Ziggo telefonie via de PC mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-07 19:04
Goedendag,

Ik heb een alles-in-1 pakket bij Ziggo en dus ook telefonie. De telefonie gebruik ik op dit moment niet.

Daarom vroeg ik mij af of ik telefoongesprekken via mijn PC kan ontvangen. Nu weet ik dat dit niet mogelijk is via de internetlijn van Ziggo maar wat nu als ik een 56k modem in de PC steek waarmee ik de PC direct met de VoIP poort op het modem verbind?

Hieronder een schets zoals ik de situatie voor mij zie:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/14b851x.png

Het idee is dat de PC dan inkomende gesprekken doorschakelt naar mijn Skype account zodat ik ze op kan nemen waar ik ook ben en Skype tot mijn beschikking heb. Bijv. via de Skype app op mijn iPhone.

De vragen die ik hierbij heb zijn de volgende:
  • Is dit in eerste instantie mogelijk zoals ik het hier afgebeeld heb met de hardware die ik erbij vermeld?
  • Zo ja, wat voor programmaatjes kunnen telefoongesprekken ontvangen? Is er een algemene zoekterm waarmee ik ze kan vinden?
  • Is het op de een of andere manier mogelijk inkomende telefoongesprekken door te schakelen naar Skype? Met eventueel een 3rd party programma?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom neem je niet gewoon een inbound nummer bij Skype? Dat is gemakkelijker.

Verder kan het allemaal wel dat bellen met de computer, maar persoonlijk zou ik dan gaan voor een sipaccountje. Dat is veel flexibeler met de software die je kan gebruiken en ook met de aanbieders (er is maar een Skype maar er zijn duizenden voip-providers).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• XhaiKhaL
De reden dat ik het graag zo wil is omdat het in feite gratis is, ik heb eenmalig wat hardware en misschien softwarekosten maar dan heb ik er ook geen omkijken meer naar, dat vind ik een prettig idee, bovendien vind ik het ook wel leuk om een beetje te klooien dus als er wat tijd in gaat zitten maakt het me ook niet uit.

Ik ben ook wel bereid iets anders dan Skype te proberen, er zijn inderdaad ook genoeg SIP apps voor de iPhone die heel goed, zo niet beter dan Skype, werken. Skype was ook eigenlijk meer een voorbeeld.

Ik kwam nog op een ander idee, is het mogelijk een SIP server te draaien op mijn PC welke ik dan koppel aan het 56k modem? Dan kan ik overal SIP clients gebruiken om telefoongesprekken te ontvangen en eventueel ook te maken, maar vooralsnog gaat het mij vooral om het ontvangen van tefoontjes.

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-08 23:53
Volgens mij gaat dit nooit lukken. Met welke software wil je de VoIP pakketjes ontvangen? Met de standaard software zal het modem altijd eerst een handshake proberen te bewerkstelligen alvorens je (normale) datacommunicatie heen en weer kan sturen.

Ook verwacht je modem nog een 'analoog' signaal i.p.v. VoIP pakketjes

[ Voor 12% gewijzigd door Onoffon op 15-09-2011 14:19 ]

Just a simple thought....

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hij krijgt natuurlijk, gebruik makend van de telefoonlijn van zijn kabelmodem, een normaal belsignaal door. Ding fungeert als een normale telefoonlijn, alle SIP / VOIP zaken worden al afgehandeld in het modem...

(en weet nog uit het donkere verleden dat ik mijn modem ook wel als telefoon heb ingezet, maar dat ging niet met ieder modem)

[ Voor 23% gewijzigd door tinusbalpol op 15-09-2011 14:23 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33
Onoffon, ik denk dat jij iets niet helemaal goed ziet. Hij wilt geen voippakketjes ontvangen maar zijn PC gebruiken als telefoontoestel. Als je een ouderwetse telefoon op die poort van het Ubee modem aansluit kun je ermee bellen alsof het een analoge lijn is. Ik heb dit voor de grap geprobeerd met mijn laptop met analoog modem. Als ik dit modem aansluit op mijn KPN voip lijn (ST780) en ik start dialer.exe (Windows heeft eigen software voor dit ;) ) dan kan ik vanaf m'n laptop gewoon bellen. Het modem denkt dat het gewoon een analoog belsignaal is. Let wel, ik geef geen garanties, elke situatie kan anders zijn.

