Club 3D 4870x2 op zijn laatste benen, nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• tjempjun
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01-2016
Ik heb sinds 2008 een 4870x2 van Club 3D. Deze werd altijd al vrij warm onder load (ongeveer 90 graden, nooit overgeklokt), maar dit is nooit echt een probleem geweest. De laatste maanden krijg ik echter een blauw scherm wanneer ik een game speel en de fan automatisch zijn werk laat doen. Indien ik de fan handmatig op 100% zet, gaat het (meestal) goed, maar zie ik af en toe nog artifacts. De GPU temperatuur volgens ATI-tool is ongeveer 80-85 graden onder load, dus onder de temperatuur die de kaart vroeger te voorduren had.

Nu heb ik de kaart altijd netjes schoon gehouden, alleen nooit de plastic kap rondom de fan verwijderd, omdat deze niet met een schroevedraaier lijkt los te komen van de plank. De onderkant van de kaart is altijd gloeiend heet en wordt niet actief gekoeld. Kan het misschien een ander onderdeel op de videokaart zijn dat te heet wordt? Of is het gewoon ouderdom?

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:26
tjempjun schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 17:03:
Ik heb sinds 2008 een 4870x2 van Club 3D. Deze werd altijd al vrij warm onder load (ongeveer 90 graden, nooit overgeklokt), maar dit is nooit echt een probleem geweest. De laatste maanden krijg ik echter een blauw scherm wanneer ik een game speel en de fan automatisch zijn werk laat doen. Indien ik de fan handmatig op 100% zet, gaat het (meestal) goed, maar zie ik af en toe nog artifacts. De GPU temperatuur volgens ATI-tool is ongeveer 80-85 graden onder load, dus onder de temperatuur die de kaart vroeger te voorduren had.

Nu heb ik de kaart altijd netjes schoon gehouden, alleen nooit de plastic kap rondom de fan verwijderd, omdat deze niet met een schroevedraaier lijkt los te komen van de plank. De onderkant van de kaart is altijd gloeiend heet en wordt niet actief gekoeld. Kan het misschien een ander onderdeel op de videokaart zijn dat te heet wordt? Of is het gewoon ouderdom?
Die 90 graden zijn dood normaal voor de HD4870x2 .
Ik heb namelijk twee configs gehads met een HD4870X2 erin, bijde configs tikte makkelijk 90 graden aan ;)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:36

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ik zou de kap eens van de koeler halen, en eens goed schoon maken, wrs stof wat de airflow door het ding tegenwerkt..? Kan ook geen kwaad om er meteen een project van te maken en je coolpaste eens te vervangen, na 3 jaar wil dat ook nog wel eens inharden en minder goed zijn werk doen..

edit: met een tool als CPUID of Aida64 kun je je temps mooi controleren (vrm en mem ) op de kaart en zie je vanzelf als die de boosdoener zijn..

[ Voor 20% gewijzigd door SAiN ONeZ op 13-09-2011 19:48 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®