• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07
Hardware: MacBook Pro 13" 2010, Seagate 250 GB HDD (origineel), WD 500GB HDD (nieuw)
Software: Mac OS X 10.7, dvd voor Snow Leopard

Zit sinds gisteren met een probleem waar geen oplossing voor lijkt en welk ik niet snap.
De interne originele HD werd gisteren opeens niet meer herkend (mapje met vraagteken). In disk utility komt de schijf met OS X wel voor maar de partitie met de gegevens is lichtgrijs. Ik heb een nieuwe schijf gekocht en deze werd intern helemaal niet gezien/herkend. Via USB1 blijft het gedrag van de originele schijf hetzelfde maar de nieuwe is zicht- en bruikbaar. Het gekke is dat de herstelpartitie van Lion wel herkend wordt, zowel intern als extern. Ik concludeer daardoor dat het niet aan de interne bekabeling ligt. De nieuw aangeschafte schijf is leeg maar heb ik via USB wel kunnen partitioneren met de herstelpartitie.

Verder geprobeerd:
Schijfherstel met de Lion herstelpartitie: werkt niet (error -254)
Schijfherstel met de bijgeleverde Snow Leopard-dvd: werkt niet (error -254)
PRAM gereset en de voorgaande stappen herhaald
hardwarecontrole (D ingedrukt houden bij opstarten) werkt niet (ergo, start installatie-dvd SL)

Het lijkt op een hardwarefout maar mijn logica zegt dat de Mabook Pro (2010) de herstelpartitie dan ook niet zou kunnen adresseren over diezelfde interne hardware. Aan de dvd kan het niet liggen want die heb ik voorheen niet eerder uit de verpakking gehad.

samenvatting
originele schijf, intern: alleen herstelpartitie bruikbaar, extern: alleen herstelpartitie bruikbaar
nieuwe schijf, intern: komt niet voor in de lijst met bronnen (disk utility), extern: wordt gezien en is formatteerbaar

Het probleem is ontstaan toen mijn machine volledig vastliep, ik heb deze daarna geforceerd uitgezet en bij opnieuw opstarten kreeg ik een kernel panic waar ik een foto van heb gemaakt.

Naast dit alles is ook net het jaar van mijn 'garantie' verlopen, weet iemand wat mijn rechten nu zijn? Ik ben met name bang dat net na een jaar het moederbord kapot is en Apple me nul op rekest geeft. Ik heb de Mac gekocht via de Apple site, iets meer dan een jaar geleden.

Ik hoop dat ik mijn eerste topic naar de richtlijnen heb gemaakt. Heb nergens een vergelijkbaar probleem kunnen vinden waar een gedeelte van één schijf wel herkend wordt maar verder niks.

1 Externe Sata naar USB controller

edit: zie net op de supportafdeling van de Apple-site dat de hardwaretest bij mijn Mac op installatiedisk 2 staat, dat ga ik nu proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door n8n op 15-09-2011 00:07 ]

• n8n
niemand? ;(

Hardwaretest kwam geen problemen tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Je harde schijf kan nog steeds stuk zijn, zeker als de partitie niet meer zichtbaar is denk ik dat er corruptie opgetreden is. Niet ongewoon eigenlijk, soms kun je het gewoon herformatteren en je informatie van back-up herstellen.

Een enkele schijf kun je nooit vertrouwen, ik houd 2 SAN's van 100TB bij op mijn werk en elke maand is er wel een onherstelbare fout op een van de schijven en SMART (waar de hardware reporter zijn informatie haalt) zegt dat er niets aan de hand is.

Als je informatie nodig hebt (omdat je niet gebackuped hebt, nu weet je wel beter) kun je soms bepaalde programma's gebruiken om die informatie te herstellen - kijk eens naar DiskWarrior of R-Studio.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 21:31
n8n schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:00:
Ik heb een nieuwe schijf gekocht en deze werd intern helemaal niet gezien/herkend.
Het probleem doet zich dus voor met twee verschillende schijven, waarvan 1 nieuwe. Dat is natuurlijk wel vreemd, je kan een pechvogel zijn en een defecte nieuwe schijf hebben maar toch. Het lijkt dat hier wat anders aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
Dank voor de reacties. Beide schijven worden wel gelezen onder XP, er zijn ook nog 3 andere schijven getest zonder resultaat. Ga nu Apple bellen en hopen dat het onder garantie gemaakt kan worden

Aanvullend, weet iemand of het t proberen waard/veilig is om de bandkabel van de schijf op de moederbordconnectie van de superdrive aan te sluiten?

[ Voor 27% gewijzigd door n8n op 16-09-2011 13:21 ]