Toon posts:

Backplate mobo wordt zeer warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb een asus p6x58D-E. Het valt me op dat de backplate van het mobo (vierkante stuk metaal) idioot warm wordt (denk 80/90 graden als ik eraan voel)

Is dit normaal? Ik heb een scythe mugen 2 rev. b. als cpu cooler.

Afbeeldingslocatie: http://i.neoseeker.com/neo_image/180663/article/asus_p6x58d/2_thumb.jpg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

90 graden is wel heel veel, en het lijkt me sterk dat je dat nog kan voelen. Meet de temperatuur eens met een thermometer. Dat die backplate warm wordt is logisch, je CPU zit erin gedrukt en die wordt vrij warm.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:17

D4NG3R

kiwi

:)

Het lijkt mij inderdaad erg sterk dat dit boven de 80c is als jij je vingers er op kan leggen..

Welke temperaturen haalt je CPU? Daar zou ik me meer zorgen om maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Ok laten we zeggen dat je vinger zal verbranden als je deze langer dan een seconde op de backplate houdt. Zo warm bedoel ik.

Cores van de CPU worden bijna 100c bij het draaien van prime95. Veels te warm dus. 2 verschillende koelers geprobeerd, de dure noctua en de scythe mugen 2 rev. b. Koelers zitten gewoon goed, rijstkorrel as5 op de cpu voor het plaatsen van de heatsink. Heatsink voelt lichtelijk warm aan bij het draaien van prime. Gaat om een i7 950 @ stock.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan zit de Mugen II toch echt niet goed aangesloten, zelfs met de stock koeler zou je niet boven de 80c uit mogen komen. Heb je wel netjes de meegeleverde backplate gebruikt en zijn de schroeven netjes aangedraaid?

Als je daarnaast de koeler vastpakt, kan je hem dan heel gemakkelijk wiebelen? Zo ja -> Niet goed bevestigt.

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:24:
Dan zit de Mugen II toch echt niet goed aangesloten, zelfs met de stock koeler zou je niet boven de 80c uit mogen komen. Heb je wel netjes de meegeleverde backplate gebruikt en zijn de schroeven netjes aangedraaid?

Als je daarnaast de koeler vastpakt, kan je hem dan heel gemakkelijk wiebelen? Zo ja -> Niet goed bevestigt.
Backplate zit goed met de insulatie richting het mobo. De brackets die op de heatsink geschroefd moeten worden zitten ook omlaag richting het mobo. De heatsink maakt ook goed contact omdat ik dat kan zien aan de juiste spreiding van de paste (rijstkorrel in het midden) Schroeven zitten goed vast en zijn evenredig aangedraaid. Geen beweging te krijgen in de heatsink, zit echt muurvast.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Waarmee controleer je je temperaturen? Want een correct gemonteerde Mugen II op een i7 950 op stock instellingen zou je temperaturen van hooguit 55-60c moeten geven :S .

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:01:
Waarmee controleer je je temperaturen? Want een correct gemonteerde Mugen II op een i7 950 op stock instellingen zou je temperaturen van hooguit 55-60c moeten geven :S .
Realtemp 3.60

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
als jou cores onder stress 100c+ worden dan vraag ik me af hoe jou pc nog goed loopt meeste moederborden hebben een eigen threshold ingesteld waarbij hij het systeem uitschakeld om schade te voorkomen.
wat is de idle temp. in de bios zelf? een software tool wil niet altijd goed werken.

maar onthoudt gewoon dat 100c+ een proc. het niet echt lang uit zou houden dus als jij een prime sessie of een game kan spelen zonder dat je pc uitvalt dan ga ik er van uit dat de waarden niet correct zijn.

wat voor proc, heb je op het mobo zitten ik ben zelf niet echt bekent met dit moederbord maar deze heeft zeker wel een threshold die instelbaar is en die zal vast wel op 60~70c staan dat is zelfs al veel voor een beetje proc.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Pagina: 1