Patchkast CAT5, verouderd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Vandaag is door KPN een VDSL internetverbinding (werkend, jawel!) opgeleverd op ons nieuwe kantoor. Nu heeft in dit kantoor eerst een redelijk groot bedrijf met meerdere vestigingen gezeten, maar alle aansluitingen (Ethernet) komen in een patchkast (APC) in de serverruimte aan.

Vol goede moed heb ik, via de patch poorten, geprobeerd een van de wall-outlets te koppelen aan de ADSL-router (Later moet er natuurlijk een switch tussen) door een kabel uit de router naar de aansluiting op het patch paneel aan te sluiten en mijn laptop op de wall outlet, maar dit werkt niet :-(

Ik ben geen netwerk expert, maar ik vind het wel interessant om dit zelf, met hulp van het internet op te lossen :)
  • Op de patchkast staat CAT5, overal worden CAT5e kabels gebruikt.
  • De Wall outlets bestaan telkens uit 2 UTP aansluitingen die op de patchkast ook in paren staan.
  • Alles is netjes genummerd, dus dit kan het niet zijn
  • Volgens mij staat de stroom op de kast niet aan, maar het lijkt er niet op dat de patch poorten stroom nodig hebben. Komt immers van router.
  • Als ik de router zonder patchkast met CAT5e kabel aansluit werkt het prima (1000mbit)
  • In vervolg op hierboven: Waarom worden niet alle aders doorgezet? Kan dit gaan werken of moet ik alle kabels omzetten?
  • Wat ik vreemd vind is dat alles wel gewerkt heeft, maar de switches en servers heeft de vorige eigenaar natuurlijk weggehaald.
- Heeft iemand een idee hoe ik nu via deze patchkast een werkende internetverbinding en evt telefoonverbinding door deze patchkast heen krijg?
- Heb ik hier te maken met een (te) verouderd systeem?
- Is het nog mogelijk om alles op 1000Mbit te krijgen in deze opzet? (Nou ja, eerst maar eens werkend krijgen)
- Maakt het voor de snelheid eigenlijk wat uit, CAT5, CAT5e of CAT6?

Foto's:

Voorkant Patchkast
Afbeeldingslocatie: http://www.nilsschuil.nl/net/f0.JPG

Achterkant
Afbeeldingslocatie: http://www.nilsschuil.nl/net/f1.JPG

En uit de muur komt dit
Afbeeldingslocatie: http://www.nilsschuil.nl/net/f4.JPG

Alvast dank!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2011 09:49 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat.5 bestaat sinds Cat.5e niet meer. Dus tenzij 't van voor Cat.5e is, is 't gewoon een luie stickermaker geweest.

Ik begrijp niet helemaal met zekerheid wat je nou gedaan hebt. Je hebt je router genomen, een van de switchpoorten daarvan op een patchpanel poort aangesloten en vervolgens een computer in het bijbehorende wandcontactdoosje geprikt?

Mag ik trouwens vragen wat voor verbinding je KPN hebt laten opleveren?

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 14-09-2011 23:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah de makkelijkste manier is om de patchkast en walloutlets door te meten.. Geen verbinding -> Rotte kabel/slecht aangesloten/verkeerd genummerd ect ect.

Voor 1Gbit ethernet maakt CAT5(e) of CAT6(a) niks uit nee, mocht er straks 10Gbit komen ben je echter wel minimaal CAT6 nodig.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:11:
Ik begrijp niet helemaal met zekerheid wat je nou gedaan hebt. Je hebt je router genomen, een van de switchpoorten daarvan op een patchpanel poort aangesloten en vervolgens een computer in het bijbehorende wandcontactdoosje geprikt?
Ja, en dat bij 4 verschillende geprobeerd. Dus aan de staat van de kabels kan het bijna niet liggen.
Mag ik trouwens vragen wat voor verbinding je KPN hebt laten opleveren?
Heeft er weinig mee te maken natuurlijk, maar deze http://www.xs4all.nl/zakelijk/zzp/internet/basic.php

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 23:17 ]

