Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48
De laatste tijd is dataverbruik en de te kleine bundels vaak in het nieuws. Ik ga al een tijdje mee op het internet, in de tijd dat een 14k4-modem het nieuwste van het nieuwste was. Met zo'n modem kon je prima surfen. Ok, niet razendsnel (netto iets van 6 MByte/uur) maar het kon allemaal prima.

Nu hebben we mobiel internet en is zelfs GPRS nog sneller dan dat oude 14k4-modem. Echter, op een mobiel schermpje heb je maar een beperkte resolutie en doe je vaak alleen dingen die met tekst te maken hebben. Dat dataverkeer zou wel mee moeten vallen zou je zeggen...

Ik heb echter eens zitten kijken met 3G Watchdog wat er gebeurt. Zodra ik de mobiele verbinding op mijn Desire Z aanzet (data sync en background data staan uit), wordt er al direct 12 kByte verstookt. Geen idee waaraan of wat er dan 12 kByte gebruikt, maar het is gelijk al weg... Wil ik vervolgens mijn mail checken via imap-ssl, dan kost dat met ruim 100 kByte. Voor één keer mail checken! :o Even de Facebook-app starten (standaard start dan de News Feed, zonder foto's te laden of wat dan ook klik ik hem weer dicht; de app heeft 10 minuten geleden ook al aangestaan): 100 kByte.

Wordt het niet eens tijd dat mobiele developers zuiniger omgaan met data? Want wat heb je strikt genomen nou nodig als je die Facebook-app opstart? Wat kost het ophalen van een aantal tientallen regels tekst nou? En wat kost het om je mail via imap te checken? (ik las dat het bij pop3 evenveel data kost) Een hoop text-based actions waarmee je zo heel eenvoudig een paar honderd MB per maand gebruikt terwijl je niet eens actief foto's zit te bekijken of wat dan ook. Een beetje absurd is het wel... want hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om wat meer te cachen en om zo'n feed gzipped door te sturen? (ungzippen kost nauwelijks accu tenzij het om gigantische objecten gaat; wellicht zelfs minder accu dan wanneer je radio >70% meer moet zenden om een item op te halen)

Waarom ik deze post plaats? Wellicht hebben mensen ervaringen of tips die ze hier willen plaatsen, of developen ze zelf voor Android en kunnen ze meer vertellen over het datagebruik en hoe en wat :) Naast het schrijven van een app die efficiënt omgaat met je accu is het efficiënt omgaan met data wel een mooi tweede streven!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
Ik zit nu net een paar weken bij Vodafone, en ik kreeg een mailtje met uitleg over mobiel internet, omdat ik het zo weinig gebruikte en er wel voor betaal... Ja, ik zit het grootste deel van de tijd via wifi. En voor mij is 1 GB per maand enorm ruim. Maar ik wil ook over twee jaar nog genoeg hebben aan m'n data-bundel.
Een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je data-verbruik de pan uit rijst: gebruik opera mini (of opera mobile), bekijk filmpjes alleen als je via wifi zit, gebruik sowieso zo veel mogelijk wifi (volgens mij is m'n accu-verbruik met wifi ook lager dan met 3G), up- en download zo min mogelijk wat ook kan wachten tot je weer op wifi zit.
Ik zit nu sinds 1 september, met 1 dag wifi uit op een verbruik van bijna 80 MB volgens Vodafone, iets meer dan 90 MB volgens 3G watchdog (Vodafone-gegevens zijn gisteren voor het laatst geupdate, ben gisteren langer van huis geweest dan normaal, dus dat kan wel kloppen allemaal).
Al die mensen die grote problemen hebben met de grootte van hun databundel zouden eens kritischer moeten kijken naar de manier waarop ze de bundel gebruiken. Ik hoor van heel wat mensen dat ze nooit via wifi werken, regelmatig filmpjes zitten te kijken, internetradio luisteren.... Geen wonder dat je dan door je bundel heen vliegt! Daarbij vallen die paar honderd kb's die sommige apps gebruiken voor synchronisatie echt in het niet, volgens mij.
Wat mij betreft hoeft er dus niet enorm bezuinigd te gaan worden op hoeveel dataverkeer apps als news-reader, facebook, twitter, wheather-app etc gebruiken. Daar zal je bundel niet van leeglopen. Wel van filmpjes kijken via 3G en internetradio luisteren, foto's automatisch uploaden etc

• Sorcerer8472
Nou, als ik tijdens de piekuren overdag 1x per 10 minuten mijn mail laat checken dan kost dat dus:
600 kB per uur
4,8 MB per dag
144 MB per maand

Stel ik doe hetzelfde met Facebook, dan zit ik al op 300 MB per maand. En dat terwijl het hier om text-only gaat!

Inderdaad, wifi gebruiken helpt een hoop, maar dat is eigenlijk symptoombestrijding als je kijkt naar het oorspronkelijke probleem, wat bij app-developers lijkt te liggen.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:04:
Nou, als ik tijdens de piekuren overdag 1x per 10 minuten mijn mail laat checken dan kost dat dus:
600 kB per uur
4,8 MB per dag
144 MB per maand

Stel ik doe hetzelfde met Facebook, dan zit ik al op 300 MB per maand. En dat terwijl het hier om text-only gaat!

