Toon posts:

Geen power on self-test en beeld bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vorige week weigerde mijn pc ineens op te starten. Fans gingen draaien, maar de power on self test bleef uit, er kwam geen beeld en de toetsenbordlampjes bleven uit. Er gebeurde niks dus. Na de binnenkant schoon te hebben gemaakt en de bios batterij even te hebben verwijderd deed ie het na een paar pogingen toch weer. Sinds maandag is dit probleem weer terug en start hij meestal pas op nadat ik een paar minuten de spanning er helemaal vanaf heb gehaald (dus I/O-switch uit en powerkabel eruit). Ik vermoed zelf dat of de voeding of het moederbord op zijn eind lopen. Hieronder een overzicht van de voltages... ik weet zelf niet goed hoe ik het moet interpreteren, maar ik dacht dat het misschien wat duidelijkheid kan verschaffen
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2ufbqrn.png

Mijn specs:

AMD Phenom II X4 955
Gigabyte MA790XT-UD4P
ASUS GeForce GTX 260
2x 2GB OCZ D3 1333-999
OCZ StealthXstream 600W ATX2
1 x Samsung 1TB
1 x Samsung 2TB

Iemand enig idee welk onderdeel precies het probleem is voordat ik ga vervangen? Als ik nog belangrijke informatie vergeten ben hoor ik het graag.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Kijk eens in je BIOS naar de voltages, daar heb ik meestal wat meer vertrouwen in dan een programma dat blijkbaar de 5Volt lijn ook niet uit kan lezen....

Als het inderdaad een te laag voltage is, dan zou de pc ook uit moeten vallen tijdens gebruik. Voedings waarden mogen niet meer dan 10% afwijken. Tot 5% is alles goed, alle afwijkingen tussen 5% en 10% is kritiek, alle afwijkingen hoger dan 10% is zo snel mogelijk voeding vervangen ;)

http://pcsupport.about.co...ply-voltage-tolerance.htm ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 15-09-2011 12:33 ]

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06-2025
Er is iets mis gegaan met het plaatsen van OP. Een vriend van me was ingelogd op mijn computer maar ik ben dus TS.

In ieder geval, bedankt voor je informatie. Ik vermoedde al zoiets. Zo te zien zit ik dus veel te laag (of hoog?) met het -12 voltage. Kan dit verklaren waarom de pc wel gewoon blijft werken tijdens gebruik maar niet genoeg stroom krijgt geleverd tijdens het opstarten?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

Verwijderd

Topicstarter
-weer-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2011 12:51 ]

• Skatespeare
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06-2025
Ja. En daarom kom ik ook tot de conclusie dat de negatieve spanning van de 12V te laag is. Maar die schijnt volgens het artikel niet zo heel belangrijk te zijn. Wat ze daarmee bedoelen wordt echter niet uitgelegd. Mijn vraag is dus of dit het voornoemde probleem kan veroorzaken.

Overigens kan ik in het bios alleen de positieve spanningen vinden. En dan alleen die van de Vcore, het geheugen en de 3,3V en 12V. Die lijken allemaal in orde.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gevalletje accountsharing. Op verzoek dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.