E6850@3.40GHz(Asus Silent Knight), Gigabyte P35C-DS3R, 2x 1GB Crucial Balistics PC5300@667Mhz, 8800GTX 768MB DDR3, SyncMaster 226BW 22",Zalman ZM600-HP, SAMSUNG HD501LJ, Seagate ST360021 A, NZXT Nemesis Elite Case
Verwijderd
Benchmarks draaien 3dmark versies.
Gebruik MSI afterburner of je videokaart te tweaken zoals je al zegt.
Verhoog het met stapjes van 10.Eerst je coreclock en mem.Daarna je voltage.
Duurt ff maar dan heb je wel het stabielste
http://overclocking-holland.nl/forums.php?m=posts&q=54
Zonder vmod gaan deze meestal tot 650 mhz op de core mits goede koeling.
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
Want wil je maximum uit je GPU halen dan moet je CPU ook hoog geclockt zijn.
Dus eerst moet je CPU clock goed stabiel zijn anders kan 3mark eruit klappen maar ligt het eigenlijk aan je CPU en niet je GPU.
Enfin:
Progs die je het beste kunt gebruiken voor (de meeste nvidia kaarten) je 8800 GTX zijn:
gpuz-z
rivatuner
furmark
OCCT
Met GPU-Z lees je wat standaard dingen uit maar dat heb je niet zo vaak nodig.
Het is wel handig om meteen te zien of je SLI config werkt en welke drivers er allemaal geinstalleerd zijn (voor CUDA en zo)
Het belangrijkste programma is rivatuner.
Hiermee kun je om te beginnen de fan van de kaart op 100% zetten zodat je maximale koeling hebt. Sommige kaarten veranderen je PC dan wel in een stofzuiger. (zoals de fan op mijn oude GTX 295 op 5000 rpm)
Daarna kun je overclocken en zelfs de shaders los van de core clocken.
Het heeft een uitgebreid monitor programma dat je een duidelijke grafiek laat zien van alle belangrijke temperaturen en nog veel veel meer.
Dit werk 1000 keer beter als de sensor logs van gpu-z.
Dan furmark en OCCT.
Beide zijn vooral stress test programma's voor de controleren op stabiliteit onder zware load.
OCCT doet zowel CPU en GPU als een combinatie van de twee om je power suply maximaal te belasten.
Als je PC dat doorstaat dan zit het met power wel goed.
De stability test van furmark met extreme burning mode is de zwaarste test voor elke grafische kaart die er bestaat.
Je haalt hier temps op de cores van je GPU die je normaal niet vaak haalt met gamen.
Daarom is het belangrijk dat als je gewoon lucht koeling hebt om de fans van je GPU op max te zetten in het begin en dat te kijken wat de maximum temp is na 10 a 15 minuten onder volledig load.
Hier is een screenshot van al die programma's in actie.

De beste test voor je 8800 GTX is op de hoogste native resolutie van je monitor.
En dan stability test
en je zet MSAA op 4x en extreme burning mode aan.
Als je kaart onder een zware overclock dat 10 a 15 minuten overleeft zonder dat er iets overhit dan zit je goed.
Als je denk een stabiele overclock gevonden te hebben dan ga je gewoon een uurtje een game spelen met je overclock.
Als je een BSOD krijgt of artifacts dan weet je dat je kaart toch niet helemaal stabiel is.
Uiteindelijk zou je 8 uur lang een stress test kunnen laten lopen maar dat hem ik altijd veelste link gevonden.
Die testen zorgen voor veel en veel meer load op je systeem dan je ooit in de praktijk hebt terwijl je aan het gamen bent.
Zelfs Crysis gebruikt niet continue 100% van mijn GPU cores.
(zelfs niet met een i7 975 EE op 4,4 Ghz)
[ Voor 8% gewijzigd door Kain_niaK op 15-09-2011 05:30 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Dus als ik het goed begrijp met stapjes van 10 omhoog.
