Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:22
Ik mag thuis een volledig nieuw netwerk ontwerpenen aangezien we gaan bouwen en renoveren.
Echter heb ik nog niet zoveel ervaring met aankoop van dure netwerkapparatuur. Tot nu toe deed ik het met de eenvoudig toestelletejs die je overal kan kopen. En dus zou ik jullie advies even willen inwinnen.

Ik zal beginnen met wat ik heb liggen:
B-Box 2 van Belgacom op een VDSL 15Mbit lijn (Misschien dat we naar 20Mbit gaan)
2 Wlan-routers met b en g mogelijkheden
Nog een reeks 4 * 100Mbit-switches
Een huis met afstand tot de switch nooit langer is dan 25m.
Media- en bestandsserver
Een budget van 500 euro

Basisuitrusting

De kabels:
Omdat zowat alle muren opengebroken worden, opteer ik ervoor om een kabeltje te trekken. Bovendien stalen deze kabels ook geen draadloos signaal uit, we denken hier aan de gezondheid :P
Op dit moment zou ik kiezen voor cat7 kabels in het oude gebouw en één of twee lijntjes naar de nieuwbouw (enkel keuken en living) waar dan een draadloze switch zal staan. Deze zijn best prijzig, maar zo ben ik zeker dat ik nog even verder kan. Of kan ik voor die prijs beter voor STP cat 6a gaan? Beide zouden 10 Gbit moeten halen, en cat 7 zou mogelijk zelfs 100Gbit halen.

Prijs 130 euro
de kabel

Modem/router:
De B-box van Belgacom is gekend voor zijn betrouwbaarheid :X
Dus ga ik voor een ander modem/router ik ben uitgekomen op de Draytek Vigor 2750. Deze zou moeten werken op het netwerk van Belgacom. Hij biedt ook ondersteunig voor ip v6 en vpn wat ik toch wel belangrijk vind. In principe is dit geen slechte keuze.

Prijs €160
router

Switch
In elke slaapkamer zou ik 2 lijntjes willen, 2 in het bureau, 2 naar de nieuwbouw en dan nog enkele losse lijntjes. Dit zijn dan 4*2+2+2+...=12+.. lijntjes. Liefst heb ik wat plaats over dus ik denk dat een switch van 24 poorten de minimum is. Ook had ik liefst een managed versie. Met deze voorwaarde heb ik volgende toestelen gevonden: Ik vermoed dat al deze toestellen degelijk zijn, maar hebben jullie ervaringen met een van deze toestellen of andere?

HP Procurve V1810-24G Switch prijs €200
HP Procurve

D-Link DGS-1210-24 prijs: € 180
D-Link

De Extra's

Beveiligingscamera's

Dit alles past tot nu toe allemaal perfect in het budget, maar hiermee is het nog niet opgelost.
Ik zou graag ook nog wat extra's inbouwen waarvoor wel een (beperkt) budget gevonden kan worden.

Ten eerste zou ik liefst enkele beveiligingscamera's over IP kopen en zou het huis beveiligen.
Maar ik vraag mij af of dat deze toestelen tegenwoordig in staat zijn om iemand mee te indetificeren? En heeft iemand een idee voor het budget, want de prijzen varieren op het internet gemakkelijk tussen de 150 en 3000 euro per camera.

Telefoons

Dit is een vraag waarop ik antowoord op hoop te krijgen hoewel ik zelf geen input heb / gevonden heb op het eerste zicht.
Is het mogelijk om het gewone telefoonsignaal via de modem door de verbinden naar telefoons die aan de switch hangen en eventueel naar gsm's met wifi die in het bereik zijn van het draadloos netwerk. Zodat je eenvoudig binnenhuis kan bellen en je naast netwerkkabels niet overal nog eens telefoonkabels moet trekken.

Is er iemand die hier informatie over heeft? Of die weet dat het mogelijk is?

Alvast bedankt voor al jullie input.

