Energiekosten social network

Pagina: 1
Acties:
  • 1.206 views

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2011 08:25 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
En nu verwacht je dat er iemand hier voor je inbreekt bij de serverruimte van Hyves met een verbruiksmeter? :) Lijkt me toch dat je voor dat soort info bij Hyves zelf moet zijn.

_██_
(ಠ_ృ)

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Atomsk:
Lijkt me toch dat je voor dat soort info bij Hyves zelf moet zijn.
Dat was mijn eerste gedachte ook, hoewel ik betwijfel of een dergelijk bedrijf hierop zal antwoorden.. (Iets met 'wel wat beters te doen hebben' / Willen we niet prijsgeven)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heb je ze zelf al gemaild met je vraag? nee, begin daar eerst mee.

Wel gedaan? geen antwoord dan willen ze het niet vertellen

Heb je zelf al research gedaan.....

:O

39

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05

Wish

ingwell

Heeft Hyves geen CSR-Verslag waar dit instaat? Of wordt er iets genoemd in het algemene jaarverslag?

No drama

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
Zoek eens op:

power consumption internet, of energiegebruik internet

daar is vast wel te vinden wat het opvragen van een webpagina aan energie kost

In deze link staat wel een emailadres: http://hyves.pressdoc.com...ke-en-interessante-feiten

[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 14-09-2011 15:32 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Sorry, met wat hierboven vermeld staat.

Gewoon een mailtje sturen naar info@hyves.nl . Snap niet echt waarom je denkt dat je hier het antwoord kan vinden over het serverpark van hyves.

Interne systeembeheerders / managers / directeuren van hyves hebben meer inzicht in energie verbruik nota's dan wij.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Over het serverpark van hyves is volgens mij redelijk wat informatie openbaar. Ik kan me herinneren niet al te lang geleden iets gelezen te hebben dat o.a. hyves en facebook gebruik maken van zelfbouw servers. (i.p.v. Dell/HP/IBM apparaten)

Als ik mij niet vergis heeft Hyves 1u dozen hangen met 4 fysieke servers erin in iedere doos. Iedere server kan over maximaal 2 2"5 inch schijven beschikken en gebruikt ongeveer 30 wat. Voor deze opstelling met veel lichte servers zou gekozen zijn omdat er voor Hyves zo'n 400 verschillende taken verdeeld kunnen worden tussen de servers.

Als dat al bekend is moet je toch ook meer informatie kunnen vinden lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Joolee op 14-09-2011 15:32 ]

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 12:36
Joolee schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:31:
Over het serverpark van hyves is volgens mij redelijk wat informatie openbaar. Ik kan me herinneren niet al te lang geleden iets gelezen te hebben dat o.a. hyves en facebook gebruik maken van zelfbouw servers. (i.p.v. Dell/HP/IBM apparaten)

Als ik mij niet vergis heeft Hyves 1u dozen hangen met 4 fysieke servers erin in iedere doos. Iedere server kan over maximaal 2 2"5 inch schijven beschikken en gebruikt ongeveer 30 wat. Voor deze opstelling met veel lichte servers zou gekozen zijn omdat er voor Hyves zo'n 400 verschillende taken verdeeld kunnen worden tussen de servers.

Als dat al bekend is moet je toch ook meer informatie kunnen vinden lijkt mij.
http://tweakers.net/nieuw...eel-door-diy-servers.html
In Nederland heeft onder meer Hyves eigen servers laten ontwerpen, zo bevestigde de sociale-netwerksite eerder al aan Tweakers.net. Hyves heeft een standaard-1U-doos voorzien van vier miniservers om de hardware zo efficiënter te kunnen inzetten voor een specifieke taak. Hyves kent zo'n 160 verschillende taken die een server zou kunnen doen, waaronder die van webserver en chatserver, opslag en loadbalancers. Elk van de miniservers kan maximaal twee 2,5"-harde schijven aansturen en verbuikt grofweg 30W.

Hyves is gestart met de miniservers om de performanceproblemen van begin vorig jaar de kop in te drukken. Volgens de sociale-netwerksite is het verschil aanzienlijk. Zo kon het bedrijf voorheen naar eigen zeggen maximaal één chatinstance draaien op een machine en zijn dat er nu 24. Eind vorig jaar had Hyves de beschikking over 264 chatslaves, waarvoor het bedrijf zonder de hardwareaanpassingen evenzoveel single quadcore-machines nodig zou hebben gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door damouzer op 14-09-2011 15:38 ]

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Lekkere fail voor iemand die een 'hogeschool' moet vertegenwoordigen.....

