Toon posts:

USB en geheugenkaart kopieersnelheid - grote verschillen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het kopiëren van bestanden van en naar USB sticks en SD geheugenkaarten gaat op mijn laptop (laptop 1) veel minder snel dan op de laptop van mijn vriendin (laptop 2). Beide laptops zijn ongeveer even oud, zo’n 3 jaar. Laptop 1 heeft een “betere” configuratie dan laptop 2 (o.a. snellere videokaart, meer geheugen, grotere HD, etc). Ik vraag mij af wat de oorzaak is van dit snelheidsverschil.

Laptop 1:
HP Pavilion DV9000
Windows Vista 32 bit
3GB geheugen
NTFS filesystem
320GB, 2 partities C: en D:, beide 150 GB.
Op C: 30GB vrije ruimte, op D: 8GB vrije ruimte.

Laptop 2:
MSI (type onbekend)
Windows Vista 32 bit
2GB geheugen
NTFS filesystem
200GB, 1 partitie C: met ruim 100GB vrije ruimte.

Beide laptops hebben USB 2.0 en een ingebouwde cardreader.

Ik heb tests gedaan met dezelfde geheugenkaart, een Sandisk Ultra II 8GB SD kaart. Deze kaart heeft het FAT32 filesystem.

De snelheden:
Van kaart naar laptop 1: gemiddeld 3,3 MB/sec
Van laptop 1 naar kaart: gemiddeld 5 MB/sec
Lezen van de kaart naar de laptop gaat dus langzamer dan schrijven van de laptop naar de kaart.

Van kaart naar laptop 2: gemiddeld 10 MB/sec
Van laptop 2 naar kaart: gemiddeld 10 MB/sec
Lezen en schrijven gaat op laptop 2 ongeveer met gelijke snelheid.

De lees/schrijfsnelheid is dus 2 tot 3 keer hoger op laptop 2.

Ik heb bij de tests zowel gewerkt met kleine, losse bestanden als grote bestanden tot meerdere GB’s. In alle gevallen was een duidelijk verschil in snelheid te zien.

Via Google en in dit forum heb ik gezocht naar mogelijke oorzaken. Verouderde drivers van de SATA controller zouden een oorzaak kunnen zijn. Ondanks dat op beide laptops Windows Update automatisch draait, heb ik op laptop 1 een update check gedaan voor de controller. Er bleek een nieuwe driver beschikbaar te zijn, die heb ik geïnstalleerd. Helaas zonder verbetering, de overdrachtssnelheid blijft nog steeds veel lager dan op laptop 2.

Verder hebben beide laptops dezelfde antivirus software (AVG free edition 2011, laatste versie).

Verdere info: laptop 1 is vorig jaar (erg hard) op de grond gevallen. De behuizing is beschadigd, maar de laptop werkt op het eerste gezicht nog prima. Hij werkt niet trager dan vóór de val. De harddisk maakt geen rare geluiden, en een scandisk geeft geen problemen.

Volgens mij ging het kopiëren van en naar een geheugenkaart op laptop 1 veel sneller toen ik hem pas had. Waardoor deze terugval in snelheid is ontstaan, is mij onduidelijk. Ik hoop dat er hier iemand is die er een verklaring (en misschien een oplossing) voor heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ben zo benieuwd waar dit aan ligt. Suggesties iemand?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien de USB controller? De cardreader maakt namelijk vaak gebruik van dezelfde controller als de USB poorten...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zoals je ziet, kan je aan het merk laptop in combinatie met de groote van de harde schijf, geen enkele uitspraak doen over hoe deze zal presteren.

Vind je het echt zo gek dat dit niet kan?

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 08:37
licht eraan welke bestanden je doet.
meschien hebben ze allebij andere hardeschijf snelheid

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of de MSI heeft een betere cardreader dan die in de HP zit. Dat verklaart vaak ook al redelijk wat snelheidsverschillen.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
darkmushy1995 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 20:26:
licht eraan welke bestanden je doet.
meschien hebben ze allebij andere hardeschijf snelheid
Grootte van bestanden kan invloed hebben, maar dan zou dat op beide laptops moeten zijn.
Harddisk kan geen invloed hebben, aangezien een harddisk met gemiddeld een 80 tot 100mb/s moet lezen/schrijven.

PS, niet lullig bedoeld, maar let aub een beetje op je Nederlands...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Ik zal eens kijken of ik er achter kan komen welke cardreaders er in de laptops zitten, en of daar verschillen in zitten.

Bartjezz, hoe zou ik er achter kunnen komen of er iets mis is met de USB controller? Er staan bij apparaatbeheer geen uitroep-/vraagtekentjes o.i.d.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:36:
Bartjezz, hoe zou ik er achter kunnen komen of er iets mis is met de USB controller? Er staan bij apparaatbeheer geen uitroep-/vraagtekentjes o.i.d.
Update de chipsetdrivers eens, dat kan nooit kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
USB drivers gescand voor updates. De 5 Universal Host Controllers en 2 USB2 Enhanced Host Controllers konden allen een update krijgen. Na dit te hebben gedaan, weer een paar schrijf- en leestests gedaan. De snelheid blijkt wel iets te zijn toegenomen, maar nog niet zo snel als op laptop 2. Toch zie ik voldoende verbetering, het is in ieder geval acceptabel voor mij. Wel vreemd trouwens dat Windows deze drivers niet automatisch van updates voorziet, maar daar zal vast wel een reden voor zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en tips!
Pagina: 1