• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-04 21:40
Ik ben op zoek naar een slimline receiver. Aangezien in in mijn kast qua hoogte geen normale 15-20 cm hoge receiver kwijt kan.

Nu heb ik al een short list:
Marantz NR1501
Pioneer VSX-S300

Ik weet dat er van de Marantz nieuwe modellen zijn met meer opties, maar volgens mij zijn ze verder qua specificaties redelijk gelijk.

Ik zag ook op de site van Pioneer dat de S300 een Class-D versterker is. Nu heb ik we op de engelse wikipedia gekeken, maar snapte ik er niet heel veel van. Wat is nu het verschil tussen Class-A en Class-D?
Zijn de NR1501 en zijn nieuwe varianten ook Class-D versterkers, dat kon ik namelijk niet vinden op de site van Marantz?

Zijn er nog meer slimline receivers in dezelfde prijsklasse?

[Voor 4% gewijzigd door glmona op 14-09-2011 09:39. Reden: Cosmetisch]

• glmona
Kick... :*)

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:48
De vraag is wat voor speakers je wil gaan aansturen?
Zo was ik op ook bezig met een slimline receiver, maar als je daar B&W CM8 aanhangt wordt dat lastig.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:22

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

glmona schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:37:
...maar snapte ik er niet heel veel van. Wat is nu het verschil tussen Class-A en Class-D?
Deze Nederlandse site legt het wat makkelijker uit. Grootste verschil zit hem in het rendement. Klasse A met zo'n 20% en Klasse D tot wel 90%. Maar echt Klasse A zie je niet veel meer, tegenwoordig is het vooral Klasse A/B (of ook wel C genoemd).

Overigens ken ik naast de Marantz en de Pioneer ook geen slimline receivers. Maar als je er een beetje normale speakers op aan gaat sluiten dan komt het allemaal wel goed. Want met normaal gebruik is de 50 Watt die de Marantz doet meer dan genoeg om jezelf pijn aan de oren te bezorgen. De Pioneer komt qua vermogen overeen met de Marantz trouwens, want de 100 Watt die opgegeven is wordt gemeten bij 1kHz, 1% THD en op 4Ω. Dat zijn andere waarden dan Marantz gebruikt. Overigens dacht ik ergens gelezen te hebben dat de Pioneer wel hogere vervormingscijfers had (THD), maar kan dat zo niet meer terug vinden.
Chills schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 18:20:
Zo was ik op ook bezig met een slimline receiver, maar als je daar B&W CM8 aanhangt wordt dat lastig.
Op zich valt de CM8 nog wel mee. De oudere modellen uit de CM reeks zoals de CM1, CM7 en CM9 hadden toch wat meer vermogen nodig dan de CM8.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• glmona
Chills schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 18:20:
De vraag is wat voor speakers je wil gaan aansturen?
Ik heb Mordaunt Short Alumni speakers (2x Alumni 2 en 1x Alumni 5) en als rears Visonik David's
FeaR schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 18:46:
Deze Nederlandse site legt het wat makkelijker uit. Grootste verschil zit hem in het rendement. Klasse A met zo'n 20% en Klasse D tot wel 90%. Maar echt Klasse A zie je niet veel meer, tegenwoordig is het vooral Klasse A/B (of ook wel C genoemd).
Dan neem ik aan dat de prestatie van de Marantz of Pioneer ongeveer hetzelfde of beter presteren als/dan mijn huisige Yamaha?
Yamaha RX-V420RDS (50% van 65W (8ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.06% THD))
Marantz NR-1501 (90% van 50W (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% THD))
Pioneer VSX-S300 (90% van 50W (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,06% THD))

Ik weet nu niet of een THD van 0.06% beter of slechter is dan 0.08%

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16
THD = vervorming, dus hoe lager hoe beter

Maja, een verschil van 0,02% waar hebben we het dan over?

[Voor 42% gewijzigd door AtomicShockwave op 19-09-2011 17:15]

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 17:13
bij die specs van de fabrikanten moet je dat percentage van de efficientie van de versterker niet meerekenen.
Die dingen halen gewoon het vermogen dat daar staat.

De efficientie van klasse D of A/B vertaald zich op een ander manier.
Als een A/B 10W verstookt om je aparatuur aan te sturen, dan zal ie 20W uit het stopcontact trekken. Terwijl die D maar 11 W uit het stopcontact trekt.

[Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 19-09-2011 17:30]

• glmona
mjtdevries schreef op maandag 19 september 2011 @ 17:30:
De efficientie van klasse D of A/B vertaald zich op een ander manier.
Als een A/B 10W verstookt om je aparatuur aan te sturen, dan zal ie 20W uit het stopcontact trekken. Terwijl die D maar 11 W uit het stopcontact trekt.
Oke, dan kan ik dus gewoon kiezen wat me qua uiterlijk en andere specs het beste bevalt.

Bedankt!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:34
Ik heb nu een Sony STR-DB-925 QS en ben van plan zo'n mooi Ikea Besta meubel te kopen. Die is 40cm diep. De receiver is 36cm diep, maar met uitstekende kabels en volumeknop gaat het niet passen, daarom zoek ik ook zo'n slimline receiver.

In hoeverre ga ik er op achteruit?
Ik neig naar de Pioneer VSX-S500 omdat een mooier 'clean' design heeft en een netwerkpoort (wat de S300 niet heeft).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:56

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Nou als ik lees op Internet qua ervaringen met die Sony, denk ik niet dat je erop achteruit gaat ;)

• glmona
rimave schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 13:38:
Ik heb nu een Sony STR-DB-925 QS en ben van plan zo'n mooi Ikea Besta meubel te kopen. Die is 40cm diep. De receiver is 36cm diep, maar met uitstekende kabels en volumeknop gaat het niet passen, daarom zoek ik ook zo'n slimline receiver.
Slimline heeft met de hoogte te maken niet met de diepte. Alhoewel de diepte ook een stuk minder is in elk geval van die Pioneers, de Marantz heeft een 'normale' diepte.. Maar deze diepte kan bijvoorbeeld de Yamaha RX-V371 ook bieden wat dan weer wel een volwaardige receiver is.
rimave schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 13:38:
Ik neig naar de Pioneer VSX-S500 omdat een mooier 'clean' design heeft en een netwerkpoort (wat de S300 niet heeft).
En volgens mij zijn volgens de website van Pioneer de VSX-S300 en de VSX-S500 qua design exact hetzelfde. Wel heeft de VSX-S500 wat meer opties.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee