Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb mijn boeken verkocht via internet. Hierbij heb ik al mijn boeken verzonden
via PostNL. De meesten hebben hun boeken ontvangen op één na.

Deze meneer beweert zijn boek niet te hebben ontvangen.Nu weet ik niet wat ik moet doen
want het lijkt me toch sterk dat hij zijn boek niet heeft ontvangen, maar het zou natuurlijk
kunnen dat PostNL een fout heeft gemaakt.

Ik heb uiteraard een mailtje terug gestuurd met een bijlage, ik heb het bonnetje gescand en naar
hem opgestuurd en nog gevraagd af te wachten tot morgen.

Nu weet ik niet wat ik moet doen als die zijn boek niet ontvangt. Er is een betaalnummer dat ik kan bellen
maar dit heeft me al genoeg geld gekost. En er hangt aan die brief niet echt een referentie of iets aan.

Moet ik zijn geld maar gewoon teruggeven? Of niet? Of maybe 50/50 doen?
Kan ik aangeklaagd worden door deze meneer en nog meer geld kwijtraken?

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen :( Ik kom al geld tekort en nu komt dit er ook nog bij.

Met vriendelijke groet,

Rockyeeful

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

weebl

YARR!

Jij hebt bewijs dat je het verstuurd hebt. Meer heb je niet nodig. De koper moet het volgens mij nu uitzoeken met PostNL. Jij bent er niet meer verantwoordelijk voor.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 20:19
TS is toch de opdrachtgever van PostNL? ontvanger heeft helemaal geen overeenkomst met PostNL.

Specs

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
asfaloth_arwen schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:34:
TS is toch de opdrachtgever van PostNL? ontvanger heeft helemaal geen overeenkomst met PostNL.
Klopt, je bent als verzender de ENIGE die bij PostNL navraag kan doen wat je pakket (?) betreft.
(Tenzij je het originele verzendbewijs opstuurt naar de ontvanger - dan hij is hij wel gemachtigd)

Althans, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat het een pakket betreft, gewone briefpost valt niet te traceren..

Op jouw verzendbewijs staat een track&trace code (die begint met 3S), deze kan je invoeren op www.tracktrace.nl samen met de postcode van de ontvanger. Hier kan je de status van je pakket controleren, en communiceren met de ontvanger.

Hopelijk kom je eruit met een zoekopdracht op de site!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 11:51
Zoals weebl al zij, als jij een bewijs hebt dat jij het pakket hebt opgestuurd dan denk ik dat je stevig staat.
Dan komt het bij postnl te liggen, en als hun een handtekening hebben van ontvangst... tsja dan weet je zelf denk ik wel bij wie het probleem dan komt te liggen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
weebl schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:31:
Jij hebt bewijs dat je het verstuurd hebt. Meer heb je niet nodig. De koper moet het volgens mij nu uitzoeken met PostNL. Jij bent er niet meer verantwoordelijk voor.
En in topics waar iemand iets moet ontvangen zegt men meestal het omgekeerde ;)

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
weebl:
Nogmaals, ik heb me door PostNL laten vertellen dat de verzender verantwoordelijk is wat navraag betreft.
Tenzij ze onderling afspreken dat de verzender de ontvanger machtigd door het verzendbewijs op te sturen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zover ik weet maakt het voor de ontvanger niks uit hoe het paketje er komt, als het er maar komt. Oftewel de verzender is verantwoordelijk hoe het er komt. Moet je dus zelf uitvogelen wat er met het paketje is gebeurd, ik weet niet of bij PostNL kan, ik weet dat je bij sommige zelfs online bij track and trace de handtekening kan bekijken die is gezet.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

In principe is de verzender altijd verantwoordelijk. Nou is dit iets tussen privé personen begrijp ik, en de TS heeft een bonnetje van postNL?
Dan moet je een formele klacht indienen bij PostNL en dan dat traject afwachten. De ontvanger moet dat ook afwachten tot de verdere afwikkeling. Als er een handtekening van ontvangst is, dan kan nagegaan worden van wie die is en waar het is afgegeven. Misschien bij de buren van de ontvanger en dat die het hebben gehouden. Dan is het nog altijd het probleem van de post.
Over het algemeen raakt een pakketje of aangetekende niet vaak kwijt.

* Elvhenk heeft een webwinkel, en hakt dus vaker met dit bijltje.
Zeker in geval van een webwinkel is het zo dat de verzender verantwoordelijk is tot het moment van aankomst. Je ziet geregeld bij webwinkels staan dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van postNL maar dat is onrechtmatig. Het is bij wet geregeld dat de webwinkel verantwoordelijk is.
Er is bij ons talloze keren een gewone envelop kwijtgeraakt en dan versturen wij de levering nogmaals. De duurdere bestellingen gaan allemaal aangetekend.
Er is 1 keer een aangetekende kwijtgeraakt en dat hebben we ook vergoed gekregen.