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je gaat van router naar patchkast en dan weer terug naar een walloutlet (dus een kabeltje tussen 2 aansluitingen?) Misschien is de afstand te lang, deze mag maximaal 100 meter zijn. Hang eens een switch in je Patchkast en probeer nog eens :)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:54
Probeer anders met bijvoorbeeld een laptop te kijken of je aan de patch kant verbinding krijgt met je router. dus:
VDSL --> MODEM/ROUTER --> KABEL --> MUUR --> PATCHKAST --> KABEL --> LAPTOP

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:07:
• Wat ik vreemd vind is dat alles wel gewerkt heeft, maar de switches en servers heeft de vorige eigenaar natuurlijk weggehaald.
Weet je dat zeker, of is dat een aanname ?

1000Mbit is namelijk niet erg gebruikelijk in een bedrijfsomgeving zeker niet in een al wat oudere instalatie
(muv van main uplinks ed)
100Mbit, of nog erger telefonie stelt lang niet zo'n zware eisen aan een verbinding als 1000mbit !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:18:
[...]

Weet je dat zeker, of is dat een aanname ?

1000Mbit is namelijk niet erg gebruikelijk in een bedrijfsomgeving zeker niet in een al wat oudere instalatie
(muv van main uplinks ed)
100Mbit, of nog erger telefonie stelt lang niet zo'n zware eisen aan een verbinding als 1000mbit !
1000mbit is een wens van mij. 100mbit is een aanname, maar het lijkt me dat het vorige bedrijf niet nog een tweede infrastructuur had staan en deze verwijderd heeft.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

1000Mbit vind ik tegenwoordig niet meer ongebruikelijk voor een bedrijf. Mits alles netjes aangesloten zit kost het ook vrij weinig moeite om dit netjes te behalen (Mits er fatsoenlijke switches worden gebruikt).

Verwijderd

Topicstarter
Aragnut schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:17:
Probeer anders met bijvoorbeeld een laptop te kijken of je aan de patch kant verbinding krijgt met je router. dus:
VDSL --> MODEM/ROUTER --> KABEL --> MUUR --> PATCHKAST --> KABEL --> LAPTOP
Oke, maar waarom? Komt toch op hetzelfde neer?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:13:
[...]

Ja, en dat bij 4 verschillende geprobeerd. Dus aan de staat van de kabels kan het bijna niet liggen.
Dan zul je denk ik even iemand met een kabeltester moeten vinden.
Heeft er weinig mee te maken natuurlijk, maar deze http://www.xs4all.nl/zakelijk/zzp/internet/basic.php
Nee, dat heeft er niets mee te maken. Ik vroeg me af of KPN al begonnen was met het leveren van VDSL met extra publieke IP's, maar blijkbaar niet.
heuveltje schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:18:
[...]

1000Mbit is namelijk niet erg gebruikelijk in een bedrijfsomgeving
Weet je dat zeker? Of is dat een aanname? Sowieso zal ik dan even snel alle switchpoorten bij mij op kantoor op 100mbit instellen want blijkbaar hoort wat wij doen niet :P

Verwijderd

Topicstarter
De UTP aansluitingen in de muur en patchkast gaan per 2. Er zit hier maar 1 kabel tussen dacht ik, of zijn die dubbel? Kan het niet zijn dat de 8 draden van de UTP kabel verdeeld worden: 2 + 6 (1 tel, 1 ethernet). En dat dit niet standaard is en het daardoor niet werkt?

Dus op de ene is draad 1 en 8 aangesloten en op die ernaast 2 3 4 5 en 6 aangesloten. Of is dat wel normaal en kan ik die tweede voor netwerk gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 23:30 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is op geen enkele manier normaal en het lijkt me sterk dat dat daadwerkelijk zo is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Klinkt megavaag

1 cat5 kabel gaat dus naar 2 outlets ?

ader 1en8 naar 1 outlet
23456 naar de andere
en ader 7 hangt los

tamelijk wtf

doe eens wat pics please

Iperf

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

Hele foute bekabelaars deden nog wel eens 2x 4 aders uit 1 kabel gebruiken om 2 aansluitingen te maken, maar dan is het het cat5e label niet waard.

