harde schijf niet herkent(ubuntu server)

Pagina: 1
Acties:

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
General information:
- Ubuntu server 10.10 64bit
- Hard disk WD ata WDCWD20EARS-00M (nov 2010)

1 van de 2 schijven in mijn Ubuntu home server wordt niet meer herkend. Ik kwam erachter dat er iets niet klopte toen het niet meer mogelijk was vanuit een Windows PC bestanden te kopiëren naar de server. Na dit te hebben geconstateerd heb ik de server herstart, tijdens het booten meldde de server, dat het niet mogelijk was om de mappen te mounten op deze harde schijf.
Wat ik heb geprobeerd:
• De bios gecontroleerd, de bios herkent de harde schijf nog wel.
• Wanneer ik in de terminal typ:”sudo fdisk -l” wordt de harde schijf met problemen niet weergegeven

Daarna heb ik de harde schijf in een andere pc gedaan :
• Gparted herkent de harde schijf helemaal niet(niet weergegeven)
• De Ubuntu hard disk utility herkent de hard disk wel, maar het enige wat wordt weergegeven is is de model naam (ata WDCWD20EARS-00M) en de mogelijkheid om de hard disk te formateren.

Hierna heb ik de hdd in een windows 7 pc gedaan wanneer ik naar disk management ga ziet Windows de harde schijf en partities en zegt dat de partities healthy zijn.

Is er nog een mogelijkheid de data op de hard disk te redden?

[ Voor 3% gewijzigd door trabbit op 13-09-2011 20:16 ]

• trabbit
Ik heb een deel van mijn data kunnen backuppen! Ik heb de hdd in een Windows pc gestopt, daarna met een programma dat ext4 kan lezen proberen uit te lezen. Dit ging maar gaf veel 0xC0000005 Access Violation errors. Daarna diskinternals linux reader 2.0 geprobeerd, dit programma heeft de data die er nog op stond probleemloos gekopieerd. Veel van de data staat de filename er nog bij, maar is het 0 kb. Of te wel een deel is verdwenen?

Nu mijn vraag, wat is er met de hdd aan de hand?

[ Voor 17% gewijzigd door trabbit op 15-09-2011 01:32 ]

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Heb je de schijf al onderzocht met WD-Diagnose Tool of CrystalDiskInfo?

• trabbit
WD data lifeguard test gedaan:

Quick test geeft "06-Quick Test on drive 2 did not complete! Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 97 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 2!"

Extended test geeft na 40 minuten "too many bad sectors detected",

Zit niks anders op dan het verlies te nemen, belangrijke zaken had ik toch wel gebackupt. Al me muziek/films zijn verloren :'( . Heb nog wel garantie, de schijf is nog niet eens 1 jaar oud!

Zijn deze hdd's slecht, of is het pech? Ik heb namelijk nog precies dezelfde hdd in de server zitten, anders vervang ik die ook preventief.

[ Voor 53% gewijzigd door trabbit op 16-09-2011 01:54 ]

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Alvorens deze preventief te gaan vervangen, zou ik deze ook eerst gaan testen met het WD Lifeguard tooltje.
Je weet dan zeker of deze ook slecht is. Als deze ook slecht is dan beide retour.

[ Voor 12% gewijzigd door donnervogel op 16-09-2011 10:19 ]

• trabbit
Dat heb ik toch gedaan, de resultaten heb ik hier ook gemeld? Ik heb de schijf naar Informatique gebracht. Los van het lange wachten, prima opgelost. Heb direct een vervangend exemplaar meegekregen. Hoop dat deze het langer uithoudt ;).
Pagina: 1