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Als je overal nieuwe kabels gaat trekken is het misschien een idee om dit netjes af te werken met een patchpaneel en wandcontactdozen. Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat je stugge kabel moet gebruiken in plaats van de slappe. Zie voor meer informatie en inspiratie Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
Zover was ik ook al.

Iemand nog tips of aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Waarom in godsnaam Cat7 of Cat6a kabels? Als je Cat5e erin trekt heb je ook gigabitverbindingen die je nooit van je leven 100% gaat benutten...

Als je telefonie over IP gaat doen kun je via een of andere internet-telefoniekloot bellen voor een paar centjes. Als je gewoon telefoon wilt hebben, kun je die ook over de netwerkkabels jagen hoor, gewoon een telefoonconnector in je RJ45 jack en klaar. Persoonlijk zou ik het gelijk fatsoenlijk aanpakken en voor IP-telefonie gaan.

Omdat je een managed switch wilt, zou ik niet teveel kijken naar het modem. Als je IP-telefonie aanschaft zou het zelfs gewoon de simpelste ADSL modem kunnen zijn van Draytek. DHCP en rest ga je toch via je switch regelen.

Wil je een server/nas in je netwerk, pak dan iets fatsoenlijks van Synology ofzo, iets dat je gemakkelijk kunt beheren en benaderen, vanuit je netwerk, maar ook vanuit internet! Je zou ook eventueel een pc kunnen installeren als "server" om je bestanden te beheren. Ga dan wel aan de slag met een RAID1/5/10 opstelling om je data veilig te stellen!

Je hebt het over een B/G router die je nog hebt liggen, ik weet niet of je die nog moet gebruiken... Voor een paar tientjes heb je tegenwoordig al een fatsoenlijke B/G/N router van Linksys of TP-Link die een super bereik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:10
zeker,

als het budget het toelaat zou ik het volgende doen...

op 1 centraal punt een 19" kast neerzetten, waar een 24 poort switch in hangt samen met je modem/router en andere netwerkmeuk (nas, ups, accespoint, ect,ect)

in elke kamer van je huis aan 2 tegenovergestelde muren 2 utp inbouw dozen bouwen waarvan de bekabeling samenkomt op het patchpaneel in het eerder genoemde rack... dit met de bedoeling... liever meteen een beetje overkill dan later de haren uit je hoofd te trekken omdat je toch (patch) punten te kort komt...

telefonie....

in eerder genoemd rack een POE switch plaatsen, zodat je later ook Voip telefoons centraal kunt voeden...

Wat had je zelf voor telefonie in gedachten?

Camera's....

Tjsa nogmaals... wat heb je zelf in gedachten... een goede camera (mobotix) kost een hoop maar verdient zichzelf wel terug

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kestemodon schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 20:39:
[...]

Basisuitrusting

De kabels:
Omdat zowat alle muren opengebroken worden, opteer ik ervoor om een kabeltje te trekken. Bovendien stalen deze kabels ook geen draadloos signaal uit, we denken hier aan de gezondheid :P
Op dit moment zou ik kiezen voor cat7 kabels in het oude gebouw en één of twee lijntjes naar de nieuwbouw (enkel keuken en living) waar dan een draadloze switch zal staan. Deze zijn best prijzig, maar zo ben ik zeker dat ik nog even verder kan. Of kan ik voor die prijs beter voor STP cat 6a gaan? Beide zouden 10 Gbit moeten halen, en cat 7 zou mogelijk zelfs 100Gbit halen.

Prijs 130 euro
de kabel
Doe dat nou niet...