Maar ik snap niet helemaal hoe je het nu probeert. Je schrijft dat er geen stroom op de kast staat (terzijde: wees blij ;)) maar je zet wel je router in die kast? Ik neem aan dat je vervolgens een kabel van je router naar poortje X heb aangesloten om vervolgens om bij poortje X ergens in het pand een pc aan te sluiten.

Dus router - kabel - patchpaneel - wandaansluiting - kabel - pc

Als je het aan sluit zoals ik het een beetje uit je verhaal op maak dan heb je de router en de pc naast elkaar staan en probeer je ze via het patchpaneel door te lussen.

Dus router - kabel - wandaansluiting1 - patchpaneel - wandaansluiting2 - kabel - pc.

Dat gaat natuurlijk niet werken, want je hebt een switch nodig bij je patchpaneel (of een crosskabel, maar da's een beetje zinloos en je loopt de kans de 100m grens te overschrijden).

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als hij het werkend heeft gekregen op gbit dan zou auto mdi/mdx ook moeten werken, dus switch of crosscable zijn dan perse niet nodig

Iperf

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Heb je toevallig geprobeerd of je via die patchkast wel telefoons kan aansluiten?

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Verwijderd

Topicstarter
Ethirty schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:44:
Hele foute bekabelaars deden nog wel eens 2x 4 aders uit 1 kabel gebruiken om 2 aansluitingen te maken, maar dan is het het cat5e label niet waard.

Maar ik snap niet helemaal hoe je het nu probeert. Je schrijft dat er geen stroom op de kast staat (terzijde: wees blij ;)) maar je zet wel je router in die kast? Ik neem aan dat je vervolgens een kabel van je router naar poortje X heb aangesloten om vervolgens om bij poortje X ergens in het pand een pc aan te sluiten.

Dus router - kabel - patchpaneel - wandaansluiting - kabel - pc

Als je het aan sluit zoals ik het een beetje uit je verhaal op maak dan heb je de router en de pc naast elkaar staan en probeer je ze via het patchpaneel door te lussen.

Dus router - kabel - wandaansluiting1 - patchpaneel - wandaansluiting2 - kabel - pc.

Dat gaat natuurlijk niet werken, want je hebt een switch nodig bij je patchpaneel (of een crosskabel, maar da's een beetje zinloos en je loopt de kans de 100m grens te overschrijden).
Het eerste heb ik gedaan, met de router buiten de kast maar een kabel even snel, maar direct naar de patch kast. Ik heb er idd geen switch tussengezet (maar de router heeft zelf ook een switch wat er zitten 2 eth poorten op). Het is max 10 mtr naar de betreffende kamer met wandaansluiting.

Dus router - kabel - patchpaneel - kabel + wandaansluiting - kabel - pc

Verwijderd

Topicstarter
mvt schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:54:
Heb je toevallig geprobeerd of je via die patchkast wel telefoons kan aansluiten?
Nee, maar zie dat hij daar wel ook voor is gebruikt. Dus gecombineerd tel+data, telkens een van de twee op de twee beschikbare poorten. (Rood + Grijs).

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:57:
[...]

Nee, maar zie dat hij daar wel ook voor is gebruikt. Dus gecombineerd tel+data, telkens een van de twee op de twee beschikbare poorten. (Rood + Grijs).
Ik weet niet of je een centrale hebt en een telefoon met een UTP plug, maar het is het proberen waard om te kijken of die 2e plug signaal krijgt.