Dus bijvoorbeeld core met 10 omhoog en dan testen.
Dan shaders met 10 omhoog en dan testen.
Geheugen met 10 omhoog en dan testen.
Enz.
En als ik dan uiteindelijk de hoogste stabiele waarders heb is het toch ook mogelijk om deze naar de firmware van de kaart te flashen?
E6850@3.40GHz(Asus Silent Knight), Gigabyte P35C-DS3R, 2x 1GB Crucial Balistics PC5300@667Mhz, 8800GTX 768MB DDR3, SyncMaster 226BW 22",Zalman ZM600-HP, SAMSUNG HD501LJ, Seagate ST360021 A, NZXT Nemesis Elite Case
MSI Afterburner ( hiermee kan je je kaart overclocken en monitoren, ik gebruik hem alleen voor het eerste.)
GPU-Z ( ook een monitoring tool, vind ik iets makkelijker kijken als msi afterburner. )
Furmark ( Om je GPU te stressen. )
Ik zou beginnen om je kaart eerst even stofvrij te maken, en de koelpasta te verversen. Dit kan toch al gauw 5-20 graden schelen afhankelijk van hoeveelheid stof en oudheid van de koelpasta.
Daarna zou ik hem even stressen wanneer hij nog op de standaard snelheid loopt, en kijken hoe warm hij word.
De 1e 100Mhz kun je er zo bijgooien, 99 van de 100 kaarten pakt dat meteen. Daarna in stapjes van 20, 10 en 5Mhz verderclocken afhankelijk van hoe hoog je komt en wat voor gevoel je erbij hebt.
De Shaders kun je gelinkt laten aan de gpu snelheid, totdat hij instabiel word. Daarna kun je kijken of je de shader juist hoger of lager moet klokken voor meer stabieliteit/snelheid.
Ik zou beginnen met de GPU, en wanneer dat ophoud je bezig gaan houden met het geheugen.
tip: gebruik rivatuner niet, MSI afterburner = rivatuner maar dan met een gebruikersvriendelijke interface
Succes!
Niet alle waarden van je GPU overclock zullen daadwerkelijk worden toegepast, de OC zal worden afgerond naar bepaalde vaststaande waarden. Probeer eerst eens 612, 621 of 648 MHz core clocks. De bijbehorende shader clock is 1458 of 1512MHz.
Als de boel langdurig te warm wordt, dan zal je artifacts krijgen. Je kan hem dan misschien nog tot leven wekken door hem in de oven te bakken (heb ik gedaan en het werkte nog ook), maar beter kan je de kaart niet of tot slechts 594MHz overclocken. Houd er rekening mee dat dat ding hartstikke oud is.
Succes!
download het programma en zet het in een map in je desktop .. hier komt je rom bestand ook in als je hem opslaat ( BIOS BACKUP)
/in nvflash
--protectoff (eventuele flash beveiliging eraf)
--save (naamgevenvoordit.rom) /datissavenvan je bios
--nvflash (naamrom.rom) /is flashen
--nvflash -4 -5 -6 (naamrom.rom) (is flashen van een bios die van een andere kaart fabrikant komt, moet je wel weten waar je mee bezig bent want kans is klein dat dit gaat werken)
deze codes zijn terug te vinden in de 'help' functie mocht ik een typfout gemaakt hebben
waardes kloksnelheden aanpassen in programma Nibitor
/ Ik klok zelf me kaart altijd over met 10mhz stappen tot het in game artifacts geeft -en off crasht! daarna gooi ik em20mhz lager en klaar.
een kaart is pas stabiel na 1.5 uur crysis.
Benchmarks geven vaak een vertekend beeld weer van stabiliteit .
Beter draai je heaven benchmark
Wees maar blij als je tot 615 mhz komt of iets
[ Voor 114% gewijzigd door A87 op 19-09-2011 11:49 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