Verwijderd

Topicstarter
Ik heb, sinds een paar jaar, AudioEngine A5 speakers. Deze heb ik eerst alleen op mijn PC aangesloten gehad. Maar zijn er een TV, HTPC, gameconsole en CD speler bijgekomen. Deze (actieve) speakers hebben maar 2 audio ingangen. Nu ben ik opzoek naar een "receiver" (hoeft geen FM te kunnen ontvangen) waar ik de speakers op aan kan sluiten om tussen verschillende inputs te wisselen. Eis is dat er een remote bijzit om het volume op afstand te kunnen aanpassen (gaat nu via draaiknop op speakers).

Heeft iemand een idee welke receiver ik daarvoor zou kunnen kopen? Heb in andere topics gelezen dat ik de speakers op de pre-out kan aansluiten. Ik zat te denken aan een prijs tot 250 euro.

Alvast bedankt.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:34

mr.paaJ

generatie cmd+z

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Een "receiver" is volgens mij altijd een versterker mét ingebouwde tuner. Je zou dus voor een amplifier (enkel versterker dus) kunnen gaan met een pré out. Je komt deze her en der tegen maar het meest voordelige aanbod is volgens mij toch in de receiver groep te vinden. Je hebt niet helemaal duidelijk gemaakt wat je naast het kunnen aansturen en regelen van je luidsprekers eigenlijk nog meer aan aansluitingen zou moeten hebben. Wordt alle overige apparatuur ook op de versterker aangesloten en zo ja, via welke weg wil je dit dan realiseren?

Voorbeeld van een receiver waarbij in ieder geval de luidsprekers aangesloten en geregeld zouden kunnen worden. http://www.yamaha.com/yam.../Views/PV_rxv667_Back.jpg
Afbeeldingslocatie: http://data.yamaha.jp/sdb/product/image/others/medium/r/rx-v667_black__g/3E01540AB65C4837981D70DF4991EA05_12008.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door hardware-lover op 14-09-2011 21:07 . Reden: Er werd eerst gelinkt naar een onjuist type receiver zoals hieronder terecht opgemerkt. ]

Testing, one, two ...

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 19:47
Deze Yamaha is juist niet geschikt, want deze beschikt niet over pre outs voor de (actieve) luidsprekers.

In principe is elke receiver met pre outs geschikt, maar in de prijsklasse tot 250 euro zijn die wat lastiger vinden. Als je tweedehands wilt kopen is er al wat meer keus, bijvoorbeeld de Yamaha 663.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:45
RexP schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:55:
Deze Yamaha is juist niet geschikt, want deze beschikt niet over pre outs voor de (actieve) luidsprekers.
De Yamaha heeft op zich wel pre-outs voor actieve speakers (wel even converten vanaf RCA), maar ik zie geen gewone pre-outs. De enige connectoren waar "pre-out" bij staat is voor de surround back kanalen. De uitgangen van "Audio Out" en "AV Out" kan je ook wel aansluiten, maar veelal hebben dat soort dingen (net als Zone 2) wat minpunten. Grote kans dat bijvoorbeeld geen digitale audio kan worden uitgevoerd over die uitgangen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 19:47
Wat is het verschil tussen pre-outs voor actieve speakers en gewone pre-outs?

Deze Yamaha's hebben inderdaad alleen pre-outs voor de surround back en subwoofer, maar daar schiet TS weinig mee op.

Edit: plaatje van de 467/567 is nu een plaatje van de 667. Beetje verwarrend. De 467 en 567 hebben geen pre-outs voor de fronts, de 667 en de 663 die ik noemde wel.

[ Voor 29% gewijzigd door RexP op 14-09-2011 19:31 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:39:
Heeft iemand een idee welke receiver ik daarvoor zou kunnen kopen? Heb in andere topics gelezen dat ik de speakers op de pre-out kan aansluiten. Ik zat te denken aan een prijs tot 250 euro.
De goedkoopste voorversterkers die ik ken zijn die van Pro-Ject. Ondermeer Hobo verkoopt ze. Maar de versie met remote en 4 ingangen kost al € 329.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou een leuke tweedehands receiver pakken met een multichannel uitgang (pre-outs). Beetje receiver is al voor €75 te vinden.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RexP schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:28:

Deze Yamaha's hebben inderdaad alleen pre-outs voor de surround back en subwoofer, maar daar schiet TS weinig mee op.

Edit: plaatje van de 467/567 is nu een plaatje van de 667. Beetje verwarrend. De 467 en 567 hebben geen pre-outs voor de fronts, de 667 en de 663 die ik noemde wel.
Offtopic.
N.a.v. je (terechte) opmerking is link en afbeelding gecorrigeerd, dat had ik ook na het wijzigen vermeld in mijn reactie (heb jij blijkbaar over het hoofd gezien) en nu als edit reden meegenomen. Zo klopt je reactie in ieder geval weer.

Testing, one, two ...

