Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2007] e-mail adres uitsluiten van domain

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
In Exchange heb ik verschillende domeinen staan die geaccepteertd worden.

zo heb ik bijvoorbeeld:

domein1.nl
domein2.nl
domein3.nl

Nu heb ik extern een mailling list die reageert op het e-mail adres: list@domein1.nl

Maar als ik naar list@domein1.nl een bericht stuurt, die dus bedoeld is voor de mailling list, dan krijg ik direct een bericht terug van de exchange server, dat het e-mail adres list@domein1.nl niet bestaat.

Dit klopt ook, want er is geen user/e-mail adres met list@domein1.nl op exchange aanwezig.

Is er een mogelijkheid dat het e-mail adres list@domain1.nl wordt uitgesloten van het domain, zodat exchange niet kijkt naar het interne domein die in exchange is toegevoegd, maar dus gewoon die de smtp connector naar buiten stuurt.

Heb al zitten googlen, maar kan hier helemaal niks over terug vinden en is ook lastig om hierop te zoeken.
Wellicht dat hier iemand een passende oplossing weet?

Alvast bedankt!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Google even op "authoritative" en "non-authoritative" in combinatie met de Exchange versie die je hebt.

Verreweg de beste oplossing is overigens om die distributielijst intern te gaan hosten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DaVaRiOuS
Question Mark schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:37:
Google even op "authoritative" en "non-authoritative" in combinatie met de Exchange versie die je hebt.

Verreweg de beste oplossing is overigens om die distributielijst intern te gaan hosten.
Ik heb al allerlij truucjes geprobeerd, maar niets werkt :(

Daar zat ik ook al aan te denken, alleen ben ik bang dat ik dan op een blacklist komt te staan als zijnde 'spammer'. Daar heb ik uiteraard weinig trek in :9

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DaVaRiOuS schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:46:
[...]

Ik heb al allerlij truucjes geprobeerd, maar niets werkt :(
Lees je nu eerst even in, voordat je direct over trucs begint....
Daar zat ik ook al aan te denken, alleen ben ik bang dat ik dan op een blacklist komt te staan als zijnde 'spammer'. Daar heb ik uiteraard weinig trek in :9
Waarom zou je op een blacklist komen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DaVaRiOuS
Question Mark schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:48:
[...]
Lees je nu eerst even in, voordat je direct over trucs begint....

[...]
Waarom zou je op een blacklist komen?
Met truucjes bedoel ik, meerdere mogelijkheden getest.

Aangezien er met een de maillinglists nogal wat mailtjes per keer wordt verstuurd.
Ik had dit al even overlegd met de ISP en die ligde toe dat het verstandiger is om een mailling list extern op te zetten en niet via je eigen mailserver/outlook te versturen.
Dit i.v.m. op kans dat het IP adres opgenomen wordt in de blacklist.

Tsja, of ik het nu moet geloven of niet... waarom het risico nemen?
Eenmaal in de blacklist, is het vrij lastig (gaat een tijd overheen) voordat je er weer uitgehaald wordt.

PS: tevens ook dit artikel even doorgenomen, alleen berust deze op exchange 2003:
http://www.msexchange.org...TP-Namespace-Sharing.html

Dus dat gaat niet helemaal op met Exchange 2007.

[ Voor 14% gewijzigd door DaVaRiOuS op 14-09-2011 19:54 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Juist, hoe wil je nou een authoritive domain hebben en daar niet alles lokaal van hosten? Dat gaat niet werken natuurlijk. Vraag is, waarom is die lijst extern, is het een aparte server, ander bedrijf etc? Waarom gebruik je je eigen domain daar?
Logisch zou zijn als je een contact aanmaakt op je Exchange, die forward elke email richting je mailing list. Die mailling list heeft dan dus niet een @domain1 email adres.

• DaVaRiOuS
wagenveld schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:56:
Juist, hoe wil je nou een authoritive domain hebben en daar niet alles lokaal van hosten? Dat gaat niet werken natuurlijk. Vraag is, waarom is die lijst extern, is het een aparte server, ander bedrijf etc? Waarom gebruik je je eigen domain daar?
Logisch zou zijn als je een contact aanmaakt op je Exchange, die forward elke email richting je mailing list. Die mailling list heeft dan dus niet een @domain1 email adres.
Het zit zo...

Er worden meerdere domeinen gehost bij een webhoster.
domein1.nl staat bij deze webhoster geregistreerd en daar wordt ook de mail bezorgd en middels een pop verbinding wordt van de exchange server iedere X aantal minuten de mail binnen gehaald.

Dus de webhoster host ook het maildomain domein1.nl
aan domein1.nl zit ook een mailling list gekoppeld met het e-mail adres list@domein1.nl

Op de exchange server heb ik alleen deze domeinen (domein1.nl, domein2.nl en domein3.nl) erin gezet als zijnde geaccepteerde domeins en middels de pop connector zorgt deze er alleen voor dat deze e-mails bij binnenkomst in de juiste postvak wordt gedropt.

De reden dat de MX niet op de exchange server draait is niet van toepassing om dat hier toe te lichten.
Dit is eenmaal de situatie.

