• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Ik heb op dit moment een X58 moederbord waarop ik het volgende heb:
- 2 GTX 580's in SLI in 16x16x mode
- 1 8400 gs in 1x mode (overige 15 lanes afgeplakt, moederbord geeft dan optie om de kaart in 1x mode te draaien)
- 1 PCIe geluidskaart

Nu zit ik te kijken naar mogelijke upgrade mogelijkheden. SB is niet echt een upgrade, SB-E wordt het zo te zien ook niet. Dus ik wacht nu af, vooral op de Ivy Bridge van volgend jaar. Maar aangezien die praktisch dezelfde moederborden hebben als SB qua PCIe lanes (behalve dat IB PCIe 3.0 krijgt) ben ik me wat gaan inlezen.

Ondertussen weet ik dat 8x8x voor mijn 2 580's niet zo'n probleem is, met een NF200 chip kan ik daar zelfs weer 16x16x van maken. Echter, bij X58 staat aangegeven dat ik 36 PCIe lanes heb. 32 voor mijn 580's en dan nog 4 voor andere apparaten. Bij SB / P67 moederborden staat er alleen dat er 16 PCIe lanes zijn.

- Zijn er naast deze 16 PCIe lanes ook extra lanes voor bijv. een geluidskaart?
- Pakt de geluidskaart / de 1x speed videokaart een lane af van de 580's?
- En als dat het geval is, krijgt elke 580 dan 7 lanes of valt dat dan direct terug naar 4?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
De overige lanes voor oa de PCI-e 4x en 1x sloten, de onboard netwerk-kaart, extra USB3.0 en S-ATA controllers komen niet van de cpu maar van de chipset.

/edit: Zie ook de Intel site, plaatje verduidelijkt ook al veel:

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/content/dam/staging/image/Laura/P67_block-diagram_450x408.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door Nielson op 14-09-2011 00:13 ]

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Max Hunt schreef op woensdag 14 september 2011 @ 00:02:
Nu zit ik te kijken naar mogelijke upgrade mogelijkheden. SB is niet echt een upgrade, SB-E wordt het zo te zien ook niet. Dus ik wacht nu af, vooral op de Ivy Bridge van volgend jaar. Maar aangezien die praktisch dezelfde moederborden hebben als SB qua PCIe lanes (behalve dat IB PCIe 3.0 krijgt) ben ik me wat gaan inlezen.
Als je upgrade van X58, ga je naar X79, niet side-steppen naar Z68 of IB denk ik?
Ondertussen weet ik dat 8x8x voor mijn 2 580's niet zo'n probleem is, met een NF200 chip kan ik daar zelfs weer 16x16x van maken.
Communicatie tussen je 580's zal inderdaad op 2x x16 niveau zijn, maar terug naar je CPU moeten je 580s dan toch gewoon allebei over dezelfde x16 lijn.
Echter, bij X58 staat aangegeven dat ik 36 PCIe lanes heb. 32 voor mijn 580's en dan nog 4 voor andere apparaten. Bij SB / P67 moederborden staat er alleen dat er 16 PCIe lanes zijn.
Klopt inderdaad, X58 heeft meer bandbreedte dan SB/IB, X79 zal hier nog veel verder overheen gaan
- Zijn er naast deze 16 PCIe lanes ook extra lanes voor bijv. een geluidskaart?
- Pakt de geluidskaart / de 1x speed videokaart een lane af van de 580's?
- En als dat het geval is, krijgt elke 580 dan 7 lanes of valt dat dan direct terug naar 4?
Inderdaad wat Nielson zei. alle X1 and PCI aansluitingen buiten de 2x8 of 1x16 of een P67 bord komen van de PCH af. Bij borden met H61/H67 of P67 zonder switch chips, komt het eerste slot in x16 van de CPU en het tweede "x16" slot (mits aanwezig) zal electrisch x4 vanaf de PCH zijn.

Welke CPU heb je nu trouwens, met een 920 zal je een kleine performance winst kunnen halen maar daar boven wordt het al lastig om te beargumenteren om een X58 systeem op te geven voor een SB systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door neliz op 14-09-2011 13:09 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Ik heb nu een 950 op 4.1 GHz. Ik ben dan ook niet van plan om te "upgraden" naar SB, misschien wel naar SB-E (als dat er beter uit gaat zien dan dat er nu bekend is). Daarom zat ik te denken aan Ivy Bridge van volgend jaar ~April. Maar aangezien die dezelfde soort chipset zal hebben als SB, qua PCIe lanes, leek het me handig om nu alvast duidelijk te hebben hoe dat zit.

Zou P67 echt alleen 16 lanes zijn dan zou het voor mij gewoon geen optie zijn. Nu weet ik dat er wat mogelijkheden zijn en kan ik rustig afwachten wat SB-E en IB echt gaan presteren. Als SB-E echt goed gaat presteren is dat een voor de hand liggende keuze, zo niet dan komt IB met PCIe 3 lanes misschien in aanmerking.

Als Bulldozer het goed gaat doen moet ik me misschien ook eens gaan inlezen hoe dat ook al weer zit bij AMD (dit is mijn eerste Intel cpu).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:46
Er zijn toch socket 1155 moederborden met dual x16 (eventueel PCIE 3.0)? Of mis ik de aansturing door de cpu?
Is PCIE 3.0 x8/x8 niet sneller dan PCIE 2.x x8/x8?

Ze kosten wel wat meer dan het gemiddelde P67/Z68 bord ja.
pricewatch: Asrock Z68 Extreme7 Gen3

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Ze zijn voorbereid op PCI-e 3.0, het gaat (eventueel) pas werken als je er een Ivy Bridge cpu op drukt.

@neliz: Is er inmiddels als een reactie van GB geweest op jullie aantijging?
neliz schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:06:
Tijd om m'n tweakers.net profiel maar even aan te passen. :)
Kwam 't verhaal op TPU tegen, zelfde nick als hier en in een van de posts wordt je naam ook ergens genoemd.

[ Voor 79% gewijzigd door Nielson op 14-09-2011 17:46 ]

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

@neliz: Is er inmiddels als een reactie van GB geweest op jullie aantijging?
1: Wel leuk dat ze mij bij onze oosterburen met naam en toenaam noemen (idd neliz:) ): http://www.pcgameshardwar...des-Tages/Mainboard/News/
en bij onze westerburen schijnt het erg mode te zijn een naam gewoon in elke alinea te plaatsen:
http://www.thinq.co.uk/20...igabyte-fake-gen3-boards/

Tijd om m'n tweakers.net profiel maar even aan te passen. :)

2:Buiten dat ze hun persbericht lichtjes aangepast hebben: (* The specifications are subject to change without notice.) :p
En geen van de productpagina's nog een Gen3 logo hebben (op de G1.Sniper2 na) ;)

nee :)

En *NEE* Ik regel geen samples, sorry :p

[ Voor 87% gewijzigd door neliz op 14-09-2011 17:26 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Pagina: 1