PC gevoelig voor schokken

Pagina: 1
Acties:

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Hey,

Na het zelf oplossen van wat hardware probleempjes (waarschijnlijk m.b.t losgeschoten RAM) heb ik nu het volgende probleem:

Soms valt mijn PC spontaan uit tijdens het werken. Ik kan hem daarna niet meer aanzetten, want de power knop heeft geen enkel effect. De enige manier om de kast weer te starten is door hem een stukje naar achter te kantelen en stevig op de grond neer te zetten, waardoor hij door de schok ineens weer aan gaat. Ik vermoed dat het uitvallen van de PC dus ook te maken heeft met een schok (zoals het aanstoten met voet of het bureau verschuiven). Soms gebeurde het ook zonder een duidelijke schok.

Als de PC is uitgevallen werkt de power knop helemaal niet meer. Er gaan geen fans draaien en de LED aan de voorkant blijft uit. Meestal probeer ik de power knop een aantal keer om de PC vervolgens te kantelen en weer neer te zetten, waardoor hij spontaan aan gaat. :o

De enige onderdelen die hiervan de oorzaak kunnen zijn, zijn volgens mij de voeding, moederbord of de kast zelf. Hier de specs:

Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX)
Asus M2N 1394, nForce 430 MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Cooler Master Centurion 534 (ATX, Geen PSU, Zilver⁄Zwart)

Ik heb de kast al eens open gemaakt en een aantal stekkers op het moederbord opnieuw aangesloten. Helaas heeft dat niet geholpen. :/

Als het probleem zich voordoet heb ik eigenlijk nooit de kans om de kast van binnen te bekijken, want door het kantelen veranderd de situatie al.

Heeft iemand ideeen of een handige aanpak?

Bedankt! :)

Edit: het is me net niet gelukt om het te reproduceren. Ik heb de kast een paar keer bewogen en een paar tikken gegeven maar hij blijft het gewoon doen. Het probleem kan zich meerdere keren per dag voordoen, maar hij kan ook een dag prima werken. Erg vaag allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door chronozphere op 15-09-2011 09:09 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 21:43
Openmaken en kijken of er losse connectors zijn, dan wel connectors met loshangende draadjes.
Check eerst de voeding/moederbord connectie maar eens.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vergeet ook niet om je voedingstekker ff te controleren.
heb er zelf ook eentje die niet meer goed klemt, en daardoor makkelijk los kan schieten

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 13:49

BiLo

PSN: toiletcleaner

De enige manier om de kast weer te starten is door hem een stukje naar achter te kantelen en stevig op de grond neer te zetten, waardoor hij door de schok ineens weer aan gaat. Ik vermoed dat het uitvallen van de PC dus ook te maken heeft met een schok (zoals het aanstoten met voet of het bureau verschuiven).
Hoe vaak denk je dat je dit kan blijven doen? Dat is toch niet gezond gast.. |:( Er zit duidelijk een connector los, of je voeding heeft zijn beste tijd gezien!

Ik denk het laatste

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DylanE schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:13:
[...]

Hoe vaak denk je dat je dit kan blijven doen? Dat is toch niet gezond gast.. |:( Er zit duidelijk een connector los, of je voeding heeft zijn beste tijd gezien!

Ik denk het laatste
Niet zo lang denk ik he, anders had die er geen topic over gestart

Iperf

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Vreemd.
Niet aan willen gaan zou betekenen dat er geen spanning komt op de groene draad van de mb stekker van de voeding.
Spontaan uitgaan van de voeding is overbelasting of een slechte voeding.
Aangaan door een schok is heel vreemd, als de pc echt uit is hoort opstarten alleen te kunnen door spanning te zetten op de groene 'power on' draad.

Aanzetten, en voorzichtig de kabels bewegen om te kijken wanneer het gebeurt, en hopen dat je hierdoor geen schade maakt. Of beter probeer het met een nieuwe voeding

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• chronozphere
Net deed ie het weer. :X

Heb de kast voorzichtig gedraaid en opengemaakt. Ik zag dat de LED van het moederbord gewoon brandde, dus de voeding lijkt nog in orde. De power knop deed het niet. Ik rommelde wat met de kabeltjes en hij sprong aan. Toen ik doorging viel hij even later weer uit.

Nu is het een kwestie van kijken welk kabeltje er verantwoordelijk is. En dus ook weer afwachten tot het weer opnieuw gebeurd. :P

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Trek je powerknop eens los en start door de pinnetjes waar deze normaal op zit aangesloten even kort te sluiten.
Ik heb het idee dat je powerknop gewoon gaar is. Dat kan ook het uitvallen veroorzaken als deze knop blijft kortsluiten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De led van je moederbord brand al als er 5V spanning op je mobo staat. Dat is de spanning om de usb-poorten actief te houden, de 12V lijn zal wel niet fatsoenlijk starten dan.
Ik zou een nieuwe voeding kopen. Of eens proberen of inderdaad je powerswitch kapot is...

