Toon posts:

Backup netwerk met NAS.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijne heren.
Ik heb een nieuwe baan als systeembeheerder bij een bedrijf dat nog met DLT tapes backupped.
Nu ga ik de omgeving virtualiseren en wil gaan backuppen naar NAS.
Zoals iedereen weet, worden de backup-tapes elke dag naar een ander pand gebracht voor eventuele brandschade of iets in die richting zodat je de backup kan restoren.
Als ik dus nu een NAS ga aanschaffen, wat is de handigste manier kwa config?
Moet ik een NAS aanschaffen met bijvoorbeeld 2 schijven en elke dag van schijf wisselen?
Dit lijkt me zo omslachtig en als je die disk uit je handen laat vallen heb je ook een probleem.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet.
Marc van Hunnik.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:38

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik zit eigenlijk met hetzelfde. En tape's voldoen niet meer als je maar genoeg gegevens hebt... of je moet met 2 tape-units/wisselaar gaan werken. In de praktijk loop je er dan ook nog eens tegenaan dat de doorlooptijd van de backup op een gegeven moment te groot wordt en de backup dus te lang duurt en iedereen alweer druk aan het werk is.

Een oplossing welke je veel ziet, is eerst een backup naar disk en dan de migratie van deze backup naar tape('s). Waar ik zelf aan zit te denken is aan een 2e storage (nas) ergens elders onderbrengen in een hosting centre en de backup 's avonds lokaal op de NAS wegschrijven en dan overdag uploaden naar die andere storage die off-site staat. Je moet dan wel een flinke verbinding hebben of incrementeel goede dingen doen..

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-09-2011 10:59 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:49
Zo doen wij het inderdaad ook blij klanten.
2 x een nas, en deze laten syncen met bv Rsync.
Werkt perfect.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48

D4NG3R

kiwi

:)

Het makkelijkste is ofc om 2 backups te hebben. De ene intern op een NAS met bijv RAID1 of 5. En de ander offsite via het internet uploaden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58
Kleine tip, houd er rekening mee dat als je via een publieke lijn je data gaat verplaatsen dit de nodige risico's met zich meebrengt.
Ook nog een punt is, als je back-up in de eerste NAS corrupte data heeft, ben je die corrupte data dus ook aan het syncen naar je 2e back-up. (oftewel onbruikbaar)

Ik heb het idee dat het bedrijf niet erg groot is waar je de oplossing voor zoekt, de partijen waar ik ook geweest ben of nog steeds ben is het een vereiste om je back-up niet op hetzelfde type medium te hebben als je actieve data.
Ik zou dus de tape unit behouden en daar alsnog je allerbelangrijkste data naartoe schrijven en die tape offline brengen of zetten.

@ing._Butje op een LTO5 gaat compressed 3TB aan data....

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 15-09-2011 13:59 ]