Toon posts:

Ubuntu 11.04: mailen = traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik ben nieuwe Ubuntu gebruiker dus geen Linux - expert.

Ik gebruik nu Ubuntu 11.04. Mooi spul, maar mail ophalen/verzenden gaat rete traag. Instellingen zijn goed (pop en smtp, etc.).

Geprobeerd met Evolution- & Claw mail.

Zie mijn post hieronder die ik op UbuntuForums heb gezet:

-------------------------

Hello,

I recently installed 10.04 and now 11.04. Overall I am impressed and quite content with everything so far. But here are a few small issues:

- I noticed that I couldn't install 32bit version of 10.04 and 10.10, so I didn't even bother downloading 32bit for 11.04. So I use 64bit. The installer said there was an error, even before setting my timezone settings, and it aborted the installation. I use an old machine:
Athlon x2 3800, 2 GB DDR1 RAM, Geforce 7600GS agp, mobo: Asus a8v Deluxe (k8t800pro chipset).
Normally I would only install 64bit OS when having 4 GB RAM or more. It does seem to work fine on this machine.

- Evolution Mail is sloooooooooooow when send/receive.
When I press the send/receive button in Evolution, it says 'waiting....'. Well, waiting for what? It doesn't say. So I am waiting for it to finally send a simple text email of just a few lines of text. Everything does work though, so my settings are OK. I double checked settings.
[UPDATE] I also tested Claw.... same problem: slow. Status when checking says 'connecting'.... well my computer is already connected, no need to dial a number as in the old days [/UPDATE]

- 11.04 doesn't recognize my monitor (no input) when (re)booting until the login screen appears. 10.04 had no problem with this. 11.04 does recognize my monitor once the OS is loaded though... Not a real problem, but still weird.

- Can't boot when my external drive is attached and have USB Legacy Devices enabled in BIOS. So I disabled it and now booting works.

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Hoe heb je precies bepaald dat dit aan Ubuntu ligt ? Je hebt immers met 2 progs hezelfde probleem.
Is je mailserver niet gewoon overbelast of iets ?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Klinkt inderdaad "gewoon" als een netwerkissue.

Aangezien je beginnend gebruiker van Linux bent, schaam ik me niet dit te vragen: doet ie dit onder Windows wel snel (met dezelfde instellingen, dus niet op Linux IMAP en op Windows POP o.i.d.)

Heb je ook bijvoorbeeld thunderbird geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Rainmaker op 14-09-2011 21:02 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
In WindowsXP werkt alles perfekt. Binnen een seconde is 't klaar.

Ik heb pop mail (incoming) en smtp outgoing, dus geen IMAP bij mijn (Online) provider, dus lijkt het me niet dat ik IMAP moet instellen. Dat werkt nooit als ik dat per ongeluk met Windows instel, dus waarom wel in Ubuntu?
Thunderbird is heel lang bezig met proberen m'n mail server types te herkennen. Zo lang dat ik 't opgaf. En na manual instellingen deed Thunderbird hetzelfde als de andere mail progs. Dus ligt het niet per se aan Evolution. Webmail werkt perfect.

En mbt Nvidia drivers: er staat, na 't installeren dat ze activated zijn maar 'not in use'. Wat moet ik daar mee? Hoe kan ik ze wel gebruiken? Ik snap echt niet waarom ik nu zo moet kutten terwijl 10.04 gewoon zo veel makkelijker was. Alles werkte en werd direct herkend, etc. Als 11.04 niet zuiniger was met stroom, dan zou ik meteen m'n backup.tgz 10.04 terug zetten.

Ik zie nu trouwens ook dat 11.04 m'n monitor NIET herkend en ik kan alleen 50hz runnen volgens de monitor settings. M'n monitor zelf zegt echter dat hij gewoon op 75hz staat.... Van die rare dingen die 10.04 gewoon allemaal in 1x goed deed, behalve die mail; dat ging ook traag.

En die akelige Unix nonsense heb ik ook meteen terug gezet naar Ubuntu Classic stijl...echt... hoe verneuk je een prachtig OS.... ruikt een beetje naar Vista vs XP dit.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Zet de smtp server eens in /etc/hosts en kijk dan of het nog steeds zo traag gaat.
code:
1
1.2.3.4 smtp.domein.tld
Je bedoelt Unity?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

Topicstarter
8088 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 00:45:
Zet de smtp server eens in /etc/hosts en kijk dan of het nog steeds zo traag gaat.
code:
1
1.2.3.4 smtp.domein.tld

[...]

Je bedoelt Unity?
Ik bedoel die toolbar en nieuwe navigatie.

