• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 13:43

mvh

State Governor

Topicstarter
Ergens in juli heb ik mijn fototoestel op Ebay te koop gezet (EOS 50D) met een startbod van 400 euro en een 'nu kopen'-prijs van 575 euro. Ik had wat research gedaan en gevonden dat deze camera op ebay voor ongeveer dit bedrag kan worden verkocht.

Ongeveer een week in de veiling (ca. 8 volgers, geen biedingen) blijkt iemand hem te willen hebben voor de 'nu kopen'-prijs. Het betreft een Nederlander maar hij reageert in het Engels, wat misschien te verklaren is omdat mijn advertentie in het Engels is opgesteld.

Dit stuurt hij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Hallo Maarten van Heek,

Firstly thanks for a great auction. I am happy to buy it on eBay.
Now about shipping. I am located in Assen. So please calculate the insured and trackable shipping service costs to:

Name: {naam 1}
Country: Netherlands
City: Assen*
Address: {straat 1}
Post code: {code 1}

And send me invoice so I could pay. I am prepared to pay via paypal.
Please include your phone number in the invoice details. I will inform you as soon as payment is made.
Also please respond fast so that I could make payment fast too.

Looking forward to hearing from you soon.
- {koper 1}

* steden kunnen relevant zijn, en ik geloof niet dat er iets te herleiden is op deze manier

Gelukkig ben ik niet meteen na de ontvangstbevestiging van de Paypal-betaling naar het postkantoor gerend, ondanks de grote haast van de koper. Een halve dag later keek ik in mijn PP-rekening om te zien of de betaling inderdaad binnen was. Daar kwam ik erachter dat de betaling werd vastgehouden, én dat Paypal een ander adres opgaf (in Rotterdam). Emailcommunicatie met de koper was opeens dood en het heeft me moeite gekost de eigenaar van de paypal-rekening te overtuigen van mijn eerlijkheid.

Wat blijkt: deze PP-rekening was recent gehackt dus deze persoon vertrouwde niemand meer. Uiteindelijk heb ik de betaling door Paypal laten terugstorten en is er niets verzonden. Case closed zou je zeggen (de klantenservice van Ebay doet alsof ze het niet snappen/niets kunnen doen).

Ware het niet dat ik de camera na terugkeer van vakantie opnieuw heb aangeboden. Vandaag herhaalt zich het riedeltje. De email die ik krijg is bijna woordelijk hetzelfde, in ieder geval het deel na het adres:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Hallo Maarten van Heek,

Please calculate the insured TNT post shipping service costs to:

Name: {naam 2}
Address: {adres 2}
Post code: {code 2}
City: HARDENBERG
Country: Nederland

And send me invoice so we could pay. I am prepared to pay via PayPal.
Please include your phone number in the invoice details. I will inform you as soon as payment is made.
Also please respond fast so that I could make payment fast too.

Looking forward to hearing from you soon.
- {koper 2}

Voor mij staat het bij voorbaat vast dat dit net zo frauduleus is als de vorige keer. Het eerste wat ik heb gedaan is ook deze gebruiker melden bij de Ebay Customer Support, net als koper 1. Ik kan al wel raden wat hun antwoord is: wij kunnen niets doen want gehackte accounts moeten worden opgeëist door de eigenaar. Toch wacht ik hun reactie af voordat ik met deze gebruiker ga communiceren. Het moet alleen niet te lang duren, want dan zal de koper zeggen dat ík niet reageer en dat hij de koop annuleert, en dan zijn de kosten voor mij.

Ik kan niet zomaar tegen de verkoper zeggen dat ik het object niet aan hem kwijt wil. Ik kan ook niet opeens zeggen dat ik hem onder rembours wil verzenden. Misschien kan ik aanbieden de camera te komen brengen, maar ik ben er huiverig voor om bij een crimineel aan de deur te komen.