• chronozphere
Zojuist gebeurde het weer. :p

Heb het front-panel even losgetrokken en ik zag dat er een flinke laag stof op de front-fan (rond de power button) zat. Heb dat even met stofzuiger schoongemaakt. Zou het kunnen dat stof voor kortsluiting zorgt? Mijn intuitie zegt: nee.

Als dit niets oplost zal ik de volgende keer even die pinnetjes lostrekken en kortsluiten zoals is gesuggereerd.
De led van je moederbord brand al als er 5V spanning op je mobo staat. Dat is de spanning om de usb-poorten actief te houden, de 12V lijn zal wel niet fatsoenlijk starten dan.
Ik zou een nieuwe voeding kopen.....
Lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de 12V lijn ineens "schokgevoelig" is geworden. Werken de fans op 5 of 12 volt? In het eerste geval zouden die dan gewoon door moeten draaien.

Ik denk zelf niet dat mijn voeding hier het probleem is. Hij is dan wel 4.5 jaar oud, maar verder prima merk (coolermaster) en ik heb verder nooit problemen gehad. Bij falen van de voeding zou je kunnen denken aan oververhitting of permanente schade. Ik zie nog even niet hoe dit in het plaatje zou passen.

[ Voor 0% gewijzigd door chronozphere op 15-09-2011 20:01 . Reden: typo ]

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:44:
Trek je powerknop eens los en start door de pinnetjes waar deze normaal op zit aangesloten even kort te sluiten.
Ik heb het idee dat je powerknop gewoon gaar is. Dat kan ook het uitvallen veroorzaken als deze knop blijft kortsluiten.
Dit kun je heel snel testen (mits je een resetbutton hebt) door de resetbutton op de powerbuttonpinnetjes (3x woordwaarde) aan te sluiten. Ik denk dat er wel iets anders aan de hand is, aangezien je pc er willekeurig de brui aan geeft. Maar je kan in ieder geval op deze manier de powerbutton uitsluiten.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
chronozphere schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:01:
Lijkt me eerlijk gezegd sterk dat de 12V lijn ineens "schokgevoelig" is geworden. Werken de fans op 5 of 12 volt? In het eerste geval zouden die dan gewoon door moeten draaien.

Ik denk zelf niet dat mijn voeding hier het probleem is. Hij is dan wel 4.5 jaar oud, maar verder prima merk (coolermaster) en ik heb verder nooit problemen gehad. Bij falen van de voeding zou je kunnen denken aan oververhitting of permanente schade. Ik zie nog even niet hoe dit in het plaatje zou passen.
Als ik jou was zou ik hier niet zomaar op vertrouwen. Een andere voeding testen is in verhouding een kleine moeite (als je een voeding hebt liggen, die even van iemand kunt lenen of via de V&A goedkoop kunt krijgen), maar als jou aanname dat de voeding wel goed zou zijn verkeerd is kan je heel lang zoeken. Er hoeft maar 1 pinnetje in een lijn niet lekker contact te maken en je kunt de meest rare problemen krijgen. Als ik jou was zou ik zaken definitief uit gaan sluiten en voor mij zou op dit moment de voeding om plek 1 staan om uit te sluiten.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

wat zijn je CPU temps ? ik heb ooit eens een pc gehad met losse koeler, als hij plat lag werkte hij maar stond hij rechtop viel hij spontaan uit (probleem verbogen pinnetje aan de CPU cooler)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
chronozphere schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:04:
Hey,

Na het zelf oplossen van wat hardware probleempjes (waarschijnlijk m.b.t losgeschoten RAM) heb ik nu het volgende probleem:
Wat versta je onder losgeschoten RAM, en is dit met spanning op het moederbord gebeurt?
Zijn de rammodules zwart aangeslagen (van vonk), kun je werken met een enkele module, kun je een ander ram slot gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Heb ooit een pc gehad die bij zware belasting spontaan rebootte. De oorzaak bleek uiteindelijk in de ATX stekker te zitten: de 3.3V lijnen maakten slecht contact. Ze maakten net genoeg contact om de pc draaiend te houden, totdat ik ging zitten gamen. Stekkers schoongemaakt en alle contactjes even wat strakker gebogen met een naald, sindsdien geen problemen meer.
Zoiets zou bij jou ook aan de hand kunnen zijn: een slecht contact kan op willekeurige momenten problemen geven en is vaak na morrelen aan de stekker of je kast bewegen weer tijdelijk weg.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Of wat ook nog een mogelijkheid zou kunnen zijn, is dat de voeding vol met stof zit, dat geeft ook leuke effecten. De voeding is toch al 4,5 jaar oud, dus garantie zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 01:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 292340 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:05:
Of wat ook nog een mogelijkheid zou kunnen zijn, is dat de voeding vol met stof zit, dat geeft ook leuke effecten. De voeding is toch al 4,5 jaar oud, dus garantie zou geen probleem moeten zijn.
Stof doet eigenlijk niet meer dan de temperatuur opjagen, het kan bij dit soort voltages afaik niet kortsluiten.
Dus lijkt me niet dat dat iets kan betekenen kwa schokgevoeligheid.
Rupie schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:46:
[...]