Ik kom dus regelrecht van windows en gebruik Ubuntu op een windows-wijze, ook al heb ik wel met de terminal een backup gemaakt laatst.

Dus van het systeem zelf weet ik nog weinig. Moet ik een text bestand plaatsen met die info? Beetje zoals een hosts file in windows?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2011 00:52 ]

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Inderdaad net als in Windows. Het bestand staat er al, je hoeft alleen die regel toe te voegen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik zie geen map 'hosts' . 'hp' is de enige map in 'etc' die begint met 'h'. Maar ik kan 'm wel aanmaken maar ik weet niet wat voor bestandsextentie ik moet gebruiken...

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Het bestand heet hosts (zonder extensie) en het staat in de directory /etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zag 'm al...maar blijkbaar moet je dit weer in een terminal doen vanwege read-only.... geen rechtermuis klik/properties en klaar :(

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Als je je file manager als root start, is het wel klik->klaar.

open een terminal en dan
code:
1
sudo nautilus

en voila.

Verwijderd

Topicstarter
OK, sudo nautilus werkt prima. Moet je maar net weten dat explorer 'nautilus' heet, maar dat weet ik nu dus.

Ik heb de host-suggestie in gewone hosts geprobeerd en ik heb ALL: .online.nl toegevoegd aan host.allow en ook smtp.online.nl en pop.online.nl maar 't maakt niets uit. Maar misschien heb ik 't niet goed gedaan?

Wat moet ik nu specifiek zetten in welk specifieke bestand als mijn incoming mailserver pop.online.nl is en outgoing smtp.online.nl.

Kijk, voor een ervaren Linux-gebruiker is het suf dat iemand als ik weinig van deze meuk weet, maar Ubuntu probeert zichzelf dus te 'verkopen' door te hypen dat het o zo makkelijk werkt allemaal en dat er eigenlijk geen reden is om windows te gebruiken (als je geen gamer of audio/video professional bent). Maar blijkbaar zijn er wel degelijk een hoop dingetjes die je moet weten om gewoon met hetzelfde gemak te kunnen mailen en surfen als met een windows OS... en anders begin je weinig. Wel cool dat ie m'n printer zomaar herkent... als het nou met m'n monitor ook zo was....

Verwijderd

Topicstarter
BTW: is de energiezuinigheid verbeterd in 10.10 tov 10.04? Want de tests die op internet te vinden zijn lieten zijn dat dit nogal een zwakke plek was van 10.04... daarom heb ik ook 11.04 geinstalleerd en nu 11.10 (in de hoop dat dat m'n huidige probs op zou lossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:22:
Ik heb de host-suggestie in gewone hosts geprobeerd en ik heb ALL: .online.nl toegevoegd aan host.allow en ook smtp.online.nl en pop.online.nl maar 't maakt niets uit. Maar misschien heb ik 't niet goed gedaan?

Wat moet ik nu specifiek zetten in welk specifieke bestand als mijn incoming mailserver pop.online.nl is en outgoing smtp.online.nl.
Zoals ik zei: het ip en de hostname van de smtp server die je gebruikt in /etc/hosts zetten. Niet in andere bestanden.
code:
1
194.134.41.21   smtp.online.nl

Als je ook problemen hebt met het ophalen van mail (dat las ik eerder niet), dan kun je het ip en de hostname van de pop server er ook bij zetten.
code:
1
194.134.41.22   pop.online.nl

NB: dit is allemaal puur om te achterhalen waar de oorzaak van het probleem zit. Voor permanent gebruik is dit geen goed idee.

Overigens ondersteunt Online ook imap.

Wat betreft je vragen over je nVidia driver, monitorondersteuning en energieverbruik raad ik je aan nieuwe topics te openen met passende topictitels, anders wordt het hier een zootje en bovendien loop je reacties mis doordat je topictitel alleen over je mailprobleem gaat. Je ongefundeerde rant over Ubuntu kun je denk ik het beste op een blog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Je zou ook een keer kunnen proberen met telnet een mail te versturen. En kijken waar het blijft hangen.

Als normale user:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
telnet smtp.online.nl 25 # <-- of wat de smtp server van je provider is
EHLO testing.localhost
MAIL FROM: Jantje <jantje@online.nl>
RCPT TO: Pietje <mijnanderemailadres@gmail.com>
DATA
From: Jantje <jantje@online.nl>
Subject: Testmailtje
Gaat deze ook zo langzaam?
.

[ Voor 4% gewijzigd door Rainmaker op 16-09-2011 00:49 ]

Pagina: 1