Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik ben bezig met een testserver te installeren op mijn thuisnetwerk, maar daarvoor moet ik mijn bestaande DHCP server uitschakelen. Nu heb ik al een tijdje liggen knutselen (voor zover dat gaat) met mijn modem, maar dit is blijkbaar niet mogelijk...
Is hier een andere oplossing voor?

Ik heb Windows Server 2008 R2 met daarin een VM met Windows SBS 2008 die dus vereist dat de DHCP server wordt uitgeschakeld. Ik kan anders met geen mogelijkheid verder met de installatie...

Weet iemand hier een oplossing of tool voor waardoor ik mijn VM kan foppen met een DHCP loos netwerk??

Ik heb 3 mogelijkheden qua netwerken op mijn VM:
-External (rechtstreeks via netwerkadapter op bestaand netwerk)
-Internal (gescheiden van fysiek netwerk, alleen VM en Host)
-Private (echt alleen maar tussen VM's)

Please help!! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou je VM kunnen NATten, maar of je daar nou zo vrolijk van wordt...

't Zou overigens niet de eerste keer zijn dat een ISP een dichtgetimmerd modem uitlevert waarvan de DHCP server niet uigeschakeld kan worden (KPN, iemand? :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Tja, dat ga ik eens proberen! Good idea of you!

Edit: Ik heb eens zitten kloten met de instellingen voor private network, maar dan blijft ie vragen welk ip-adres de router heeft :S Ik moet dus een fysieke (lees: voor VM fysieke) router hebben die antwoord geeft.... :S
Ik heb geen zin om het ding ergens ander naartoe te slepen, daar de router overhoop te halen en dan weer te vertrekken...

[ Voor 78% gewijzigd door Bartjezz op 13-09-2011 20:47 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:22
DHCP server uitzetten is onmogelijk bij de Davolink.

Ik heb in een verleden eens gelezen dat iemand succesvol de DHCP server kon omzeilen.
Die heeft toen de range van de DHCP server aangepast.
Iets van 192.168.1.252 tot 192.168.1.254, meen ik me te herinneren.
Dan zag de achterliggende router de DHCP server niet meer.
Je kan het eens proberen..

Als laatste alternatief kan je de Davolink vervangen door een modem/router naar eigen keuze.
Maar dan valt wel tv en telefonie van Tele2 weg daarmee.

Dat was het zo een beetje qua opties, denk ik.

• Bartjezz
Lastig... ik heb telefonie via tele2 lopen. Ik kan eens proberen met die range, maatregelen vrees dat het niet gaat werken. Is er nergens een tool voor? Weet dat het ongeveer nooit voorkomt, maar heb volgens mij alle 163000 hits ondertussen al gehad...

• cornfed99111
Tool? Nee, alles oldskool met de hand.

Moet je VM met een WAN ip adres gaan werken of is een intern adres (192.168.1.xxx bv.) ook prima?

[ Voor 7% gewijzigd door cornfed99111 op 14-09-2011 14:45 ]

• Bartjezz
Het is de bedoeling dat ik mijn VM kan wijsmaken dat er GEEN DHCP server in het netwerk zit, maar wel een gateway met internet.
Het netwerk op zich kan ik best opzetten en stelt niet zoveel voor, ik kan op beide servers (2008 en SBS08) met remote desktop werken.
De SBS moet als DHCP en DNS server gaan werken. Het is alleen nodig bij het installeren, daarna kan ik die functie toch weer uitschakelen als het domain eenmaal draait, maar ik kan echt niet verder zonder mijn DHCP server uit te schakelen...

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-10 21:58

allure

Titaan fase 2/3

Kun je niet tijdelijk een statisch ipadres instellen in je Vm-machine?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09
..zet dan je modem uit tijdens de installatie ;) Of haal er de netwerkkabel uit. Je moet handmatig de netwerkinstellingen opgeven, daar geef je (alsnog) het ip van de router op als default gateway (en eventueel DNS, ik denk dat de SBS-installatie die als forwarder in zijn eigen DNS-setup zet).

Let er wel op dat je nu iedere keer dat je SBS opstart een melding krijgt in het eventlog dat er 2 DHCP-servers zijn en dat hij die van zichzelf uitzet. Verder zijn er voor zover mij bekend geen issues mee.