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:16
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:39:
Ik heb, sinds een paar jaar, AudioEngine A5 speakers. Deze heb ik eerst alleen op mijn PC aangesloten gehad. Maar zijn er een TV, HTPC, gameconsole en CD speler bijgekomen. Deze (actieve) speakers hebben maar 2 audio ingangen. Nu ben ik opzoek naar een "receiver" (hoeft geen FM te kunnen ontvangen) waar ik de speakers op aan kan sluiten om tussen verschillende inputs te wisselen. Eis is dat er een remote bijzit om het volume op afstand te kunnen aanpassen (gaat nu via draaiknop op speakers).

Alvast bedankt.
je kunt ook een mengpaneel kopen. zijn vaak gemakkelijker onder de 250 te vinden.

als je tweedehands kiest heb je ook meer keus.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien is op marktplaats zoeken naar een losse voorversterker een idee?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hardware-lover schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:14:
Een "receiver" is volgens mij altijd een versterker mét ingebouwde tuner. Je zou dus voor een amplifier (enkel versterker dus) kunnen gaan met een pré out. Je komt deze her en der tegen maar het meest voordelige aanbod is volgens mij toch in de receiver groep te vinden. Je hebt niet helemaal duidelijk gemaakt wat je naast het kunnen aansturen en regelen van je luidsprekers eigenlijk nog meer aan aansluitingen zou moeten hebben. Wordt alle overige apparatuur ook op de versterker aangesloten en zo ja, via welke weg wil je dit dan realiseren?

Voorbeeld van een receiver waarbij in ieder geval de luidsprekers aangesloten en geregeld zouden kunnen worden. http://www.yamaha.com/yam.../Views/PV_rxv667_Back.jpg
[afbeelding]
De andere apparatuur moet ook kunnen worden aangesloten ja. Dat zijn allemaal analoge apparaten die via tulp kunnen worden aangesloten (rood en wit). Tussen de ingangen wil ik kunnen schakelen. Normale receivers kunnen dit vaak al, dus nu ben ik op zoek naar een 'normale' receiver met pre-out (weet niet of dit de goede term is) en meerdere ingangen voor een leuk prijsje.
bartvl schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:24:
Misschien is op marktplaats zoeken naar een losse voorversterker een idee?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik ben juist geen versterker nodig. Er zit immers al een versterker in mijn speakers.

Heeft iemand dus enkele voorbeelden (met typenummer) van 'receivers' welke ik kan overwegen (markplaats/vraag&aanbod mag ook). De Yamaha zou wel kunnen, alleen heb ik daar geen 400 euro voor over.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Een voorversterker (in praktijk eigenlijk een voorverzwakker zover ik weet) is meestal een schakelkast waarin meerdere inputs naar een enkele output worden doorgeschakeld waarna de voor'versterker' het uitgangssignaal voor de eindtrap (werkelijk versterking, extern) regelt. Ik denk dat dat precies is wat je nodig hebt. Je hoeft dan geen apparaat te kopen met meerdere eindversterkers erin die je compleet niet gebruikt, aangezien je enkel het voorversterkerdeel van de complete versterker gebruikt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu kwam ik na vergelijken van versterkers/tuners hier op tweakers het volgende model tegen:
De Onkyo A-9155.
Afbeeldingslocatie: http://img.audiomania.ru/pics/goods/big/onkyo_a-9155_silver1.jpg

Hier heb ik een paar vraagjes over:
  • Zou ik op bovenstaande receiver bij LINE/DOCK out mijn speakers kunnen aansluiten, en kan het volume dan ook worden aangepast?
  • Kan op de phono (mm) en tape ingangen ook een ander apparaat aangesloten worden (bv: cd speler)?

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:44:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik ben juist geen versterker nodig. Er zit immers al een versterker in mijn speakers.
Een voorversterker is simpel gesteld een kastje met inputselector en een volumeknop. Er zit geen versterker in. Normaal gesproken sluit je een voorversterker direct op actieve speakers aan of op een eindversterker die de daadwerkelijke versterking doet. Als jij van plan bent om een receiver als voorversterker te gebruiken dan is het misschien logischer om gewoon een voorversterker te kiezen.
bartvl schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:56:
Een voorversterker (in praktijk eigenlijk een voorverzwakker zover ik weet)
Correct. Het belangrijkste onderdeel van een voorversterker, de volumeknop, is eigenlijk een verzwakker. Daarom heet de volumeknop op sommige versterkers een attenuator. To attenuate is het Engelse werkwoord voor verzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 14:05:
Zou ik op bovenstaande receiver bij LINE/DOCK out mijn speakers kunnen aansluiten, en kan het volume dan ook worden aangepast?
Ik zou eens kijken of je een (online) manual kan vinden van dat apparaat. Als je een dedicated pre-out hebt dan zal elke signaal wat de receiver in gaat ook uit de pre-out komen. Alleen als je zoiets hebt als een Line Out dan is er de kans dat alleen het signaal aangesloten op de Line In uit de Line Out komt. Je mag niet zomaar aannemen dat alles wat de receiver in gaat ook via elke Out er uit komt.
Kan op de phono (mm) en tape ingangen ook een ander apparaat aangesloten worden (bv: cd speler)?
Phono is speciaal voor een onversterkte platenspeler, op de Phono kan je dan ook geen andere apparaten aansluiten. Op de andere ingangen kan je aansluiten wat je wilt. De namen zijn er alleen om makkelijker te kunnen selecteren. Veel fabrikanten nemen namen van apparatuur (zelfs oude namen als "tape"), maar er zijn ook fabrikanten die gewoon nummeren. Maar het is alleen een naam, die ingang had net zo goed "Patatje Met" kunnen heten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 14:05:
• Zou ik op bovenstaande receiver bij LINE/DOCK out mijn speakers kunnen aansluiten, en kan het volume dan ook worden aangepast?
Waarschijnlijk niet. Op de meeste versterkers kun je het volume alleen regelen op de speaker- en koptelefoonuitgang. Op de andere uitgangen, zoals line out, is het volume gelijk aan het ingangsignaal.
Op sommige duurdere versterkers kun je voor- en eindversterker scheiden (vaak via een externe brug), om later eventueel een externe eindversterker te kunnen aansluiten, maar in de budgetcategorie zie je dat niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:34

