FTP CAT 6 kabel

Pagina: 1
Acties:

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Korte (newbie) vraag over een FTP CAT 6 kabel.

In de kabel zit ook een kaal metalen draad: waarvoor dient deze?

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Je bedoelt de folie die rondom de aders zit? Die beschermt de kabel tegen elektromagnetische inferentie van buitenaf.

Je bent al vanaf 2000 lid van Tweakers, dan behoor je toch echt te weten dat hier eerst wat huiswerk van je verwacht wordt. Een simpel google zoekje op "FTP CAT6" bracht je op deze pagina van Wikipedia waar het antwoord gewoon voorgekauwd staat.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nieknikey schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:27:
Je bedoelt de folie die rondom de aders zit? Die beschermt de kabel tegen elektromagnetische inferentie van buitenaf.

Je bent al vanaf 2000 lid van Tweakers, dan behoor je toch echt te weten dat hier eerst wat huiswerk van je verwacht wordt. Een simpel google zoekje op "FTP CAT6" bracht je op deze pagina van Wikipedia waar het antwoord gewoon voorgekauwd staat.
Jeez dat kan ook wel iets vriendelijker ?
Er zit naast de folie ook een blanke ader in, vermoedelijk voor aarde.
Maar eigenlijk weet ik het ook niet zeker :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:49

allure

Titaan fase 2/3

Ik neem toch aan dat de folie voor invloeden van buitenaf is en stalen draad voor de aarde dient?

[ Voor 31% gewijzigd door allure op 13-09-2011 21:47 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28
Jullie zien toch dat hij het over een draad heeft, en niet de folie?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

allure schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 21:44:
Ik neem toch aan dat de folie voor invloeden van buitenaf is en stalen draad voor de aarde dient?
Ja maar waarom zou je een netwerkkabel willen aarden ?
En hoe sluit je dat ding dan aan, een rj45 connector heeft Afaik geen aardpunt :)

Misschien is het gewoon een dure versie van een ripcord ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:49

allure

Titaan fase 2/3

Wat dacht je voor gebruik buitenshuis?
Op de stalen behuizing is hij wel geaard.

Als je besluit je kabels te aarden zorg dan dat je dit op 1 punt in je netwerk doet, bijvoorbeeld op je switch/patchrack.

Afbeeldingslocatie: http://image.made-in-china.com/2f0j00RCeQvlnGlJky/RJ45-Connector-for-Cat5e-FTP-Cable-Modular-Jack.jpg

offtopic:
Ik vind het rotdingen, vooral dat schoentje wat erin moet om de aders te begeleiden

[ Voor 37% gewijzigd door allure op 13-09-2011 22:19 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij is die er voornamelijk om het aansluiten van de foil makkelijker te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Je bent al vanaf 2000 lid van Tweakers, dan behoor je toch echt te weten dat hier eerst wat huiswerk van je verwacht wordt.
Al met al heb ik een uur op Google gezocht naar het antwoord en op Tweakers kan ik niets terugvinden. Vervolgens open ik een topic en krijg ik deze reactie..?

Al met al blijkt het antwoord niet zo eenvoudig te zijn.

Mijn theorie voor de functie van de blanke metalen draad:
1) het is bedoeld voor aarding aan bijv. patch paneel
2) het is een soort van trekontlasting cq. hulpmiddel om de kabel door een loze leiding te trekken

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 22:08

TOYS

Zeg ik nie!!

De blanke koper draad dient inderdaad voor de aarde zoals Allure al zei. Hiervoor zijn ook speciale FTP Rj's en Jacks op de markt. Tegenwoordig zie je het wel minder dan vroeger moet ik zeggen.

Soms doen ze ook een touwje in de kabel... deze kan zijn om de kabel te strippen of iets dergelijks. Hangt net van het type kabel af.

Ook zijn er speciale patchpanelen van Brandrex/systimax (en vast nog andere) waar je de blanke aders aan kunt sluiten. voor de aarde... Of je echt veel verschil merkt?? Ik ben er nog niet over uit... maar weet wel dat het een stuk lastiger is om aan te sluiten op diverse jacks.

[ Voor 13% gewijzigd door TOYS op 14-09-2011 21:23 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een 'touwtje' in de kabel is een zgn. 'strength member'. Dat is om de kabel in de lengte sterker te maken zodat je 'm minder snel kapot trekt. Dat spul is namelijk, in tegenstelling tot het koper van de aders, niet uit te rekken. Aan de uiteinden hoef je daar niets mee te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1