Als het trouwens echt zo is dat er 2 outlets via 1 kabel op 2 patches zijn aangesloten (kijk eens aan de achterkant van de patchkast hoe het precies zit), dan moet je natuurlijk wel even beide outlets proberen, dat je hem niet in de telefoonoutlet steekt.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Verwijderd

Topicstarter
mvt schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:00:
[...]
Als het trouwens echt zo is dat er 2 outlets via 1 kabel op 2 patches zijn aangesloten (kijk eens aan de achterkant van de patchkast hoe het precies zit), dan moet je natuurlijk wel even beide outlets proberen, dat je hem niet in de telefoonoutlet steekt.
Dat is wel zo ja. Per kabel op patchpanel: [ UTP1 ] [ UTP2 ] en dus ook uit de muur. Heb beide geprobeerd. Dus het is wel verdeeld, ik vind het vreemd dat dit geen bekende standaard is....

Zal morgen even een foto maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2011 00:07 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:54
mocht de verdeling inderdaad pin 1 en 8 op connector A en pin 2--6 op connector B zijn, dan kan de bekabeling vanalles zijn, en is dus ook niet duidelijk of de zaak goed is opgepatched qua pairs. De paren zijn standaard:
A A B C C B D D, en heb je nu dus mogelijk: . A B C C B D . en A . . . . . . D of . A A B B C C . en D . . . . . . D ,of iets daar tussenin. Ultieme manier om dat te testen is kijken hoe het opgedrukt zit, of aan 1 kant zelf een connector eraan knijpen, en hiermee met een simpele kabeltester aan de gang te gaan.

edit: het kan ook zijn dat dit ooit voor ISDN bekabeld is geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Aragnut op 15-09-2011 13:23 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:55:
[...]

Het eerste heb ik gedaan, met de router buiten de kast maar een kabel even snel, maar direct naar de patch kast. Ik heb er idd geen switch tussengezet (maar de router heeft zelf ook een switch wat er zitten 2 eth poorten op). Het is max 10 mtr naar de betreffende kamer met wandaansluiting.

Dus router - kabel - patchpaneel - kabel + wandaansluiting - kabel - pc
Als de kabel idd misbruikt is om 2 outlets te voeden heb je dus 4 aders per outlet tot je beschikking. Als je gechecked hebt of die idd correct aangesloten is (Pin 1-2-3-6) dan zou het gewoon moeten werken.

Nadeel is wel dat je niet makkelijk een telefoontoestel kan doorpatchen, dat is vaak ader 4/5, en je beperkt bent tot 100Mbit.

Als je huidige laptop EN modem/router voorzien zijn van gigabit poorten krijg je dus ook dat t niet werkt, want voor gigabit heb je 8 aders nodig. Een 100Mbit switchje ertussen prikken zou dat moeten verhelpen (of je nic naar 100Mbit forceren)

In alle gevallen niet het mooiste, maar soms heb je het daar maar mee te doen (En is nieuwe kabels trekken niet altijd een optie)

Officieel is CAT5 geschikt tot 100Mhz, waardoor het officieel niet geschikt is voor 1Gbit.
CAT5e is tot 350Mhz. In de praktijk werkt gigabit prima over CAT5, mits de kabel in fatsoenlijke staat is. (En mogelijk zul je op grotere lengtes niet de volle gigabit snelheid halen)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kannatuurlijk ook gewoon een aansluiting weggooien en de overige aansluiting fatsoenlijk aansluiten

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op donderdag 15 september 2011 @ 19:14:
[...]

Als je huidige laptop EN modem/router voorzien zijn van gigabit poorten krijg je dus ook dat t niet werkt, want voor gigabit heb je 8 aders nodig. Een 100Mbit switchje ertussen prikken zou dat moeten verhelpen (of je nic naar 100Mbit forceren)
Een setje gbit PHYs met een vier-aderige kabel ertussen negotiate gewoon 100mbps.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het lijkt erop dat aders 1 en 8 voor telefonie gebruikt worden en van de andere kabel een 100mbit kabel is gemaakt. Ik denk dat je alle connectors en alle patchpanelen opnieuw kunt gaan aansluiten.
Tel eens hoeveel kabels er naar 1 patchpaneel gaan, en tel dan eens hoeveel aansluitingen er op datzelfde patchpaneel zitten.
Als je een patchpaneel van 24 aansluitingen hebt en maar 12 kabels naar dat paneeltje toe ben je ge%$^$#^. Dan kun je het beste alles lostrekken en van voren af aan beginnen om 1t/m8 fatsoenlijk aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bartjezz schreef op donderdag 15 september 2011 @ 19:49:
Het lijkt erop dat aders 1 en 8 voor telefonie gebruikt worden en van de andere kabel een 100mbit kabel is gemaakt. Ik denk dat je alle connectors en alle patchpanelen opnieuw kunt gaan aansluiten.
Tel eens hoeveel kabels er naar 1 patchpaneel gaan, en tel dan eens hoeveel aansluitingen er op datzelfde patchpaneel zitten.
Als je een patchpaneel van 24 aansluitingen hebt en maar 12 kabels naar dat paneeltje toe ben je ge%$^$#^. Dan kun je het beste alles lostrekken en van voren af aan beginnen om 1t/m8 fatsoenlijk aan te sluiten.
niks ergens dan verkeerd besparen :/