Als er vanuit de exchange server dus een mail gestuurd wordt naar list@domein1.nl, dan herkent de exchange server dit mail adres niet en ketst deze dan dus af.
Als ik vanaf een extern adres (bijv. gmail) een e-mail stuurt naar list@domein1.nl, dan komt deze wel netjes aan (als ik dit gmail adres heb toegevoegd aan de mailling list als zijnde geauthoriseerd om e-mails te mogen versturen).

Dit werkt dan wel, alleen krijgen de geadresseerde dit als afzender te zien:
list-bounces@domein1.nl names Jan Klaassen [janklaassen@gmail.com]

Dit zou dan gewoon moeten zijn:

list-bounces@domein1.nl names Jan Klaassen [jan.klaassen@domein1.nl]

Dus wanneer ik vanuit exchange een mail stuur naar list@domein1.nl, moet exchange niet in de AD gaan zoeken of deze wel of niet bestaat, maar direct naar de buitenwereld sturen zodat deze netjes bij de webhoster binnen komt en verwerkt wordt.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

sanzut

It's always christmas time

Is het ook echt een mailinglist, waarbij alle partijen weer mogen reageren naar de lijst, of is het meer een nieuwsbrief, met eigenlijk alleen 1 richtingsverkeer?

Zou in het tweede geval gewoon op zoek gaan naar een goede provider om die mailings te verzenden.
Als het wel echt om zo'n maillijst gaat, waarbij veel mensen de mail ontvangen, en waarbij iedereen mag reageren, vergeet dan niet dat MailMan(die je zo te zien gebruikt, obv het e-mailadres list-bounces@domein1) ook gewoon het IP-adres van de afzender doorstuurt.
Als je dan vanaf de zaak een mail verstuurt die als spam wordt aangemerkt, dan wordt alsnog het complete domein domein1.nl, als het IP adres van de zaak geband, waardoor je nog steeds niet bent geholpen.

• DaVaRiOuS
sanzut schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:15:
Is het ook echt een mailinglist, waarbij alle partijen weer mogen reageren naar de lijst, of is het meer een nieuwsbrief, met eigenlijk alleen 1 richtingsverkeer?

Zou in het tweede geval gewoon op zoek gaan naar een goede provider om die mailings te verzenden.
Als het wel echt om zo'n maillijst gaat, waarbij veel mensen de mail ontvangen, en waarbij iedereen mag reageren, vergeet dan niet dat MailMan(die je zo te zien gebruikt, obv het e-mailadres list-bounces@domein1) ook gewoon het IP-adres van de afzender doorstuurt.
Als je dan vanaf de zaak een mail verstuurt die als spam wordt aangemerkt, dan wordt alsnog het complete domein domein1.nl, als het IP adres van de zaak geband, waardoor je nog steeds niet bent geholpen.
Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van MailMan.
Ahh dat wist ik niet.. dus maakt geen fli**er uit of je het met MailMan doet of met een distributielijst op de exchange server... :|

De geadresseerde moeten inderdaad ook wel kunnen reageren op het mailtje.

De mailtjes betreffen 9 van de 10 keer, aanbiedingen en nieuws (highlights).

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In dat geval zou je een andere SMTP server kunnen gebruiken in een apart Outlook profiel? Ik neem aan als je provider voor je popt je ook hun SMTP server wel kunt gebruiken.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

sanzut

It's always christmas time

Dan bedoel je toch alleen reageren naar de afzender? Dat is dan weer exact wat een nieuwsbrief systeem doet.
Bij mailman kan de ontvanger standaard reageren naar de hele lijst, waardoor alle andere klanten ook een mail krijgen als ik reageer op jou aanbieding.

• DaVaRiOuS
wagenveld schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:27:
In dat geval zou je een andere SMTP server kunnen gebruiken in een apart Outlook profiel? Ik neem aan als je provider voor je popt je ook hun SMTP server wel kunt gebruiken.
Dat klopt wel, alleen krijg je het probleem dat als je geen pop server invoert dat je iedere keer een foutmelding krijg.
En als je wel een pop server invoert, dan haalt dalijk deze pop de mail eerder op als de exchange server en staat de mail in een pst bestand ipv op de exchange server.
sanzut schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:28:
Dan bedoel je toch alleen reageren naar de afzender? Dat is dan weer exact wat een nieuwsbrief systeem doet.
Bij mailman kan de ontvanger standaard reageren naar de hele lijst, waardoor alle andere klanten ook een mail krijgen als ik reageer op jou aanbieding.
Dat heb ik uitgezet, want dat willen we natuurlijk niet ;)

---

Allemaal bedankt voor het het uitwisselen van jullie gedachtes!
heeft me weer op weg geholpen... ik ga de mailing vanuit de exchange versturen, lijkt me het verstandigste!

Nogmaals dank! _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door DaVaRiOuS op 14-09-2011 20:38 ]

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:51
DaVaRiOuS schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:07:
[...]
Dus wanneer ik vanuit exchange een mail stuur naar list@domein1.nl, moet exchange niet in de AD gaan zoeken of deze wel of niet bestaat, maar direct naar de buitenwereld sturen zodat deze netjes bij de webhoster binnen komt en verwerkt wordt.
Dat kan zo: http://exchangeserverpro....-between-two-mail-systems (al kijkt Exchange wel eerst of het mail adres al dan niet lokaal bestaat)

[ Voor 16% gewijzigd door SteeringWheel op 14-09-2011 23:37 ]

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Pagina: 1