Inderdaad, wifi gebruiken helpt een hoop, maar dat is eigenlijk symptoombestrijding als je kijkt naar het oorspronkelijke probleem, wat bij app-developers lijkt te liggen.
Ik heb de mailcheck op push staan, en gebruik dagelijks wat 'sociale' apps zoals twitter / 4sq
Dagelijks maak ik wel gebruik van een webpagina, en desondanks is mijn verbruik van de afgelopen 3 weken onder de 50MB
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/534/screen201109261620.png

Verwijderd

Ik ben sinds kort overgestapt van windows mobile naar android en moet zeggen dat de hoeveelheid data die ik verbruik extreem is toegenomen. Ik gebruikte zon 250 mb per maand op mijn windows mobile toestel en verstook momenteel bijna 70 mb per dag terwijl ik geen gekke dingen doe. Mijn mail staat op push, de friendstream synchroniseert automatisch en ik open zo nu en dan een website. Ik heb phoneusage gedownload om mijn verbruik te checken en nu blijkt dat mn mail verantwoordelijk is voor de helft van dit verbruik, persoonlijk vind ik dat nogal extreem voor wat platte tekst. Daarnaast wordt ook data verbruikt door plurk, peep en stocks, apps die ik helemaal niet verbruik. Heeft iemand hier een oplossing voor?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Vroeger was het zinvol om sites klein te houden, omdat mensen simpelweg niet sneller konden surfen. Nu zijn de snelheden in orde, en loont het niet meer om bij de ontwikkeling te focussen op hoe groot de website is. Ik vermoed dat het feit dat sommige gebruikers een kleine databundel hebben en hun verbruik in de gaten moeten houden simpelweg niet interessant genoeg is.

Edit: ik pas je titel even aan, volgens mij dekt ie zo beter de lading van het topic. Als je een beter voorstel hebt kun je die via een TR indienen :)

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 26-09-2011 22:43 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-11 16:12
Weet je zeker dat het datagebruik niet omhoog wordt afgerond? Volgens mij zijn er providers die één KB al afronden naar een MB, dan kom je snel aan een enorm datagebruik.

Maar mij lijkt dat data tegenwoordig aardig efficiënt overgedragen kan worden met technieken als JSON, dat kost nauwelijks KBs.

Hoeveel mn telefoon (Android) verstookt weet ik eigenlijk niet, nooit gemeten. Ik zit wanneer ik thuis of op het werk ben altijd op het Wi-Fi om bandbreedte te besparen :P

• Sorcerer8472
RoD schreef op maandag 26 september 2011 @ 22:42:
Vroeger was het zinvol om sites klein te houden, omdat mensen simpelweg niet sneller konden surfen. Nu zijn de snelheden in orde, en loont het niet meer om bij de ontwikkeling te focussen op hoe groot de website is. Ik vermoed dat het feit dat sommige gebruikers een kleine databundel hebben en hun verbruik in de gaten moeten houden simpelweg niet interessant genoeg is.

Edit: ik pas je titel even aan, volgens mij dekt ie zo beter de lading van het topic. Als je een beter voorstel hebt kun je die via een TR indienen :)
Nu is het zinvol om sites klein te houden omdat veel verkeer via mobiel gaat. Niet alleen om datagebruik op zich laag te houden maar ook omdat veel plekken nog GPRS-only zijn (in het buitenland is dit nog veel erger dan in Nederland meestal).

Wat betreft Android-mailverkeer: probeer maar eens te syncen via imap-ssl... :P

Wat ik ook merk is bijvoorbeeld dat Facebook soms profielfoto's ophaalt (bijv. bij events met mensen die je niet kent)... Scroll je naar beneden dan haalt hij ze 1 voor 1 op... Scroll je weer naar boven dan is hij ze weer vergeten en haalt hij ze weer opnieuw op 8)7 Dat soort dingen moet echt beter hoor, want dat kost toch wel veel data. Beetje zonde.
Avalaxy schreef op maandag 26 september 2011 @ 22:50:
Weet je zeker dat het datagebruik niet omhoog wordt afgerond? Volgens mij zijn er providers die één KB al afronden naar een MB, dan kom je snel aan een enorm datagebruik.

Maar mij lijkt dat data tegenwoordig aardig efficiënt overgedragen kan worden met technieken als JSON, dat kost nauwelijks KBs.
Dit heeft niets te maken met hoe de telco ermee omgaat maar puur met de hoeveelheid die écht wordt verstuurd.

Met technieken als json moet het zeker kunnen, maar er moet alsnog een beetje worden nagedacht: bijvoorbeeld wanneer haal je data op, wanneer haal je foto's op, wat cache je, wat preload je en wat laad je pas als iemand ergens op klikt...

Op dit moment heb ik heel erg het gevoel dat de Android SDK het lekker gemakkelijk maakt om te devven, maar dat devvers eigenlijk totaal geen rekening houden met dataverbruik. Het is toch gewoon absurd dat ik een kleine 200 MB/maand doe (terwijl ik thuis ook wifi heb) terwijl ik eigenlijk bijna alleen text-only dingen doe ermee 8)7

Pagina: 1