De reden dat MS per se hun eigen DHCP-server wil gebruiken is omdat ze denken dat alle SBS-beheerders dom zijn. Het enige dat nodig is (wil het allemaal goed werken) is dat je werkstations de SBS als DNS-server gebruiken; dit moet je dus (als je de DHCP van je router blijft gebruiken) ofwel aanpassen in je bestaande DHCP-server (good luck, gaat zo te zien niet lukken; ik ken niet één routertje dat dat kan eigenlijk :X ) ofwel alle werkstations handmatig van DNS-serveradressen voorzien.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• allure

allure

Titaan fase 2/3

offtopic:
Bij Draytek kun je handmatig een DNS-server meegeven.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
cornfed99111 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 00:00:
Ik heb in een verleden eens gelezen dat iemand succesvol de DHCP server kon omzeilen.
Die heeft toen de range van de DHCP server aangepast.
Iets van 192.168.1.252 tot 192.168.1.254, meen ik me te herinneren.
Dan zag de achterliggende router de DHCP server niet meer.
Je kan het eens proberen..
Mijn Davolink accepteert dat iig niet. Er moet sowieso een DHCP range zijn met 4 IP's, maar als die van .250 naar .254 loopt krijg ik met geen mogelijkheid een internetverbinding met mijn pc's.
Als laatste alternatief kan je de Davolink vervangen door een modem/router naar eigen keuze.
Maar dan valt wel tv en telefonie van Tele2 weg daarmee.
Dan moet je wel je user en password voor PPPoE zien te achterhalen. Schijnt wel te kunnen (handleiding staat online) maar dan moet je dus wel je davolink gaan flashen om de FTP omgeving te kunnen benaderen, daar verschijnt dan ergens een bestandje waar je de benodigde gegevens uit kunt halen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd in ieder geval.

Desktop | Server | Laptop

• e92
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:38

e92

Ik heb ook zo'n fijn modem van Tele2. Bij LAN Setup heb ik het IP Addres ingesteld op 192.168.1.1 en de DHCP Server heeft als start address 192.168.1.2 en end address 192.168.1.6
De router achter de Davolink geeft de adressen 192.168.1.150 t/m 192.168.1.200 uit. Werkt bij mij probleemloos.

succes

• Bartjezz
Het probleem is nog steeds dat mijn #$@%wizard zegt dat er een DHCP server in het netwerk zit die dus uit moet... Heb alles geprobeerd: range van 192.168.1.250/254, server alleen in een netwerkje gezet met mijn laptop, maar helaas mocht dit niet baten...

Kun je niet tijdelijk een statisch ipadres instellen in je Vm-machine?
Dat is zowiezo ingesteld, anders kan ik iedere keer gaan pingen naar mijn server wat het ip-adres is om in te loggen met remote desktop. Maar dat is het punt niet, de server gaat in mijn netwerk op zoek naar alle apparaten en ziet daarbij een dhcp server die actief is. Die wil mijn server uit hebben, anders gaat die niet verder...

Het enige dat nodig is (wil het allemaal goed werken) is dat je werkstations de SBS als DNS-server gebruiken
Dat had ik begrepen ja, maar dit is een testserver, na de wizard zet ik de dhcp van mijn SBS toch weer uit, omdat de server alleen savonds aan staat en mijn vrouw wil overdag ook leuk kunnen internetten...

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Waarom MOET er percee een netwerk actief zijn voor die wizard?

• cornfed99111
@ Rupie

Ik weet niet meer zeker welke ip adressen het precies zijn.
Ik heb ook geen bevestiging dat dit moet werken. Het was een suggestie.

Dat van de Davolink vervangen is mij redelijk bekend. Zie: Davolink router vervangen
Kijk eens wie de topicstarter is... :*)

@ Bartjezz

Is een extra router geen oplossing?
Als die werkt op een ander subnet en zonder DHCP server, dan moet dat toch lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 11:33
cornfed99111 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:59:
@ Rupie

Ik weet niet meer zeker welke ip adressen het precies zijn.
Ik heb ook geen bevestiging dat dit moet werken. Het was een suggestie.

Dat van de Davolink vervangen is mij redelijk bekend. Zie: Davolink router vervangen
Kijk eens wie de topicstarter is... :*)
lol. Kan je dan ook niet ff een manier verzinnen om het checkboxje dat bestaat om DHCP uit te zetten actief te maken? Als je op de pagina zit waar je de lan setting hebt zitten en je zet de pagina stijlen uit (Bij FF: beeld --> pagina stijl --> geen stijl) dan staat daar gewoon een checkbox om DHCP uit te zetten. Je kan er alleen zo weinig mee ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
allure schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:43:
Waarom MOET er percee een netwerk actief zijn voor die wizard?
Anders weigert mijn server om te installeren en vraagt ie waar de gateway zit. Mijn gateway is mijn Tele2 modem.
Als ik de wizard doorloop, en ik trek mijn netwerk uit, dan vraagt ie: IP-adres gateway en IP-adres DHCP server (eventueel). Als ik dan alsnog het ip-adres van mijn gateway intyp heb ik nog steeds het zelfde probleem...

Edit: Het werkt ondertussen, ik heb doormiddel van een internet-router een gescheiden netwerk gemaakt. Op deze manier werkt het netwerk van de server apart van mijn eigen netwerk en heeft de server evengoed een gateway naar internet.
Het apparaatje heb ik geleend, maar heeft wel de juiste uitkomst geboden!!
Evengoed bedankt voor alle hulp en ideeën, maar het probleem is opgelost.

[ Voor 27% gewijzigd door Bartjezz op 16-09-2011 11:34 ]

Pagina: 1