• Pyrigenes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 12:33
Heel veel kennis betreft netwerken heb ik niet en gezien er hier genoeg mensen zijn die er wel veel van af weten vond ik dit wel de beste plek om m'n vraag te stellen.

M'n router (een linksys wrt54gc) en ik hebben al vaker ruzie gehad... en ditmaal is het wederom zover. Hoogstwaarschijnlijk door mijn eigen onwetendheid uiteraard.
Vandaag heb ik een nieuwe Zyxel P-2602R-D1A van telfort ontvangen, gezien de oude (precies dezelfde) defect bleek te zijn. M'n router vindt blijkbaar deze 'verandering' helemaal niet leuk.

Als ik mijn laptop direct op mijn nieuwe modem aansluit doet alles het prima... maar zodra ik de router bedraad ertussen aansluit heb ik geen internet meer, ondanks alle lampjes kloppen en ik gewoon kan inloggen op m'n router. Draadloos hetzelfde verhaal. Ik krijg in m'n browser een melding dat de DNS look-up is mislukt?

Stekkertjes etc. eruit halen en router gereset ook geprobeerd, maar ben bang dat dit hogere wiskunde dan dit voor me wordt.

Dit is overigens wat ik via ipconfig kon vinden mochten jullie hier iets mee kunnen:

modem > laptop:
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lokaal
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-14-C2-E5-02-B4
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.34
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
195.241.77.55
195.241.77.58
NetBIOS over TCPIP. . . . . . . . : uitgeschakeld
Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 15 september 2011 0:49:27
Lease verlopen . . . . . . . . . : zondag 18 september 2011 0:49:27

modem > router > laptop
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-14-C2-E5-02-B4
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over TCPIP. . . . . . . . : uitgeschakeld
Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 15 september 2011 1:01:34
Lease verlopen . . . . . . . . . : vrijdag 16 september 2011 1:01:34

Hoop dat hier iemand wijs uit kan worden waarom het niet werkt.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07 07:54

amx

Dit topic volgen?

• Pyrigenes
Dank je wel voor de snelle reactie amx!

Handige info over hoe het allemaal in elkaar zit, hoewel het nog niet helemaal alles oplost omdat ik de DHCP-range een erg lastig begrip vindt...

Ik kwam op een ander forum het volgende tegen:
Zyxel modem heeft standaard een beperkte range van IP-adressen, dat begint bij 192.168.1.33 de standaard instelling van de Linksys router valt daar buiten.

Ook hebben beiden een ingebouwde DCHP server, dat geeft ook conflicten.

Mijn ervaringen:

inloggen op router, kom je er niet meer in terug zetten naar fabrieks waarden via een paperclip in het beroemde gaatje.. daarna werkt 192.168.1.1 weer.

Wanneer je bent ingelogd moet je 2 dingen doen..
DHCP server uitschakelen in router (Modem neemt dan DHCP functie over) en een vast IP aan het apparaat toekennen dat binnen de range van het Zyxel modem valt. (standaard tussen 192.168.1.33 en 192.168.1.65)

Wanneer nodig router even opnieuw opstarten en je hebt een prima stabiele verbinding..

O ja, een andere eigenaardigheid..
Stop de kabel van het modem in 1 van de ethernet ingangen van de router, niet in de apart staande internet ingang..
Ook gevolgd, alleen elke keer als ik mijn DHCP disable, kom ik vervolgens m'n router niet meer in... misschien komt het omdat ik dan mijn vaste IP dan niet goed toe ken? Doe ik dat bij 'Local IP adress" of ergens anders?... en zowel, wat is dan een concreet voorbeeld van wat dan wel een goede IP is?

Zie door de bomen het bos nog maar met moeite zeg maar :?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als jij DHCP op de router disabled krijgt je laptop geen IP meer van je router en de DHCP server zit verstopt achter de WAN port, die wordt niet doorgelaten.
Zou je de DHCP van je modem uitschakelen dan kom je ook nergens, want dan krijgt de router geen adres meer van het modem.

Waar jij nu tegenaan loopt volgens mij is het conflict dat beide ip ranges door elkaar lopen. Zowel je modem als router delen een adres uit in het 192.168.1.1~254 bereik. Dat jij een melding krijgt dat er geen DNS gevonden kan worden is waarschijnlijk omdat de router naar 192.168.1.254 gaat zoeken binnen het LAN, maar de modem met dat adres zit juist in het WAN. En ik vermoed dat de router daar in de problemen komt.

Er zijn twee oplossingen die je kunt toepassen.
De netste oplossing: je modem in bridge modus zetten.
Alternatief: IP range van één van de apparaten aanpassen

Modem in bridge modus zetten
Netwerktechnisch is dit de netste oplossing naar mijn mening, zelf pas ik dit ook toe met het Zyxel modem van Telfort in ons studentenhuis, volgens mij hebben wij exact hetzelfde model zelfs.
Grote máár: als je gebruik maakt van VoIP dan kun je dit niet doen, want dan kun je niet meer bellen. Loopt je vaste telefoon dus ook via Telfort via deze Zyxel, dan niet gaan bridgen.

Door de Zyxel in bridge modus te zetten veranderd hij in een "domme" doorlaat-poort. Je Linksys router krijgt dan je externe IP en zit voor zover de Linksys kan zien dus direct aan internet.
In de configuratie van de Zyxel was dit best makkelijk te vinden vond ik. Ben nu niet thuis dus ik kan niet voor je kijken. Je zult een modus om moeten zetten van "Routing" naar "Bridge" en als bridge variant wil je RFC1483 hebben.
Ik hoefde in mijn geval daarna enkel de settings te saven, waarna de Zyxel een reboot deed. Onze router kreeg toen netjes middels DHCP een IP adres toegewezen, ons externe IP beginnend met 82.
De Zyxel vertaalt enkel nog de Ethernet pakketjes naar pakketjes die over het ADSL kunnen en vice versa.

IP Range veranderen
Het alternatief, en als je belt via Telfort over je Zyxel dan is dit je enige optie.
Omdat beide apparaten het 192.168.1.xxx bereik gebruiken kom je in de problemen. Door een van de apparaten op een ander bereik in te stellen kun je dit oplossen. Welk apparaat je daarvoor pakt maakt niet uit, dus pak degene waarvan je het zelf het makkelijkst vind. Ik zou zelf die van de router aanpassen, dan laat je de Telfort spullen zoveel mogelijk in hun standaard configuratie, wel zo handig als je daar ooit iets mee krijgt en de helpdesk moet je helpen.

Je kunt van een van je apparaten, bijv router, het IP veranderen naar 10.0.0.1, mogelijk moet je ook ook de DHCP range aanpassen, bijvoorbeeld naar 10.0.0.1 ~ 10.0.0.250.
Dan zitten ze beiden op een duidelijk uniek bereik. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Pyrigenes
Ultraman, supergoede uitleg! Thanks voor alle moeite!
Je kunt van een van je apparaten, bijv router, het IP veranderen naar 10.0.0.1, mogelijk moet je ook ook de DHCP range aanpassen, bijvoorbeeld naar 10.0.0.1 ~ 10.0.0.250.
Dan zitten ze beiden op een duidelijk uniek bereik.
Dat deed inderdaad de truuk bij mij! d:)b Wou inderdaad liever de bruikleen modem van Telfort zoveel mogelijk in originele staat laten.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Super mooi dat het is opgelost :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1