Het is zinnig om voor de toekomst gereed te zijn, dus om Cat6 is verstandig. Maar je zegt zelf dat geen enkele run boven de 25m zal zijn. Dat betekent dat de meerwaarde van Cat6a (100m 10Gb ipv 37m) nihil gaat zijn, laat staan Cat7. Komt bij dat standaarden voor >10Gb/s over koper consumententoepassingen (als het al over koper zal gaan) nog niet bestaan. Kan goed zijn dat iets anders dan Cat7 gekozen wordt zodra het zover is. En dan heb je nu onnodig geld uitgegeven en je vastgelegd op een niet-erg-standaard connectortype die in de toekomst misschien niet makkelijk verkrijgbaar is.

Trouwens, connectoren heb je in deze berekening nog niet meegenomen. 8P8C is niet peperduur, maar met de hoeveelheid aansluitingen die jij noemt is EUR 0.50/stuk niet verwaarloosbaar.

Ik zou gewoon Cat6 nemen. Kun je tot 10Gb/s mee vooruit.
Modem/router:
De B-box van Belgacom is gekend voor zijn betrouwbaarheid :X
Dus ga ik voor een ander modem/router ik ben uitgekomen op de Draytek Vigor 2750. Deze zou moeten werken op het netwerk van Belgacom. Hij biedt ook ondersteunig voor ip v6 en vpn wat ik toch wel belangrijk vind. In principe is dit geen slechte keuze.

Prijs €160
router
Waarom in vredesnaam een modem+routercombo nemen als je het toch goed aanpakt?

Bedenk dat modemtechnologie en routertechnologie niet gelijk op lopen. Als je op korte termijn bijv kabelinternet of glas neemt moet je zo'n combogeval vervangen ook al kan de router prima alles aan. Omgekeerd, als je bij VDSL blijft zal op gegeven moment je router verouderd worden, maar zal je modem nog aan de eisen voldoen. Dan vervang je dat onnodig.

Verder vind ik Drayek nogal overpriced en vind ik erg verdacht dat nergens WAN-to-LAN performance ervan te vinden is.

Mijn advies:
Neem een goede ethernet router die OpenWRT ondersteunt. OpenWRT kan veel meer dan welke closed geval dan ook, incl volledige IPv6 support (ook uitgebreide 6-over-4 mogelijkheden voor tunneling totdat je ISP zover is, en met modules van Comcast ook 4-over-6 CG-NAT support voor als je geen IPv4 publiek meer zou hebben). Als je puur naar hardware kijkt is de Netgear WNDR3700 een goede keus.

Koop daar vervolgens een losse goede VDSL-modem bij die gewoon in bridge mode werkt.
Switch
In elke slaapkamer zou ik 2 lijntjes willen, 2 in het bureau, 2 naar de nieuwbouw en dan nog enkele losse lijntjes. Dit zijn dan 4*2+2+2+...=12+.. lijntjes. Liefst heb ik wat plaats over dus ik denk dat een switch van 24 poorten de minimum is. Ook had ik liefst een managed versie. Met deze voorwaarde heb ik volgende toestelen gevonden: Ik vermoed dat al deze toestellen degelijk zijn, maar hebben jullie ervaringen met een van deze toestellen of andere?

HP Procurve V1810-24G Switch prijs €200
HP Procurve

D-Link DGS-1210-24 prijs: € 180
D-Link
Dit zijn dure switches terwijl het hier gewoon om thuisgebruik gaat. Als je meer dan 12, maar lang geen 24 poorten gaat gebruiken is 16 allicht een optie. Zowel D-Link als TP-Link hebben 16p managed Gb switches voor EUR 125, en er zijn 24p managed switches van HP en D-Link voor EUR 165.

Wat is de meerwaarde van de twee duurder die jij noemt tov de voordeligere opties die voldoen aan de eisen die je noemt :?
Telefoons

Dit is een vraag waarop ik antowoord op hoop te krijgen hoewel ik zelf geen input heb / gevonden heb op het eerste zicht.
Is het mogelijk om het gewone telefoonsignaal via de modem door de verbinden naar telefoons die aan de switch hangen en eventueel naar gsm's met wifi die in het bereik zijn van het draadloos netwerk. Zodat je eenvoudig binnenhuis kan bellen en je naast netwerkkabels niet overal nog eens telefoonkabels moet trekken.