je kan niet de boel zo bekabelen dat je 2x 100mbits kan maken of telefonie toepassen zonder aangepaste bedrading toe te passen.. :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:05:
[...]

Dat is wel zo ja. Per kabel op patchpanel: [ UTP1 ] [ UTP2 ] en dus ook uit de muur. Heb beide geprobeerd. Dus het is wel verdeeld, ik vind het vreemd dat dit geen bekende standaard is....

Zal morgen even een foto maken.
Je foto doet het niet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze de foto's. Dat maakt het al een stuk duidelijker.

Voorkant Patchkast
Afbeeldingslocatie: http://www.nilsschuil.nl/net/f0.JPG

Achterkant
Afbeeldingslocatie: http://www.nilsschuil.nl/net/f1.JPG

En uit de muur komt dit
Voorkant Patchkast
Afbeeldingslocatie: http://www.nilsschuil.nl/net/f4.JPG
  • Als ik alle hardware op 100 mbit instel moet het dus gaan werken?
  • Zijn er verder nadelen aan dit oude systeem of kan je hier nog wel een tijdje mee werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

- Grotere kans op crosstalk en andere invloeden
- Slechts 100Mbit

Ik zou wel proberen om overal gewoon netjes de 8 kabels te gebruiken IPV hoe het nu word geregeld. Zorg ervoor dat bijv de onderste patchpaneel puur voor telefonie is. Dit is niet alleen beter maar ook een stuk overzichtelijker.

Het systeem wat wij hier gebruiken is ongeveer zo: (Voorbeeldje, IRL is het natuurlijk net wat anders bijv meer of minder panelen)
8 patchpanelen met 24 aansluitingen per stuk.

Patchpaneel 1 en Patchpaneel 5 gaan naar dezelfde ruimte. Aansluiting 1 op beide poorten horen bij elkaar, waarbij aansluiting 1 van panel 1 voor het netwerk is en aansluiting 1 op panel 5 voor telefonie.

De wall outlet waar hij naartoegaat staat netjes 1:1 en 5:1 op naast elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 16-09-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:44:
Bij deze de foto's. Dat maakt het al een stuk duidelijker.

Voorkant Patchkast
[afbeelding]

Achterkant
[afbeelding]

En uit de muur komt dit
Voorkant Patchkast
[afbeelding]
  • Als ik alle hardware op 100 mbit instel moet het dus gaan werken?
  • Zijn er verder nadelen aan dit oude systeem of kan je hier nog wel een tijdje mee werken?
Het ziet er wel netjes uit, maar de zuinige hollander dit bedacht heeft moeten ze doodchieten

Dan moet je voor elke patch 2 verloopkabels voor je netwerk :X gebruiken zo. dat werkt toch niet
ook maar hopen dat ze de paren bij elkaar hebben gehouden

Ik zou iemand laten komen om het zaakje opniew fatsoenlijk te laten doggen op normale patches (scheelt je ook weer ruimte) je bent wel de helft van je patches kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 16-09-2011 09:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De paren hebben ze wel bij elkaar gehouden (vandaar de 12----78 en --3456--, dat geeft aan welke paren er gebruikt zijn.) Nou is de vraag alleen nog, heb je een speciale verloop nodig of zijn ze op 1236 aangesloten. Ik vermoed eigenlijk het eerste (anders was 't nutteloos om de gebruikte paren aan te geven).

