Downgrade 5.1 naar 2.0

Pagina: 1
Acties:

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 09:23
Op dit moment heb ik een HT 5.1 set van Infinity welke al een aantal jaren spelen, met een verhuizing in het vooruitzicht ben ik eens gaan oriënteren naar een set-up met enkel twee front speakers

Is het feitelijk wel een downgrade of valt dit op te vangen met een set goede speakers ?
Als ik zou de sub weg laat, voldoet een 2.0 set-up?
De versterker welke ik momenteel bezit is een Pioneer VSX-921

Gebruik:
Televisie, films, muziek en enkel eens gamen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fire_Bird op 13-09-2011 22:54 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
Alhoewel met een stereo-koptelefoon tegenwoordig een geloofwaardig surroundeffect kan worden bereikt (let op ik zeg niet nauwkeurig) heb ik itt wat bose en co allemaal beloven nog nooit iets wat op surround lijkt uit een stereo speakersetup horen komen. Dus je levert sowieso je surroundbeleving bij films (en games) in.

Kwa geluidskwaliteit hoef je er natuurlijk absoluut niet op achteruit te gaan, in tegendeel een degelijke 2.0 set zal veel beter geluid leveren dan de meeste 5.1 home-cinema-setjes. Als tussenvorm zou je een 4.0 set kunnen overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnve op 13-09-2011 23:01 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je films allemaal 2.0 geluid hebben is dat geen ramp natuurlijk. Maar sluit je maar 2 speakers aan, terwijl je er 6 hebt in een 5.1 opstelling, mis je wel meer dan alleen maar de sub.

Speel je je films af via een PC, dan kan je softwarematig wel downmixen naar 2.0 Of je versterker dat kan, geen idee. Die ken ik verders niet.

Ik heb hier concert DVD's die niet eens meer 2.0 hebben, en dat is dan zonde dat je een heel groot dynamisch bereik mist.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:02:
Als je films allemaal 2.0 geluid hebben is dat geen ramp natuurlijk. Maar sluit je maar 2 speakers aan, terwijl je er 6 hebt in een 5.1 opstelling, mis je wel meer dan alleen maar de sub.

Speel je je films af via een PC, dan kan je softwarematig wel downmixen naar 2.0 Of je versterker dat kan, geen idee. Die ken ik verders niet.

Ik heb hier concert DVD's die niet eens meer 2.0 hebben, en dat is dan zonde dat je een heel groot dynamisch bereik mist.
Een versterker downmixt dat altijd.
En juist heel vaak zijn concert DVD's gewoon mono/stereo opgenomen en is er achteraf 'ruimtelijkheid' in gemixt.

• Fire_Bird
Snelle respons al !
Dat ik in ga leveren lijkt me inderdaad niet onvermijdelijk bij games/films, of ik de beleving echter zal missen durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. Denk dat dit een kwestie van ervaren zal zijn.

Mijn sub heeft sowieso niet de overhand en mijn idee was om de sub sowieso te schrappen en vervangen door 2 goede front speakers. De overige speakers zullen niet meteen verkocht gaan worden en ik kan dus altijd overwegen om het alsnog aan te gaan sluiten mocht het extreem tegenvallen.

Vwbt front speakers, nog suggesties/aanraders voor een budget rond de 5/600 euro ?

Verwijderd

Bij Bose ben je voor mijn weten altijd goed af.

Als je echt in de 2.0 richting wil gaan, na een 5.1 opstelling gewoon te zijn, zou ik gaan voor een steviger paar boxen. De klankkast is steeds belangrijk! Een kleine klankkast geeft meestal ook minder goede geluidskwaliteit dan een grotere. Ik word de laatste tijd meer en meer fan van houten klankkasten. Die zal je voor zulke prijs wel krijgen voor je PC. Ik weet niet wat je achtergrondkennis is, maar ik raad je aan eens rond te kijken in elektrowinkels. Zo krijg je een idee in welk genre je kan zoeken.
500-600 euro vind ik persoonlijk erg veel. Voor advies ivm zulke hoge prijzen, ga je best eens advies vragen in een speciaalzaak of een audiofielenforum(daar zijn genoeg topics van te vinden!).