Zou je hier aangifte van kunnen/moreel moeten doen bij de politie? In dat geval moet ik wel wachten tot ook deze koper daadwerkelijk probeert te betalen met andermans rekening. Misschien is dit soort gegevens wel relevant voor justitie. Daarbij valt wel op te merken dat ze tegen mij niks misdaan hebben want mijn account/rekening is niet misbruikt.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-01 17:12

Wiebbe

<none />

Wat ik heel vaak tegenkom bij shoppers en tijdens het shoppen op ebay (en andere sites met paypal betalingen) is dat ze alleen shippen naar het geregistreerde adres in PayPal, niet naar wat ze opsturen. Volgens mij is het adres aanpassen in paypal + rekening wel wat ingewikkelder als je hem alleen hacked?

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik zou je camera gewoon op fotoapparatuur.nl, tweakers.net of fora als dutchphotozone.nl /eosdigitaal.nl aanbieden. Probleem opgelost :)

[ Voor 28% gewijzigd door Kapitein Edward op 14-09-2011 11:22 ]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:02
deblaauwn schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:07:

Ik kan niet zomaar tegen de verkoper zeggen dat ik het object niet aan hem kwijt wil. Ik kan ook niet opeens zeggen dat ik hem onder rembours wil verzenden. Misschien kan ik aanbieden de camera te komen brengen, maar ik ben er huiverig voor om bij een crimineel aan de deur te komen.
Hoezo kan jij dat niet zomaar zeggen? Je komt toch niet uit een paasei als je exact dezelfde truc op je bord krijgt en vervolgens nog moeite gaat doen ook.

Ik zou het volgende doen, gewoon lekker niets terugsturen, vent blokkeren en tot ziens.

Mocht je toch wat sturen dan zou ik zeker niet netjes blijven en lekker zeggen dat hij de ^&*(&*# kan krijgen met zijn fijne oplichtpraktijken en dat je hem hebt aangemeld bij zowel ebay, paypal en de politie (ook al heb je dat niet gedaan).

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-01 22:54

JT

VETAK y0

Ik zou zeker even contact opnemen met de politie en kijken of ze je aangifte willen opnemen. Ben benieuwd. Je hebt een adres dus dat is voor hun wel mooi natuurlijk.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik woon in Assen...? Als je wilt weten wat er op dat adres zit wil ik wel kijken ;)

Heeft ook een computer!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:50
Google maps... :z

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 12:11
ik woon in hardenberg, zal straks mijnpaypal account eens inzien

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
JT schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:40:
Ik zou zeker even contact opnemen met de politie en kijken of ze je aangifte willen opnemen. Ben benieuwd. Je hebt een adres dus dat is voor hun wel mooi natuurlijk.
Het zou zomaar een driehoeksmisdrijf kunnen zijn: TS levert de camera aan het genoemde adres, de bewoner van dat adres had inderdaad een camera willen hebben, en heeft die ook echt betaald aan de crimineel, en de crimineel gebruikt om gekraakt account om TS te betalen.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Inderdaad, als je het niet vertrouwd gewoon geen actie op ondernemen.

Een paar maanden geleden heb ik mijn auto op Autotrack te koop gezet. Na verloop van tijd kreeg ik ook een mail uit Rotterdam. De auto zou naar Engeland gaan, heel verhaal eromheen. Het zou erop uitdraaien dat ze 5000 euro naar mijn rekening zouden overmaken voor transport. (de auto zelf koste maar 400 euro, dus ze wilden hem graag hebben).

Iemand zou dan naar mij toe komen om de auto op te halen. Omdat dit een tussenliggend bedrijf is zou ik deze de 5000 euro contant moeten geven 8)7

Na wat op en neer gemail (puur om te kijken hoe het zich zou ontwikkelen) zijn ze erachter gekomen dat ik ze vanaf mail 1 al niet serieus nam en heb geen reactie meer gehad.

Heb hen voorgesteld het geld maar in een envelop te stoppen en verzekerd op te sturen, dit vonden ze geen goed idee, paypal was te vertrouwen en bla bla..