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb natuurlijk al lang bij Hyves gevraagd of zij hiervan weten. Helaas vinden zij dit een te gecompliceerde zaak en willen ze niet meer antwoorden dan het volgende:

HYVES: Na wat navraag ben ik tot de conclusie gekomen dat het te complex is om een antwoord te formuleren als je kijkt naar het aantal gebruikers die via pc, tablet of mobiele telefoon de Hyves-pagina bezoeken. Het enige dat ik kan vertellen is dat Hyves gebruikt maakt van een 3000-tal servers die verspreid zijn over drie serverlocaties. Daarnaast werken hier bij Hyves 180 man om de website runnende te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Punica- schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:45:
Lekkere fail voor iemand die een 'hogeschool' moet vertegenwoordigen.....
Overigens heb ik niets aan zulke antwoorden. Beetje jammer!
Als journalist hoop je informatie te kunnen krijgen van mensen die er wel meer van weten, dat is mijn job. Niet meer niet minder. Ik hoop dat je dit begrijpt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:54:
[...]

Als journalist hoop je informatie te kunnen krijgen van mensen die er wel meer van weten, dat is mijn job. Niet meer niet minder. Ik hoop dat je dit begrijpt.
maar als journalist lijkt me toch ook wel dat je het verschil moet weten tussen primaire en secundaire bronnen en dat een forum raadplegen dus niet de beste manier is om een antwoord te krijgen op de vraag.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:54:
[...]

Dat je niet doorvraagt bij Hyves zegt eigenijk al genoeg... maar hint: Google eens op 'gentoo' en 'hyves' als je een beetje doorklikt vind je wel iemand die je misschien wel wat meer kan vertellen over de hyves infra.....

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Dan heb je, als journalist, deze ook al gevonden? Lijkt me DE afdeling waar je zou moeten vragen hoe / wat ?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:53:
Ik heb natuurlijk al lang bij Hyves gevraagd of zij hiervan weten. Helaas vinden zij dit een te gecompliceerde zaak
En terecht, want jij vraagt:
hoeveel energie het kost om een Hyvespagina in de lucht te houden en hoe dit verbruik gecompenseerd wordt.
Enig idee hoe gecompliceerd het is om zoiets uit te zoeken? Je mag beginnen met mensen aantrekken/aanschrijven die ICT technisch precies weten hoe internet, routing, switches, virtual machines en hosting in het algemeen werkt.
Dan mag je ook rekeninghouden met arbeidsuren van mensen, de energie die zij verbruiken om op het werk te komen, om het daar warm (of koel) te houden, tot het koffiezet apparaat aan toe, ideaal gezien.

Nog los van het vaststellen onder welke omstandigheden en welk tijdraam.
Wat dat betreft is je vraag veel te open met veel te veel (duizenden) variabelen. Dat maakt antwoorden te complex.

In het kort: daar is geen simpel antwoord op wat je deze week nog gaat krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 14-09-2011 16:04 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:01:
[...]

En terecht, want jij vraagt:

[...]

Enig idee hoe gecompliceerd het is om zoiets uit te zoeken? Je mag beginnen met mensen aantrekken/aanschrijven die ICT technisch precies weten hoe internet, routing, switches, virtual machines en hosting in het algemeen werkt.

Nog los van het vaststellen onder welke omstandigheden en welk tijdraam.
Wat dat betreft is je vraag veel te open met veel te veel (duizenden) variabelen. Dat maakt antwoorden te complex.

In het kort: daar is geen simpel antwoord op wat je deze week nog gaat krijgen.
Ok, Ik dacht hier misschien wel wat kennis te vinden. Bij Hyves willen ze namelijk gewoon niets kwijt.
Maar toch bedankt voor de tips van iedereen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:53:
Beste,

Ik heb natuurlijk al lang bij Hyves gevraagd of zij hiervan weten. Helaas vinden zij dit een te gecompliceerde zaak en willen ze niet meer antwoorden dan het volgende:

HYVES: Na wat navraag ben ik tot de conclusie gekomen dat het te complex is om een antwoord te formuleren als je kijkt naar het aantal gebruikers die via pc, tablet of mobiele telefoon de Hyves-pagina bezoeken. Het enige dat ik kan vertellen is dat Hyves gebruikt maakt van een 3000-tal servers die verspreid zijn over drie serverlocaties. Daarnaast werken hier bij Hyves 180 man om de website runnende te houden.
Dan heb je toch al een redelijke basis voor je antwoord, natuurlijk moet je wat aannames doen, maar je kunt een redelijke schatting maken door het nodige te beantwoorden.

1. Wat gebruikt een server gemiddeld, incl koeling e.d.
2. Hoeveel hyves pagina's kun je op een server kwijt
3. Wat zijn de stroomkosten voor de 180 werknemers. En wat is dit dan per pagina?
4. En waar komt te stroom vandaan bij een gemiddeld datacenter (zon, wind, kolen, gas, kernenergie?)

Had je verwacht dat Hyves je hier een kant en klaar antwoord op een zilverenpresteerblaadje met fluwelen kussentje zou geven? Je zult toch echt zelf moeten gaan rekenen voor dit soort dingen.

edit:
Als het ook nog gaat om hoe dit gecompenseerd gaat worden, gaat het je dan om de gebruikers, of om Hyves zelf? Of zelfs om het datacenter waarbij zij hun servers onder hebben gebracht?