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-08 23:53
Dit zie ik in de TS staan:

'Daarom vroeg ik mij af of ik telefoongesprekken via mijn PC kan ontvangen',

en

'Het idee is dat de PC dan inkomende gesprekken doorschakelt naar mijn Skype account zodat ik ze op kan nemen waar ik ook ben en Skype tot mijn beschikking heb'

In jouw voorbeeld van je ST780 zou je dus wel kunnen uitbellen maar nog steeds niet gebeld kunnen worden (in de zin van opnemen met je laptop)

Just a simple thought....

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:22
XhaiKhaL schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:05:
De reden dat ik het graag zo wil is omdat het in feite gratis is,
Een Pc 24/7 aanlaten staan is niet echt heel erg gratis. Ik zou ook eerder voor een SIP iets gaan. Of gewoon een dect telefoon kopen ;) kun je alleen niet overal mee naartoe nemen natuurlijk, maar jou gsm heeft toch ook een nummer?

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 15-09-2011 15:27 ]

• XhaiKhaL
Omdat je gewoon een ouderwetse telefoon op de VoIP poort van het modem aan kan sluiten dacht ik inderdaad al dat we gewoon met een analoog signaal te maken hadden, dat is dus ook de uitgangspositie: hoe kan ik dit analoge signaal op de PC binnen laten komen zodat telefoongesprekken aangenomen kunnen worden.
Andros schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:47:
Onoffon, ik denk dat jij iets niet helemaal goed ziet. Hij wilt geen voippakketjes ontvangen maar zijn PC gebruiken als telefoontoestel. Als je een ouderwetse telefoon op die poort van het Ubee modem aansluit kun je ermee bellen alsof het een analoge lijn is. Ik heb dit voor de grap geprobeerd met mijn laptop met analoog modem. Als ik dit modem aansluit op mijn KPN voip lijn (ST780) en ik start dialer.exe (Windows heeft eigen software voor dit ;) ) dan kan ik vanaf m'n laptop gewoon bellen. Het modem denkt dat het gewoon een analoog belsignaal is. Let wel, ik geef geen garanties, elke situatie kan anders zijn.
Heb je dit toevallig ook met Ziggo getest? Of alleen met KPN? En kon je toen ook telefoongesprekken ontvangen (want daar gaat het mij in eerste instantie om)?
jongetje schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:25:
[...]

Een Pc 24/7 aanlaten staan is niet echt heel erg gratis. Ik zou ook eerder voor een SIP iets gaan. Of gewoon een dect telefoon kopen ;) kun je alleen niet overal mee naartoe nemen natuurlijk, maar jou gsm heeft toch ook een nummer?
Ik draai al een thuisserver (voor andere zaken, maar daar kan een SIP server o.i.d. ook wel bij) dus vandaar "gratis" (stroomverbruik zal er immers niet drastisch door toenemen).

Ik ben ook al aan het kijken naar 3CK SIP server software, ik vraag me af of deze een analoge lijn als bron kan gebruiken maar kan er nog niet zoveel over vinden.

[Edit]
Ik lees nu elders dat ik iets van een Cisco SPA3102 nodig heb. Deze kan met een analoge lijn verbinden en stelt mij vervolgens in staat een eigen SIP server te draaien. Wikipedia vermeld namelijk "To connect a landline to an Asterisk (PBX).". Dan zou dat dus de oplossing voor mij zijn en dus niet een 56k modem o.i.d.

[ Voor 9% gewijzigd door XhaiKhaL op 15-09-2011 17:31 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33
Enkel KPN, Ziggo doet hier alleen de TV. Let wel, voip is geen analoog signaal, ook niet op de manier zoals ik getest heb. Het blijft een soort emulatie, daarom hebben ouderwetse pinapparaten en alarmcentrales regelmatig problemen met die modem telefoonlijntjes. Ontvangen niet echt getest, weet niet of dialer daar goed mee om gaat. Heb het gewoon eens voor de gein getest. Kleine moeite trouwens als je nog ergens een pc met inbelmodem hebt. Gewoon aansluiten, Windows+R en dan "dialer" intikken. Bellen maar :)
Pagina: 1