Wat ik je ZEKER aanraad, is een geluidskaart te kopen!!! (indien je er nog geen hebt)
Een onboard geluidskaart(op je moederbord, zoals op de meeste hedendaagse PC's :( ) laat je NOOIT het geluid horen dat je wil hebben, het is een wereld van verschil.

Ik heb momenteel een Creative X-FI Platinum geluidskaart waar ik qua geluidskwaliteit erg tevreden van ben!
De drivers trekken op niets, aangezien m'n surroundopstelling steeds wisselt, maar die problemen heb ik niet bij 2.0. Ik kan er m'n gitaar ophangen zonder ruis, met warme basnoten en de ruisverhouding is hetzelfde bij elke kaart -ongeacht de prijs-.
Indien je voor een X-FI gaat, raad ik je aan de XtremeGamer te kopen (niet lager).
Op het internet raadt men Creative wel af.. Misschien volg je die raad best op..
Op hardware.info vind je veel kant-en-klare reviews van geluidskaarten en speakersystemen. Ik raad je dan ook aan die site een bezoekje te brengen.

• Fire_Bird
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:24:
...knip...
Wat ik je ZEKER aanraad, is een geluidskaart te kopen!!! (indien je er nog geen hebt)
Thanks voor je reply Nikon, maar waarom je adviseert om een geluidskaart aanschaffen ontgaat mij geheel :?
Ik heb niet eens een PC staan thuis...

[ Voor 82% gewijzigd door Fire_Bird op 13-09-2011 23:49 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lichte verzameling onzin in die post, nofi. Bose? Creative? Geluidskaart voor digitaal geluid? Allemaal onzin.

Ik ben ook van 5.0 naar 2.0 gegaan (nu 2.1) en geen moment spijt. Zorg dat je bronnen digitaal aangesloten zijn op de receiver. Zie dat die vrij recent is, dus blijf die lekker gebruiken. Wel even op letten dat je geen laag rendement speakers gaat gebruiken, het vermogen van instap surround receivers zakt oha vrij snel in dan. 'Makkelijke' speakers zijn grofweg > 89/90 dB(A).

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-01 12:49

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ikzelf ben van 5.1 een stap vooruit gegaan naar een 2.0 set. De reden is omdat ik heel veel muziek luister, en eigenlijk geen films kijk. Bij een 5.1 set vind ik dat het geluid gewoon niet goed is ten opzichte van een degelijke 2.0 set.
Verder sluit ik mij bij wagenveld aan dat je "makkelijke" speakers pakt welke makkelijk aan te sturen zijn. Anders kan het je snel in het bijzonder tegenvallen zonder ook nog een investering te moeten doen in een andere versterker.
Van mijn vrienden hoor ik ook alleen maar positieve reacties als wij een film aan het kijken zijn hier in stereo.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

wagenveld schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:52:
Lichte verzameling onzin in die post, nofi. Bose? Creative? Geluidskaart voor digitaal geluid? Allemaal onzin.
+1