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 14-09-2011 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om het datacenter waarbij zij hun servers onder hebben gebracht...

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
wat cijfers om mee te beginnen(uit 2007)
3000 servers
6,5 miljard pageviews per maand

probeer het eens bij deze jongens: http://technologie.hyves.nl/

gewoon 'vriendjes' worden met de beheerders.......

[ Voor 41% gewijzigd door Tens op 14-09-2011 16:25 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wil niet lullig overkomen, maar dit artikel stond eergisteren op de frontpage van Tweakers.net:

nieuws: Grote serverfabrikanten verliezen marktaandeel door DIY-servers
In Nederland heeft onder meer Hyves eigen servers laten ontwerpen, zo bevestigde de sociale-netwerksite eerder al aan Tweakers.net. Hyves heeft een standaard-1U-doos voorzien van vier miniservers om de hardware zo efficiënter te kunnen inzetten voor een specifieke taak. Hyves kent zo'n 160 verschillende taken die een server zou kunnen doen, waaronder die van webserver en chatserver, opslag en loadbalancers. Elk van de miniservers kan maximaal twee 2,5"-harde schijven aansturen en verbuikt grofweg 30W.

Hyves is gestart met de miniservers om de performanceproblemen van begin vorig jaar de kop in te drukken. Volgens de sociale-netwerksite is het verschil aanzienlijk. Zo kon het bedrijf voorheen naar eigen zeggen maximaal één chatinstance draaien op een machine en zijn dat er nu 24. Eind vorig jaar had Hyves de beschikking over 264 chatslaves, waarvoor het bedrijf zonder de hardwareaanpassingen evenzoveel single quadcore-machines nodig zou hebben gehad.
Hier kun je al aardig mee rekenen.

Maar goed, sluit me aan bij mensen die niet echt onder de indruk van een journalistiekstudent die blijkbaar niet de moeite neemt om op een site waar hij informatie wil het onderwerp ("Hyves") als zoekterm in te vullen en de bovenste hit te lezen...

Allicht dat deze mensen je kunnen helpen:
http://ger.nl/blog/2011/0...ijn-vraag-durf-te-vragen/

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Luister, ik zit hier niet om afgezeken te worden!
Ik heb gewoonweg geen verstand van dit soort zaken, en probeer me door anderen te laten informeren over dit soort dingen. Ik dacht gewoonweg dat hier mensen zaten die wel bereid zouden zijn om mij daarbij te helpen, maar dat blijkt een utopie. Toch bedankt aan de mensen (veel waren het er niet) die wel een zinnige bijdrage konden leveren.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 10:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Maar dan zien we hier zelf ook graag dat je wat meer moeite doet,wat er nu niet echt op lijkt :) en dan kan je deze reacties gewoon verwachten.Dit staat bij aanmelden aangegeven net als in de faq.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 08:29:
Ik heb gewoonweg geen verstand van dit soort zaken, en probeer me door anderen te laten informeren over dit soort dingen. Ik dacht gewoonweg dat hier mensen zaten die wel bereid zouden zijn om mij daarbij te helpen, maar dat blijkt een utopie. Toch bedankt aan de mensen (veel waren het er niet) die wel een zinnige bijdrage konden leveren.
Je wordt ook niet afgezeken, mensen zijn gewoon terecht kritisch. Als jij iets wil onderzoeken, dan zul je onderzoeksvragen moeten stellen. Mensen trappen hier aardig wat open deuren in, als jij dat wil zien als afzeiken dan is het misschien verstandig even wat meer zelfkritiek te tonen.

Juist als je ergens geen verstand van hebt is het zinnig dingen helder te formuleren.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:33
Dat kan misschien zo zijn, maar om vervolgens je OP te verwijderen is dan ook wel weer het andere uiterste. Hoe serieus wil je dan genomen worden?
Het lijkt me logisch dat Hyves deze gegevens zomaar aan de eerste de beste journalist gaan vrijgeven. Als ze dit al zouden doen, zou het vanuit Hyves zelf bekend gemaakt gaan worden. Om te voorkomen dat er onjuistheden in het artikel gaan komen omdat je als journalist, zoals je aangeeft, geen idee hebt van hoe en wat.

Life is what happens while you're busy making other plans

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Flauw zeg -O-

Nu loop je de kans mis dat er net een Systeembeheerder van Hyves ook dit zou lezen en zou denken 'goh, dat heb ik OOK altijd al willen weten. Zal het even voor je uitzoeken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:03

IEF

Why so serious?

En wij zitten hier geen vraag-maar-raak baak voor jou te spelen. Op GoT verwachten we eigen inzet. Die ontbreekt volledig. Je topic gaat dus ook dicht, mede omdat je zo kinderachtig bent je TS te verwijderen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.