Als ik jou was zou ik hier niet zomaar op vertrouwen. Een andere voeding testen is in verhouding een kleine moeite (als je een voeding hebt liggen, die even van iemand kunt lenen of via de V&A goedkoop kunt krijgen), maar als jou aanname dat de voeding wel goed zou zijn verkeerd is kan je heel lang zoeken. Er hoeft maar 1 pinnetje in een lijn niet lekker contact te maken en je kunt de meest rare problemen krijgen. Als ik jou was zou ik zaken definitief uit gaan sluiten en voor mij zou op dit moment de voeding om plek 1 staan om uit te sluiten.
Probleem is wel dat je diezelfde theorie kunt doorvoeren op het ram moederbord processor, en zelfs in mindere mate de behuizing (half los stukje ijzer wat kortsluiting kan maken).

Dit soort dingen is gewoon lastig om te troubleshooten !

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 16-09-2011 13:10 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-07 00:53
Dat iets een 'prima' merk is, zegt natuurlijk niets. Ook een mercedes is onderhevig aan slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:12

fynrd1

Fooled by Randomness

begin eerst eens met een nieuwe stroomkabel?
Werkt dat niet, dan haal je even alle onnodige hardware eruit (1 stick ram laten zitten)
Check dan alle kabels, zit hier het probleem niet in een andere veoding erin.
Mocht dat het probleem zijn dan mag je ook even gaan sparen voor andere schijven..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:18
heuveltje schreef op donderdag 15 september 2011 @ 09:11:
Vergeet ook niet om je voedingstekker ff te controleren.
heb er zelf ook eentje die niet meer goed klemt, en daardoor makkelijk los kan schieten
fynrd1 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:16:
begin eerst eens met een nieuwe stroomkabel?
Werkt dat niet, dan haal je even alle onnodige hardware eruit (1 stick ram laten zitten)
Check dan alle kabels, zit hier het probleem niet in een andere veoding erin.
Mocht dat het probleem zijn dan mag je ook even gaan sparen voor andere schijven..
dat dus.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronozphere
Thanks voor alle reacties! 8)

Ik ben nu eerst de power/reset buttons aan het bekijken. Toen ik net mijn PC wou starten wou de power knop niet meer werken (ook niet na een paar schokken). Dus ik heb even de reset en power omgewisseld en nu kon ik hem direct starten m.b.v de reset knop. (thnx DrivinUCrazy ;) )
Dat iets een 'prima' merk is, zegt natuurlijk niets. Ook een mercedes is onderhevig aan slijtage.
Klopt :) maar het was niet mijn enige argument.
Wat versta je onder losgeschoten RAM, en is dit met spanning op het moederbord gebeurt?
Zijn de rammodules zwart aangeslagen (van vonk), kun je werken met een enkele module, kun je een ander ram slot gebruiken?
Dat was het eerste probleem wat ik had. Mijn PC wou niet starten en piepte niet (fans gingen wel draaien e.d). Pas toen ik het RAM eruit haalde en 1 plakje terugdeed, leek hij weer te werken. Vervolgens kon ik al het RAM in dezelfde configuratie weer terugstoppen en het werkte weer prima. Het probleem deed zich voor toen ik mijn PC niet wou rebooten na het stofzuigen (daarbij ga ik ff langs de fans aan de buitenkant). Ik vermoed dus dat het hermonteren van het RAM het probleem heeft opgelost.
Dit soort dingen is gewoon lastig om te troubleshooten !
Absoluut! Het is vooral een questie van iets proberen en afwachten of het probleem terugkomt. Nu gebruik ik dus tijdelijk de reset-knop als power-knop en dat lijkt prima te werken. Als het probleem zich toch blijft voordoen, zal ik hoogstwaarschijnlijk de voeding vervangen. :)

• chronozphere
Het probleem lijkt verdwenen te zijn. Voortaan gewoon starten m.b.v reset knop dus. Ben blij dat dit zonder extra uitgaven is opgelost. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-07 14:34
Dat heet geen oplossing hè ;)

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronozphere
Nee, je hebt gelijk. Na een week zonder problemen begint het weer. :'(

Ik startte hem net dmv een tik achterop de kast. Dus inderdaad goede kans dat het de voeding is. Ik ga een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334725

zekering in je voeding is misschien los/defect (ik weet niet of nieuwere deze hebben trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:04
Toevallig net je systeem in een andere kast overgebouwd ? Ik heb m'n systeem eens ingebouwd met een moederbord-standoff teveel, dat geeft ook dit soort effecten, als het tegenzit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wil ik nog even aan toevoegen dat een voeding van 4,5 jaar oud al best op leeftijd is en ook al deed ie het altijd goed wil dit nog totaal niets zeggen. Veelal halen de meeste voedingen die leeftijd geeneens en is het wel een van de meest voorkomende defecten dat een voeding van die leeftijd de eeuwige jachtvelden kiest.
Pagina: 1