
Voor 5% gewijzigd door
geert1 op 18-09-2011 18:02
]