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-11 16:48
Heb je voor die zending toevallig een track and trace code? Indien niet vrees ik dat jij in principe het geld moet terugstorten..

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:51

St@m

@ Your Service

Wat netjes is.. het geld terugstorten (of 50/50) en daarna verhaal halen bij PostNL. Als PostNL uiteindelijk niet kan bewijzen dat het is afgeleverd krijg je (maximaal) 50 euro van ze. Zie ook de topics over pakketjes die niet zijn aangekomen. (TNT heette het voorheen ;) )

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties :) Maar ik weet nog steeds niet echt wat ik kan doen behalve een formele klacht indienen en de 50/50 was ik zowiezo van plan, maar wat ik wil weten is of ik in de problemen kan raken als hij niet akkoord gaat met de 50/50.. en gewoon alles terugwil. Dan heb ik verlies gemaakt..

Het is een gewone brief met een dun boekje dat ik heb opgestuurd via luchtenveloppe(dit is al meerdere malen gewoon goed gegaan). Ik kreeg er geen track en trace bij.
Hier is het bonnetje overigens(deze heb ik ook aan de koper laten zien via mail als bewijs):

Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/255/bonnetje.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 17:42 ]

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

O zo bedoel je. Nee, dan heb je geen enkel bewijs van verzending. Een klacht indienen bij postNL heeft dan geen enkele zin want dat kunnen ze niet traceren. Dan is het "JAMMERRR dan en DAAG!"

[ Voor 49% gewijzigd door Elvhenk op 14-09-2011 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Elvhenk schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:45:
O zo bedoel je. Nee, dan heb je geen enkel bewijs van verzending. Een klacht indienen bij postNL heeft dan geen enkele zin want dat kunnen ze niet traceren. Dan is het "JAMMERRR dan en DAAG!"
En wat kan ik hier dan tegen doen? :(

• St@m

St@m

@ Your Service

Je verlies nemen en de klant 100% terugbetalen (als je het netjes wilt doen). Als je het niet netjes wilt doen, dan hou je voet bij stuk en laat je nooit meer iets van je horen.
Ik dacht dat je een T&T had.

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 14-09-2011 18:07 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 23:47
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:58:
[...]

En wat kan ik hier dan tegen doen? :(
Voortaan aangetekend verzenden. Kost alleen 3 à 4 keer zoveel. Maar dat is het risico dat je zelf wilt nemen. Bij normale PAKKETPOST, wat overigens maar 25 cent goedkoper is dan aangetekend verzenden, kun je wel track & trace doen. Probleem is dat je dan alsnog geen poot hebt om op te staan, dat heb je alleen bij aangetekende post.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de opdracht, tenzij anders is overeengekomen. Als jij iets met PostNL verstuurd, is het jouw pakkie an om dat met PostNL te regelen.

Maar zonder verzekerd versturen, heb je nergens recht op. Dus als de ontvanger zegt niets te hebben ontvangen (wat natuurlijk ook gewoon een leugentje kan zijn) moet jij zorgen dat ie het alsnog krijgt.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
St@m schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:07:
Je verlies nemen en de klant 100% terugbetalen (als je het netjes wilt doen). Als je het niet netjes wilt doen, dan hou je voet bij stuk en laat je nooit meer iets van je horen.
Ik dacht dat je een T&T had.
Nja, ik ga dan 50/50 aanbieden, alles terugbetalen gaat me te ver alleen omdat PostNL mijn post niet
levert. Wat heb ik nu een hekel gekregen aan PostNL.. echtwaar =/ Stink bedrijf.
Kan hij hier dan juridische actie op ondernemen als hij het er niet mee eens is? En staat hij dan in zijn recht?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 18:22 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:21:
[...]

Nja, ik ga dan 50/50 aanbieden, alles terugbetalen gaat me te ver alleen omdat PostNL mijn post niet
levert. Wat heb ik nu een hekel gekregen aan PostNL.. echtwaar =/ Stink bedrijf.
Niet netjes dus ;) Op dit moment ben je voor de andere partij dus gewoon een oplichter. Let erop dat je naam binnenkort niet op diverse oplichtingsites tevoorschijn komt.
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:21:

Kan hij hier dan juridische actie op ondernemen als hij het er niet mee eens is? En staat hij dan in zijn recht?
Ja en ja.
Ik wil je verder niet bangmaken, weet ook niet om welk bedrag het gaat, de kans is klein (bij een klein bedrag, wat voor iedereen anders is) dat hij/zij er daadwerkelijk iets mee gaat doen.