Vind het ook nogal vaag dat er opeens wordt gedacht dat het over PC-speakers gaat en wat al niet meer.
wagenveld schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:52:Wel even op letten dat je geen laag rendement speakers gaat gebruiken, het vermogen van instap surround receivers zakt oha vrij snel in dan. 'Makkelijke' speakers zijn grofweg > 89/90 dB(A).
Op zich moet dat vermogen geen probleem zijn als je toch maar twee speakers/kanalen aan gaat sluiten. Receivers kakken vooral snel in onder vier of meer kanalen. Twee lukt veelal wel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het grootste probleem met een 5.1 set is wel, dat je kamer erop moet inrichten om ook de achter speakers voldoende achter je te kunnen plaatsen. Ben zelf overgegaan van 5.0 naar 2.1 en ben erg tevrden.
Ik weet niet of je samenwoont of gaat wonen maar de WAF (Wife Acceptance Factor) is erg belangrijk. Heb nu een paar Monitor Audio Radius HD 270 speakers (mooi slank en wit WAF) samen met een sub want het laag viel iets tegen. Heb er nu wel een nieuwe stereo versterker bij gezet want de oude kon niet het vermogen leveren. Vrouw en ik zijn nu erg tevreden.
Kortom zou eerst verhuizen en inrichten en dan verder kijken wat past.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:48
2 goede frontspeakers kopen is nooit een slecht idee, maar met die versterker hoef je de rest niet direct weg te halen.
Hou 2 speakers voor achteraan, en misschien ook je center en sub als je merkt dat die iets toevoegen.
Je hebt het voordeel dat je kan experimenteren tussen 2.0, 2.1, 3.1 tot zelfs 7.1.

Waarom niet proberen, je receiver kan het zeker aan!

Voor je front speakers, bespaar daar zo weinig mogelijk op,

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Fire_Bird
Frogmen schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:10:
Het grootste probleem met een 5.1 set is wel, dat je kamer erop moet inrichten om ook de achter speakers voldoende achter je te kunnen plaatsen. Ben zelf overgegaan van 5.0 naar 2.1 en ben erg tevrden.
Ik weet niet of je samenwoont of gaat wonen maar de WAF (Wife Acceptance Factor) is erg belangrijk. Heb nu een paar Monitor Audio Radius HD 270 speakers (mooi slank en wit WAF) samen met een sub want het laag viel iets tegen. Heb er nu wel een nieuwe stereo versterker bij gezet want de oude kon niet het vermogen leveren. Vrouw en ik zijn nu erg tevreden.
Kortom zou eerst verhuizen en inrichten en dan verder kijken wat past.
Het gaat om een eigen appartement, de WAF factor heb ik geen last van.
Wel een vriendin die regelmatig over de vloer komt maar het is duidelijk mijn place.

Ik ben verder wat dat betreft echt een leek op het gebied van audio maar houd wel van goed geluid :)
Wat ik tot nu toe uit alle opmerkingen verder haal is dat ik moet zoeken naar een speaker met een vermogen van 89/90 dB of meer ?
2-weg? 3-weg? 2,5-weg ? ik kom van alles tegen

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

Ik zou me over dat rendement dus geen zorgen maken. Speakers van tegenwoordig zitten altijd wel op 88 dB of meer, niet meer de 85 of lager die je vroeger wel eens zag. En qua 2- of 3 weg zou ik eens gaan luisteren welke vorm je fijner vind. Specificaties zeggen niets, gewoon luisteren daar heb je veel meer aan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Wil je zuilen, of monitors (boekenplankluidsprekers) ?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Fire_Bird
abrakadaver schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:24:
Wil je zuilen, of monitors (boekenplankluidsprekers) ?
Zuilen hebben de voorkeur

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Budget bepalen en een locale hifiwinkel binnen lopen. Luister wel zeker naar een paar goede monitoren, sommigen doen echt niet onder voor zuiltjes. Niet bij voorbaat negeren. Een beetje afweging tussen bas kwaliteit en kwantiteit, die natuurlijk persoonlijk blijft.

In ieder geval kun je ook met 2.0 erg veel plezier hebben. Liever goed stereo dan matig surround wat mij betreft: natuurgetrouw vs spectakel.

Wil je iets bijzonders voor relatief weinig geld, zoek dan een paar Magnepan MMG's O+

[ Voor 10% gewijzigd door mr.paaJ op 14-09-2011 23:42 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inderdaad luisteren en nog sterker bij een goede hifi zaak mag je ook best een set mee naar huis nemen om te luisteren. Thuis is toch anders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1