Gewoon niets mee doen en de camera te koop zetten op een site die je vertrouwd. Bij voorkeur thuis komen afhalen. Als ze hem echt graag willen hebben dan komen ze wel langs.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Calitomnication schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:54:
Inderdaad, als je het niet vertrouwd gewoon geen actie op ondernemen.

Een paar maanden geleden heb ik mijn auto op Autotrack te koop gezet. Na verloop van tijd kreeg ik ook een mail uit Rotterdam. De auto zou naar Engeland gaan, heel verhaal eromheen. Het zou erop uitdraaien dat ze 5000 euro naar mijn rekening zouden overmaken voor transport. (de auto zelf koste maar 400 euro, dus ze wilden hem graag hebben).

Iemand zou dan naar mij toe komen om de auto op te halen. Omdat dit een tussenliggend bedrijf is zou ik deze de 5000 euro contant moeten geven 8)7

Na wat op en neer gemail (puur om te kijken hoe het zich zou ontwikkelen) zijn ze erachter gekomen dat ik ze vanaf mail 1 al niet serieus nam en heb geen reactie meer gehad.

Heb hen voorgesteld het geld maar in een envelop te stoppen en verzekerd op te sturen, dit vonden ze geen goed idee, paypal was te vertrouwen en bla bla..

Gewoon niets mee doen en de camera te koop zetten op een site die je vertrouwd. Bij voorkeur thuis komen afhalen. Als ze hem echt graag willen hebben dan komen ze wel langs.
Geld mag je in de meeste landen niet per post versturen. B)

@topic: Even kijken of paypal en verzend adres het zelfde zijn is al een mooie start. :)
En als je het niet vertrouwd, gewoon eerlijk zijn en niet verkopen (of meer info vragen).
Ik snap best dat je de zaak niet vertrouwt.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Bertus schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:00:
Ik woon in Assen...? Als je wilt weten wat er op dat adres zit wil ik wel kijken ;)
Da's vast niet de bedoeling :) street view gaf indertijd in ieder geval wel een 'gewoon' bestaand adres.
thijz schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:21:
Ik zou je camera gewoon op fotoapparatuur.nl, tweakers.net of fora als dutchphotozone.nl /eosdigitaal.nl aanbieden. Probleem opgelost :)
Hij heeft op t.net gestaan maar daar werd hij niet verkocht. Ebay vertrouw(de) ik gewoon. De andere sites kan ik nog wel proberen.
peugeot206gt schreef op woensdag 14 september 2011 @ 11:24:
[...]

Hoezo kan jij dat niet zomaar zeggen? Je komt toch niet uit een paasei als je exact dezelfde truc op je bord krijgt en vervolgens nog moeite gaat doen ook.

Ik zou het volgende doen, gewoon lekker niets terugsturen, vent blokkeren en tot ziens.

Mocht je toch wat sturen dan zou ik zeker niet netjes blijven en lekker zeggen dat hij de ^&*(&*# kan krijgen met zijn fijne oplichtpraktijken en dat je hem hebt aangemeld bij zowel ebay, paypal en de politie (ook al heb je dat niet gedaan).
Op zich ben ik dat wel met je eens, maar op Ebay zit je ook nog met die @$#%@ verkoopcommissie, die berekend word over het totaalbedrag - dat is dus 575 euro waarvan ik niets krijg maar wel de Ebay-kas mag spekken.
tsunami69 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:11:
ik woon in hardenberg, zal straks mijnpaypal account eens inzien
Dat heeft er waarschijnlijk niet mee te maken gezien het de vorige keer om Assen vs. Rotterdam ging.
RemcoDelft schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:15:
[...]

Het zou zomaar een driehoeksmisdrijf kunnen zijn: TS levert de camera aan het genoemde adres, de bewoner van dat adres had inderdaad een camera willen hebben, en heeft die ook echt betaald aan de crimineel, en de crimineel gebruikt om gekraakt account om TS te betalen.
Met driehoeksmisdrijf bedoel je: TS is een eerlijke verkoper, PP-eigenaar en Ebay-eigenaar werken samen om wél een camera te ontvangen, maar het geld terug te eisen onder het mom van niets ontvangen/gehackte account?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:19

Rmg

deblaauwn schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:40:
[...]