mr.paaJ

generatie cmd+z

Deze wordt genegeerd, maar doet precies wat je wil toch? TV sluit je digitaal aan, wordt terug gemixt naar stereo, en meerdere analoge stereo ingangen voor de rest. Bedienbaar met een AB.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mr.paaJ schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 21:23:
[...]

Deze wordt genegeerd, maar doet precies wat je wil toch? TV sluit je digitaal aan, wordt terug gemixt naar stereo, en meerdere analoge stereo ingangen voor de rest. Bedienbaar met een AB.
Ja inderdaad, ik denk dat dat hem wordt. Zijn er nog meer van dit soort apparaten, van andere merken evt?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RexP schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:28:
Pre-out -> volume regeling op het app. met de pre-out
Line-out -> volume regeling op het app. waar de kabel in gaat (bijv. actieve speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 22:20:
[...]

Pre-out -> volume regeling op het app. met de pre-out
Line-out -> volume regeling op het app. waar de kabel in gaat (bijv. actieve speakers)
Ik ben toch nog even aan het zoeken geweest naar een receiver. Nu kwam ik op marktplaats een Denon avr-1400 tegen. Deze heeft pre-out voor front speakers. Nu wil ik even zeker weten of ik het volume dan ook met de receiver kan regelen als ik mijn speakers aansluit. Kan ieman dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:43:
[...]
Ik ben toch nog even aan het zoeken geweest naar een receiver. Nu kwam ik op marktplaats een Denon avr-1400 tegen. Deze heeft pre-out voor front speakers. Nu wil ik even zeker weten of ik het volume dan ook met de receiver kan regelen als ik mijn speakers aansluit. Kan ieman dit bevestigen?
Als het een Pre-Out is dan is het volume op de receiver te regelen. Op de foto's zie je helaas niet zo veel, maar zo te zien is het wel een gewone Pre-Out en geen Line-Out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Laatst online: 22:28
jij hebt een voorversterker nodig

geen receiver/amplifier, eentje met pre-outs kun je wel gebruiken, maar tis zonde aangezien je het eindversterker gedeelte dan niet gebruikt.

een voorversterker heeft juist alleen pre- outs!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speeddragon schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:51:
jij hebt een voorversterker nodig

geen receiver/amplifier, eentje met pre-outs kun je wel gebruiken, maar tis zonde aangezien je het eindversterker gedeelte dan niet gebruikt.

een voorversterker heeft juist alleen pre- outs!
Ik weet niet wat precies de eisen van de OP waren, maar tweedehands een stereo voorversterker vinden is nog wel te doen maar een surround processor (ie. voorversterker met surround decoding) is vrij high-end en niet erg betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
In aanvulling op eerderen die het meldden: wat je zoekt is een voorversterker, ook wel pre-amplifier genoemd (merk de overeenkomst met pre-out op!).

Je hebt die zowel in stereo als in meerkanaals voor surround. Tweedehands zijn er vaak hele leuke te vinden, bijvoorbeeld voor nog geen 200 euro deze http://link.marktplaats.nl/459572647.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Kick!

Ik zit met het zelfde probleem als de topicstarter.

Heb de A5+ aangesloten op mijn Dune 3D en de Dune gaat naar mij TV. Qua geluid is het super maar qua bediening niet ideaal. Het geluid van de TV moet altijd uit worden gezet. Probleem is dat ik een platenspeler wil kopen maar dit kan niet omdat ik ze niet kan aansluiten via de phono versterker.

Heb al gekeken naar receivers maar die beginnen vanaf 700e. Is er niet een andere oplossing?
Dus dit is de ideale situatie

A5+ + S8 woofer op Dune HD en platenspeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij heb jij een voorversterker ("pre-amplifier") met phono ingang nodig. Misschien een Rotel RC-1550? Denk alleen dat dat financieel niet heel veel goedkoper uitpakt. Voorversterkers zijn relatief duur, vermoedelijk omdat het een niche product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bij nader inzien: Die speakers hebben toch twee ingangen? Waarom dan niet een phono voorversterker zoals de Pro-Ject Phono Box gebruiken tussen de speakers en de platenspeler? Dat is stukken betaalbaarder.
Pagina: 1