[ Voor 31% gewijzigd door St@m op 14-09-2011 18:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
St@m schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:22:
[...]

Niet netjes dus ;) Op dit moment ben je voor de andere partij dus gewoon een oplichter. Let erop dat je naam binnenkort niet op diverse oplichtingsites tevoorschijn komt.

[...]

Ja en ja.
Ik wil je verder niet bangmaken, weet ook niet om welk bedrag het gaat, de kans is klein (bij een klein bedrag, wat voor iedereen anders is) dat hij/zij er daadwerkelijk iets mee gaat doen.
Het gaat om een bedrag van €25.. ga je je boeken verkopen om wat rekeningen te betalen, betaal je
uiteindelijk een extra rekening haha. Wat is het leven toch grappig soms.

Nja,, als hij niet akkoord gaat, betaal ik hem het volledig bedrag terug. Ik heb het ook in vraagvorm
gesteld. Zo van "het lijkt mij het eerlijkst als wij 50/50 doen" als hij daarop tegen is, geef ik hem zijn geld
terug.

Ik heb een goede les geleerd! Dit topic mag gesloten worden.
Bedankt voor alle antwoorden iedereen! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 18:36 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beetje ranten om niks eigenlijk. Je had ook aangetekend en verzekerd kunnen versturen, en dan had je recht op claimen gehad. Dat heb je dus blijkbaar niet gedaan. UPS / DHL zijn bijna net zo prijzig als PostNL / TNT Express met pakketen. Jij kiest zelf voor de goedkoopste oplossing.

Iets met onderzoeksplicht enzo.

Ey!! Macarena \o/

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Maar dat aangetekend is ook een aanfluiting bij PostNL, staar je daar zeker niet blind op. Hun uitbetaaleis schijnt ook te zijn dat je zelf de bon nog moet hebben van het te verzenden product, zodat je de waarde echt kan aantonen. Het is bij mij 1 keer fout gegaan en toen kregen we niks van TNT, omdat het door hunzelf te lang had geduurd en de procedure gesloten was.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Lijkt mij dat je moeilijk PostNL kan aanklagen. Die kunnen de bal ook terugkaatsen; TS kan nooit bewijzen dat hij de envelop überhaupt op de post heeft gedaan.

Verwijderd

Agreed, TNT post, PostNL of hoe ze ook heten is echt aan aanfluiting. Ik zit momenteel ook weer in de procedure om een aangetekend pakket dat "kwijt" is.

Heb inderdaad in het verleden ook meegemaakt dat er gezeik was over het claimen van een pakket dat kwijt was, ook iets met bonnen idd. In mijn geval heb ik 2ehands goederen geruild ter waarde van een paar honderd euro, ben benieuwd hoe lang dit weer gaat lopen...

Post komt bij mij ook regelmatig niet aan (enveloppen etc), dus ik ben wel helemaal klaar met deze toko. Privatiseren was echt een geweldig idee... :X

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
St@m schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:22:
[...]

Tenzij de andere partij hem ontvangen heeft en zegt dat er geen boek ontvangen is? Wellicht kent hij de gebreken van niet aangetekend verzenden? Je bent wel erg makkelijk het beschuldigingen naar TS toe...

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Throduss schreef op donderdag 15 september 2011 @ 08:57:
[...]

Tenzij de andere partij hem ontvangen heeft en zegt dat er geen boek ontvangen is? Wellicht kent hij de gebreken van niet aangetekend verzenden? Je bent wel erg makkelijk het beschuldigingen naar TS toe...
Dan nog is het TS z'n woord tegen dat van de andere partij, zonder bewijs sta je niet sterk.
Eén van de redenen om alles wat ik verkoop/koop af te laten halen/zelf af te halen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ach, het kan altijd erger. Van mijn 96 brievenbuspakketjes die ik afgelopen vrijdag heb verstuurd, zijn er 54 nog niet bezorgd. Score!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43

Brons

Fail!

Dit topic had beter in SG gepast, TS heeft echter nog geen toegang tot dat forum. Dit gecombineerd met het feit dat de TS zijn antwoord heeft en het topic afdwaalt in een algemeen klaagtopic over PostNL is de reden dat ik dit topic sluit.

Geklaag over PostNL kan in deze topics plaatsvinden:

Het grote 'klaag hier over de TNT/PostNL' topic
TNT belt niet aan, maar deponeert meteen briefje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.