• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Hoi iedereen,

Ik doe binnenkort met mijn jeugdbeweging onze jaarlijkse quiz en nu hebben we vorig jaar wat opmerkingen gekregen over hoe het nog beter kan en dit jaar zouden wij daar graag aan willen werken.

We kregen te horen dat 1 beamer niet volstaat om onze zaal volledig te kunnen bedienen met ons beeldmateriaal, daarom hebben we nu een 2e beamer kunnen lenen die op een andere plaats zal staan.

Zie foto voor meer info

De laptop die voor het beeldmateriaal zorgt is een Macbook Pro medio 2010 (Intel core i5 en 8GB Ram). Deze is aangesloten via een mini-displayport naar VGA converter die op zijn beurt is verbonden naar een VGA splitter.

Vanuit deze VGA splitter gaan er 2 kabels naar de desbetreffende beamers (1 beamer staat naast de laptop en de andere ongeveer 12m verder).

Tot nu toe niets speciaals maar nu komt het (let goed op):

De macbook staat zo ingesteld dat het geen identiek beeldscherm toont op de beamers, het is een uitbreiding van het scherm. Op de uitbreiding zal een powerpoint presentatie afspelen waarin de quiz vragen worden getoond. Op het originele scherm (macbook zelf) zou een excel sheet open staan waarin de jury punten intypt.

Het intypen van deze punten zou achteraan in de zaal moeten gebeuren op een andere laptop met XP of Win7, maar dan wel remote op de macbook. Zodat je op de laptop enkel het scherm van de macbook te zien krijgt.

Nu is het zo dat er in de zaal zelf geen actieve wifi verbinding is, dus vroeg ik me af of iemand hier een oplossing heeft voor het verbinden en op afstand besturen van de 2 laptops zonder wifi verbinding. De 2 laptops hebben beide een wifi module ingebouwd alsook een LAN aansluiting (mocht er een oplossing zijn met een LAN kabel dan kan dit ook maar de voorkeur gaat naar Wifi aangezien de afstand en we niet zo 1 2 3 een lange LAN kabel hebben).

Alvast bedankt

Toon

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/263/unledwoai.png/

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/628/unledwoai.png

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 07:20
Wifi heeft ook een AD-HOC mode - dat wil zeggen, het opzetten van een connectie tussen 2 toestellen zonder tussenkomst van een accesspoint.

Meer info : http://www.labnol.org/sof...ork-without-router/11494/

Dit lijkt me wat je zoekt ?
Alleen die 12m... dat zal je moeten testen natuurlijk...

[ Voor 17% gewijzigd door BitProcessor op 14-09-2011 22:42 . Reden: ander linkje met betere info ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Je kan volgensmij gewoon een netwerkje opzetten met de ingebouwde WLAN (WiFi) adapter. Google maar op AD-HOC wifi.

offtopic:
Heb je trouwens de Beamer al een keer getest? 12M over VGA is behoorlijk indrukwekkend.. Als het nog niet getest is betwijfel ik dan ook sterk of het wel gaat werken

Edit: Ninja'd 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 14-09-2011 22:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In OS X: Menubalk -> Klik op het Airport icoontje -> Maak netwerk aan. Je MacBook wordt op dat moment een router. Zo kun je dus vanaf andere apparaten inloggen. Makkelijker kan het eigenlijk niet.

• Toon-VA
En voor de remote desktop tussen de 2 laptops.

Heeft er iemand hier een idee voor, en gaat het werken zoals gezegd. Enkel het actieve scherm van de macbook moet worden overgenomen, de uitbreiding van de beamers zouden met rust moeten worden gelaten.

Het AD-Hoc gedeelte zal ik morgen zeker eens bekijken en dan laat ik zeker nog iets weten.

Alvast bedankt voor het netwerk gedeelte :-)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.teamviewer.com/nl/index.aspx < Veel simpeler kan het niet qua remote desktop.. Je hoeft het zelfs niet te installeren :+ .

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

D4NG3R schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:38:
offtopic:
Heb je trouwens de Beamer al een keer getest? 12M over VGA is behoorlijk indrukwekkend..
Nah.. dat valt wel mee zolang je een goede (afgeschermde en lage weerstand) kabel gebruikt en geen super hoge resoluties. Bij veel vaste opstellingen op mijn werk met 1280x1024 60Hz zit er meermaals meer dan 12 meter tussen. Zelfs HDMI/DP over die lengte met full HD is geen probleem.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Toon-VA schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:33:

Het intypen van deze punten zou achteraan in de zaal moeten gebeuren op een andere laptop met XP of Win7, maar dan wel remote op de macbook. Zodat je op de laptop enkel het scherm van de macbook te zien krijgt.
Waarom is dit zo belangrijk? Waarom kan op de laptop achteraan niet gewoon zelf een excel open gedaan worden waar de punten ingegeven kunnen worden. En dan op het einde loopt iemand met een usb stick op en af.

Draadloos een netwerk tussen de 2 computers en daarop een remote desktop lijkt me kwa performance niet geweldig. Ook de minste onstabiliteit waardoor de connectie verbreekt lijkt me niet echt gewenst.

• Toon-VA
Het zou vooral voor ons makkelijk zijn mocht het zo werken.

Wij doen normaal ook na elke ronde een tussenstand en dan zouden we veel over en weer moeten lopen wat dan weer ongemakkelijk is.

Ik zou dit voornamelijk doen om het onszelf gemakkelijk te maken, er doen zo'n 25 ploegen van 6 man mee dus er is aardig wat volk aanwezig waardoor we dat extra over en weer gedoe wel kunnen missen :-)

Het is ook zo dat er veel oud leden / leiding van de jeugdvereniging meedoen en zij hebben graag deze tussenstand omdat het de sfeer erin houd en ze tegen elkaar kunnen strijden (voor de lol wel te verstaan).

Die 12m over VGA is geen probleem, overlaatst nog de foto's van ons jaarlijks kamp geprojecteerd en dat ging vlekkenloos.

Ik ga morgen zeker eens proberen om met het AD-Hoc netwerk en teamviewer de verbinding tot stand te brengen.

Alvast bedankt

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:29

Marc H

- - Is wakker - -

Waarom zo ingewikkeld ?

De laptop achterin shared het excel bestandje, de laptop voorin leest het bestandje in, en toont de tussenstand.

Je kan zelfs de tussenstand opvragen in powerpoint sheet.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Toon-VA
Het AD-Hoc netwerk gedeelte is vlekkenloos gelukt.

Enkel de remote desktop via Teamviewer lukt niet, teamviewer kan geen verbinding maken (ik denk dat een AD-Hoc connectie niet voldoende is voor de software).

Iemand nog een idee?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.teamviewer.com...cal-network-LAN-only.aspx

Even dat doen dus ;) . Standaard staat de LAN functie namelijk uit.

• Toon-VA
Het is gelukt.

Bedankt allemaal voor de info (ik moet enkel nog is bekijken hoe ver die AD-Hoc verbinding juist gaat maar dat is bijzaak.

Groeten Toon
Pagina: 1