Maak (of vind) dus even twee verloopkabeltjes waarin je aan de ene kant normaal de aders 1, 2, 3 en 6 aansluit, en je die aan de andere kant mapt naar 1, 2, 7 en 8 (in die volgorde.)

Gigabit ga je er op deze manier niet overheen doen, dan moet je de aders weer combineren tot een enkele outlet ipv 2.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 16-09-2011 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:22
Je moet gewoon opnieuw bekabelen.
Dit zijn oude speciale aansluiten waarvan aders 3,4,5, en 6 op de linker outloet zitten en 1,2,7 en 8 op de andere outlet zitten.

Hier kun je helemaal niets mee.
Als er genoeg kabels naar elke werkplek gaan kun je dit opnieuw laten afmonteren mits het Cat5e bekabeling is.
Als het nog Cat5 is dan kun je beter alles opnieuw laten doen.

Dit zijn toch wel belangrijke dingen die bekeken moeten worden voor dat je naar een ander pand gaat verhuizen!

Waarom het niet werkt is dat ethernet de paren 1,2,3 en 6 gebruikt welke nu dus gescheiden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door tlpeter op 16-09-2011 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50
Ze dachten zo zeker op bekabeling te besparen :+. Nu mag je overal zelf patchkabels voor gaan knippen zoals CyBeR beschrijft. Voor gigabit is dit totaal ongeschikt, je zult zowel alle patchpanelen als walloutlets moeten vervangen en de bekabeling opnieuw aanleggen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk met een kabeltester zoals http://nl.hardware.info/p.../digitus-utp-cable-tester welke aders verbonden zijn, maar gezien de 12----78 en --3456-- kan het haast niet anders dan dat alleen de genummerde aders doorgepatched zijn.

Als je tijd hebt, kun je zelf je eigen patchkabels gaan lopen maken om de aangesloten aders naar 1,2,3,6 te patchen zodat je in ieder geval 100Mbit haalt, maar deze methode verdient allesbehalve de schoonheidsprijs.

Het laatste wat je wilt bij netwerktroubleshooting, is brakke bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Uitgaande van de situatie zoals Cyber beschrijft (wat het meest logisch is als je naar de stickers kijkt) en de aderparen nog steeds goed twisted zijn kun je iedere dubbele outlet voor één kabel gebruiken. Je knipt van een normale patchkabel één kant af en zet de aders in juiste volgorde in 2 voetjes i.p.v. één.

Voetje 1: oranje-wit / oranje / leeg / leeg / leeg / leeg / bruin-wit / bruin
Voetje 2: leeg / leeg / groen-wit / blauw / blauw-wit / groen / leeg / leeg

Dit doe je aan de kant van de patchkast en de walloutlet en je zou in theorie nog steeds 1000Mbit moeten halen.

Betere optie is waarschijnlijk alle patchkastjes openmaken en de aders normaal aansluiten. Dan gebruik je gewoon de helft van de keystones (aansluitingen) niet.

Wel vreemd trouwens dat die kabels zo dik zijn terwijl er blijkbaar maar 8 aders doorheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

JA gelijk die ouwe dingen uit je pastchkast flikkeren scheelt je 3 keer de ruimte

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt idd beter die ouderwetse zogenaamde patchpanelen wegflikkeren, en deze daarvoor in de plaats zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.sicomputers.nl/media/catalog/category/24-Port-STP-Cat-5E-Patch-Panel-WT-2043-.jpg
Zo bespaar je superveel plaats, heb je alles goed weggewerkt en heb je gegarandeerd een gigabitverbinding! (mits je switch dat aankan)
Sluit dan ook gelijk de wall-outlets fatsoenlijk aan en je kunt weer 20 jaar vooruit!

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjezz op 16-09-2011 11:41 ]

Pagina: 1