Is er iemand die hier informatie over heeft? Of die weet dat het mogelijk is?

Alvast bedankt voor al jullie input.
Zoekterm die je wilt: unified communications.

Er is met een "gewoon telefoonsignaal" (=PSTN/POTS) veel mogelijk, maar het gaat een stuk makkelijker als je alles met SIP gaat doen, dan hoef je alleen een VoIP-SIP client op de GSM te draaien, en dan kun je intern IP-phones gebruiken.

Maar zoals gezegd, hier is enorm veel mogelijk, wat voor jou zinnig en haalbaar is hangt vooral af van wat je ermee wilt. Zo gebruik ik mijn vaste lijnen al jaren niet, en zou ik dus ook geen cent uitgeven om er fancy dingen mee te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cat6a voor thuis gebruik is echt totaal niet nodig, als je met normale cat6 alles netjes zoals het hoort aansluit heb je een perfect netwerk. Ik heb laatst alles hier gekocht en de uitleg is prima en ik heb nog nooit zo'n snel netwerk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 15:53
dion_b schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 17:21:
[...]

....
Koop daar vervolgens een losse goede VDSL-modem bij die gewoon in bridge mode werkt.

.....
De bbox2 kan ook gewoon in bridge mode worden gebruikt. Ik bouw de pppoe sessie ook op op een aparte router dit is inderdaad wel veel stabieler dan enkel de bb2 te gebruiken

Wat ik er nog bij kwijt wou is dat alhoewel de draytek wel zal werken, is de bbox2 nog steeds de enige toegelaten modem op het belgacom vdsl2 netwerk. Verwacht niet te veel support als er ooit probs zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door jasper1989 op 30-09-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:29:
Cat6a voor thuis gebruik is echt totaal niet nodig, als je met normale cat6 alles netjes zoals het hoort aansluit heb je een perfect netwerk. Ik heb laatst alles hier gekocht en de uitleg is prima en ik heb nog nooit zo'n snel netwerk gehad.
Dat zeiden ze lang geleden ook over cat 3 en cat5
10 jaar geleden liepen we al te vloeken plekken waar nog nog cat3 zat

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat Belgacom het gebruik van die Bbox2 (die uiteindelijke een herverpakte Sagem F@ST 3464 is) verplicht op zijn VDSL-netwerk. Scarlet gebruikt hiervan bv. de originele uitvoering.

Het is sowieso geen snuggere zet om zelf een modem/routercombo aan te schaffen. Het is niet futureproof, terwijl je wel veel geld wil uitgeven aan onzekere standaarden (CAT7) waarvan de effectieve adoptering door de industrie (en dus uiteindelijk de consumentenapparatuur) nog maar zeer de vraag is.

Bridge je modem (ik heb het met de mijne ook gedaan), zet er een degelijke, moderne router achter (ik heb hier zelf een Netgear WNDR3700), bij voorkeur met OpenWrt (als je de moeite doet om het netwerk uit te tekenen en in te richten kan je ook wat moeite doen om de software stack degelijk te houden :P), of bouw zelf een router met bv. pfSense.

Wat het hele CAT6/CAT5E debat betreft, je moet al van heel goeden huize komen om een gigabitverbinding vol te trekken. Een Blu-Rayrip streamen is niet meer dan 45 Mbps, dat trekt een Fast Ethernetverbinding zelfs nog. Beter zelfs, je kan er tien tegelijk streamen op je netwerk, en als je NICs wat degelijk zijn zou dat geen krimp mogen geven - al zal je HD dat waarschijnlijk niet kunnen bijhouden.

