Een collega kwam bij mij want hij had een brief gekregen van de ING bank dat hij een virus had en daarom uit voorzorg zin tancodes zijn geblokkeerd. Hem werd geadviseerd de cleaner van de ING Bank te draaien, die staat op www.ing.nl/cleaner, en daarmee zijn pc te schonen. Zo gezegd zo gedaan, dat kon hij zelf ook wel, dus hij download en draait die cleaner. Die cleaner vind een bootsector virus, kan het niet weghalen en adviseert hem een expert in te schakelen. Omdat de computerambulance niet reageerde op zijn verzoek om contact kwam hij bij mij om raad vragen. Zo gezegd zo gedaan, teamviewer afspraakje gemaakt voor gisteravond en ik ben op afstand e.e.a. gaan fixen.
De situatie:
PC (Win XP pro) is voorzien van alle windowsupdates en norton antivirus 11.xxxx (als ik me goed herinner).
De approach:
- ccleaner
- Spywareblaster
- Spybot Search and Destroy
- McAfee Stinger
- Norton rootkit tool (of zoiets, werd vanuit norton zelf aangeraden).
- Avast Home free edition
De scans (na updates van de progs):
- ccleaner: alles opgeschoont (maar 48Mb weggehaald overigens, pc wordt bijna nooit gebruikt).
Ook alle niet nodige opstart-items gekilled en daarna alle onbekende processen gekilled.
- Spywareblaster: alles geimmuniseerd
- Spybot: Volledige immunisatie en complete scan, vind alleen een doubleclick tracking cookie).
- McAfee Stinger: schijfscan en bootsectorscan vinden helemaal niets.
- Norton Antivirus: volledige scan van schijven, vind helemaal niets
- Norton rootkit tool: vind helemaal niets
- Norton removal tool: Norton Antivirus verwijderd
- Avast Home geinstalleerd: volledige scan, vind 2! bootsector virussen. Hebbes (maar vreemd toch).
- Dus, volledige backup van Mijn Documenten en daarna Avast op superstreng ingesteld en op automatisch virussen verwijderen en een bootscan geplant. Teamviewer kon dus uit.
Kreeg ik vandaag een SMS dat Avast de virussen heeft verwijderd, en bij een nieuwe scan van Avast wordt er niets meer gevonden. Collega denkt: Laat ik die ING Cleaner nog eens draaien voor de zekerheid. En daar is het bootsector virus weer gevonden en weer het advies: Schakel een expert in.
Nu heb ik natuurlijk gezegd dat 100% zekerheid alleen verkregen kan worden door een volledige format en reinstall van Windows. Maar ik vind dit echt vreemd.
2 van de 3 'bekende' viruspakketten vinden helemaal niets. De derde vind wel wat en ruimt dat netjes op. Dan komt de ING cleaner (wat is dat in godsnaam voor software, waar komt het vandaan en wie heeft het gemaakt?) en die vind wel weer wat...
Wat weet de ING cleaner dat professionele viruspakketten niet weten?
De situatie:
PC (Win XP pro) is voorzien van alle windowsupdates en norton antivirus 11.xxxx (als ik me goed herinner).
De approach:
- ccleaner
- Spywareblaster
- Spybot Search and Destroy
- McAfee Stinger
- Norton rootkit tool (of zoiets, werd vanuit norton zelf aangeraden).
- Avast Home free edition
De scans (na updates van de progs):
- ccleaner: alles opgeschoont (maar 48Mb weggehaald overigens, pc wordt bijna nooit gebruikt).
Ook alle niet nodige opstart-items gekilled en daarna alle onbekende processen gekilled.
- Spywareblaster: alles geimmuniseerd
- Spybot: Volledige immunisatie en complete scan, vind alleen een doubleclick tracking cookie).
- McAfee Stinger: schijfscan en bootsectorscan vinden helemaal niets.
- Norton Antivirus: volledige scan van schijven, vind helemaal niets
- Norton rootkit tool: vind helemaal niets
- Norton removal tool: Norton Antivirus verwijderd
- Avast Home geinstalleerd: volledige scan, vind 2! bootsector virussen. Hebbes (maar vreemd toch).
- Dus, volledige backup van Mijn Documenten en daarna Avast op superstreng ingesteld en op automatisch virussen verwijderen en een bootscan geplant. Teamviewer kon dus uit.
Kreeg ik vandaag een SMS dat Avast de virussen heeft verwijderd, en bij een nieuwe scan van Avast wordt er niets meer gevonden. Collega denkt: Laat ik die ING Cleaner nog eens draaien voor de zekerheid. En daar is het bootsector virus weer gevonden en weer het advies: Schakel een expert in.
Nu heb ik natuurlijk gezegd dat 100% zekerheid alleen verkregen kan worden door een volledige format en reinstall van Windows. Maar ik vind dit echt vreemd.
2 van de 3 'bekende' viruspakketten vinden helemaal niets. De derde vind wel wat en ruimt dat netjes op. Dan komt de ING cleaner (wat is dat in godsnaam voor software, waar komt het vandaan en wie heeft het gemaakt?) en die vind wel weer wat...
Wat weet de ING cleaner dat professionele viruspakketten niet weten?