Met driehoeksmisdrijf bedoel je: TS is een eerlijke verkoper, PP-eigenaar en Ebay-eigenaar werken samen om wél een camera te ontvangen, maar het geld terug te eisen onder het mom van niets ontvangen/gehackte account?
Of,

TS = Verkoper

Gehackte paypal account is echt gehackt door een hacker.

Hacker heeft beloofd een camera te kopen voor persoon X, die denkt dat hacker ook een 'normale' verkoper is

hacker koopt camera met het geld van de gehackte paypal verstuurt de camera naar persoon X, X is blij want die heeft de hacker betaald voor een camera en ook ontvangen.hacker heeft daar mooi aan verdient.

gehackte paypal is geld kwijt, TS is camera kwijt en verliest claim van gehackte paypal

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:56

Flapmo

and back is gigi!

Paypal + welke marktplaats variant (ebay variant) dan ook is een no go area.

Gewoon negeren, politie doet er niets mee omdat er teveel scammers actief zijn en ze te lastig te pakken zijn. Gelukkig zijn ze allemaal nog te dom om in te zien hoe doorzichtig hun mailtjes zijn :).

Zodra je dit gedaan hebt lekker een CTRL+T rossen in je browser en www.419eater.com intypen, uurtje lezen, afsluiten en doorgaan met je dag.

[ Voor 20% gewijzigd door Flapmo op 14-09-2011 13:55 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

IStealYourGun schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:07:
[...]

Geld mag je in de meeste landen niet per post versturen. B)
Dat zal wel kunnen, maar was meer om de oplichter bezig te houden ;)
Volgens mij is het in NL wel toegestaan, aangezien dit de enige mogelijkheid is om bij de SNS bank geld te storten. Verzekeren > opsturen > storten door de bank....
maar dit staat los van de oplichters

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Flapmo schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:54:
Paypal + welke marktplaats variant (ebay variant) dan ook is een no go area.

Gewoon negeren, politie doet er niets mee omdat er teveel scammers actief zijn en ze te lastig te pakken zijn. Gelukkig zijn ze allemaal nog te dom om in te zien hoe doorzichtig hun mailtjes zijn :).

Zodra je dit gedaan hebt lekker een CTRL+T rossen in je browser en www.419eater.com intypen, uurtje lezen, afsluiten en doorgaan met je dag.
Ik heb op zich goede ervaringen met Ebay + Paypal: makkelijk betalen, makkelijk ontvangen met garantie - tot een van beide partijen er misbruik van maakt.

419eater kende ik al maar daar heb ik zo gauw niet aan gedacht.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Standeman

Prutser 1e klasse

move HK >> SF
offtopic:
move In overleg met de TS & title ont-tagged

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Bestaan de personen achter die namen echt?

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
De gebruikersnaam van koper 2 lijkt op dat van een echt bedrijf, gevestigd in Duivendrecht, maar er zit een spel'fout' in waar je overheen leest (een 'e' middenin de naam). detelefoongids.nl geeft geen nummer voor koper 2, maar dat hoeft niets te zeggen. postcode.nl geeft wel aan dat het huisnummer klopt, of dat er in ieder geval een reeks bestaat waar het nummer in zit.

Voor koper 1 is de gebruikersnaam niet tot iets te herleiden. Bij zoekenbel.nl kom ik het adres wel tegen maar daar hoort een andere naam bij.

Dat maakt het niet duidelijker. Overigens heb ik vanmiddag vroeg een korte email naar koper 2 gestuurd waarin ik vraag om zijn paypal-adres. Ondanks zijn grote haast reageert hij (nog) niet :)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Laptops, (met name Macbooks), Camera's, TV's, de meest gescamde producten op internet.

Vroeger ging het altijd naar nigeria, ze zijn nu wat slimmer geworden en halen adreswisseltruuks uit met PayPal.

http://reviews.ebay.com/W...0QQugidZ10000000002240523
Pagina: 1