[ Voor 45% gewijzigd door Borromini op 30-09-2011 17:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In plaats van dure kabels zou ik liever wat plastic buisjes kopen om die kabels in te leggen. Als je in de toekomst dan nog een keer andere kabels wil kan dat. Dat lijkt mij een verstandigere investering dan proberen te voorspellen wat voor netwerk-standaard we over 10 jaar gebruiken. De komende 5 jaar kan je zeker nog toe met gigabit. Tegen de tijd dat het een probleem wordt kun je dan de kabels een voor een vervangen. De kabel zal dan ook wel weer goedkoper zijn dan wat je nu betaald voor cat6a/7.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Qua IP camera's, als het niet teveel mag kosten, kijk eens naar chinese groothandelaars (Chinavasion Chinabuye, enz...)

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 16:17:
In plaats van dure kabels zou ik liever wat plastic buisjes kopen om die kabels in te leggen. Als je in de toekomst dan nog een keer andere kabels wil kan dat. Dat lijkt mij een verstandigere investering dan proberen te voorspellen wat voor netwerk-standaard we over 10 jaar gebruiken. De komende 5 jaar kan je zeker nog toe met gigabit. Tegen de tijd dat het een probleem wordt kun je dan de kabels een voor een vervangen. De kabel zal dan ook wel weer goedkoper zijn dan wat je nu betaald voor cat6a/7.
Dat is inderdaad wat ik ook heb gedaan :D. Werkt super goed. cat6a/7 is veel te overkill.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor kabels kun je beter nu cat6/7 gebruiken, ik heb bijv. verleden week ontdekt dat onze telenet installatie dateert van 97, maar toch in staat is gigabit snelheden te behalen, ik ben blij dat ik nu geen nieuwe kabels moet trekken.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In thuissituaties kun je prima gigabit doen via Cat5 kabel. In theorie hoeven er maar 4 draadjes aangesloten te zijn voor Cat5, maar afgezien van wat enthousiaste hobbyisten heb ik in praktijk nog nooit gezien dat ze niet alle 8 aanwezig en aangesloten zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:08:
In thuissituaties kun je prima gigabit doen via Cat5 kabel. In theorie hoeven er maar 4 draadjes aangesloten te zijn voor Cat5, maar afgezien van wat enthousiaste hobbyisten heb ik in praktijk nog nooit gezien dat ze niet alle 8 aanwezig en aangesloten zijn.
euh voor gigabit heb je toch echt meestal 8 draadjes nodig ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

fish schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 18:37:
[...]

euh voor gigabit heb je toch echt meestal 8 draadjes nodig ;)
Hoezo "meestal" ? Je laat zelf ook de ruimte open om het met 4 draden te doen (en bevestigt daarmee wat CAPSLOCK2000 zegt) ? ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:16
webfreakz.nl schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 18:55:
[...]

Hoezo "meestal" ? Je laat zelf ook de ruimte open om het met 4 draden te doen (en bevestigt daarmee wat CAPSLOCK2000 zegt) ? ;)
Waarschijnlijk sarcasme.
Voor een gbit verbinding heb je 8 aders nodig. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

"Meestal" omdat er naast cat5 andere media zijn

Wikipedia: Gigabit Ethernet

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 01-10-2011 21:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
Allemaal waanzinnig bedankt.

Ik ga het denk ik houden bij:
Cat 6-kabel
De BBox2 en dus geen apart router. Deze kan erbij komen als het echt te erg wordt.
En dan een 24poort switch, waarschijnlijk van HP of DLINK.

Mijn ouders zien voip niet zitten dus het zal waarschijnlijk bij de standaard telefoonlijn blijven.

En voor de camera's zie ik nog wel.

Maar nogmaals bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

De BBox2 lijkt me draadloos niet zo heel sterk, overweeg ook een extra access pointje als het bereik te wensen overlaat (Tip: TP-LINK TL-WR740N, twee tientjes, ongeëvenaarde prijs/performance/bereik, DD-WRT compatible).

[ Voor 28% gewijzigd door donny007 op 02-10-2011 20:44 ]

/dev/null

Pagina: 1