[Arch] FAT16 partitie maken vanuit bash zonder interactie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Ik heb een scriptje wat automatisch een disk (in dit geval /dev/sdb) moet leeggooien en daar netjes 1 grote nieuwe FAT16 partitie op mag aanmaken.
Daarna mouten en er wat files op gooien.

Wat ik tot nu toe heb/doe:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
#partitietabel overschrijven met 0'en
dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=512 count=1

#msdos partitietabel aanmaken
parted --script -- /dev/sdb mklabel msdos

#partitie aanmaken over de hele disk
parted --script -- /dev/sdb mkpart primary fat16 0 -1

Blijkbaar gaat er bij de laatste iets mis, als ik vervolgens de partitie probeer te mounten krijg ik een foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/ts
[ 2146.393021 FAT-fs (sdb1): bogus number of reserved sectors
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb1,
       missing codepage or helper program, or other error
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail or so

# dmesg -c
[ 2146.393021 FAT-fs (sdb1): bogus number of reserved sectors
[ 2146.393099 FAT-fs (sdb1): Can't find a valid FAT filesystem

Iemand een wild idee waar het mis gaat, en wat ik er mogelijk aan zou kunnen doen? :)
Ik zit sinds vanmorgen te Google'n maar kom so far nog weinig tegen wat relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
mfsf.vfat moet je aanroepen om je partitie te maken.

Met parted stel je volgens mij alleen het fs type in, niet het fs zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 16:35
SA007 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:32:

mkfs.vfat :Y)

Mag ik weten wat de achterliggende gedachte is? Is /dev/sdb een swappable schijf? (USB disk oid?) In dat geval, niet al te snel je schijfjes wisselen (lostrekken, erin pluggen) dan kan je namelijk weer op /dev/sdc uitkomen (iets met update interval etc)

[ Voor 34% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-09-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Filesystems door parted laten maken is sowieso niet aan te raden; uit de man-page:
Using this command is discouraged. Instead use mkpart to create an empty partition, and then use external tools like mke2fs(8) to create the filesystem.
Ik zou dosfstools installeren en mkdosfs -F 16 gebruiken :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
SA007 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:32:

Hm, volgens mij kan ik daar alleen partities mee formatteren volgens een bepaald fs, en geen nieuwe maken.
LinuX-TUX schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:35:
[...]

mkfs.vfat :Y)

Mag ik weten wat de achterliggende gedachte is? Is /dev/sdb een swappable schijf? (USB disk oid?) In dat geval, niet al te snel je schijfjes wisselen (lostrekken, erin pluggen) dan kan je namelijk weer op /dev/sdc uitkomen (iets met update interval etc)
Dit staat op een bootable USB-stick die in onze thin clients gaat om de software daarop te updaten.
Deze thin clients hebben een fat16 partitie met syslinux + een lading losse files (kernel image, squashfs disk image, configfiles, enz).
Met deze scriptjes moet de helpdesk ook de clients kunnen updaten zonder dat ik het steeds mag doen :P
Spider.007 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:35:
Filesystems door parted laten maken is sowieso niet aan te raden; uit de man-page:
[...]

Ik zou dosfstools installeren en mkdosfs -F 16 gebruiken :)
Ahhh, mogelijk is dat the way to go :) kun je daar ook wildcards gebruiken voor 'hele disk' vanuit een scriptje? :) even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Noxious schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:44:
[...]

[...]

Dit staat op een bootable USB-stick die in onze thin clients gaat om de software daarop te updaten.
Deze thin clients hebben een fat16 partitie met syslinux + een lading losse files (kernel image, squashfs disk image, configfiles, enz).
Met deze scriptjes moet de helpdesk ook de clients kunnen updaten zonder dat ik het steeds mag doen :P

[...]
Hmm, kan je dan niet beter gewoon een image direct dd'en naar die sticks :p? Of zijn die sticks meer dan read-only voor de updates?

Anyway, je deed al een dd cyclus vooraf, kan je het beter in 1 keer goed doen dacht ik zo :Y) (update.img ipv eerst met /dev/zero vullen, dan partitioneren, formatteren & kopieren)

Persoonlijk vind ik het nogal risky om hardcoded op de achtergrond een script definitie met "pak die /dev/sdb maar". Wat als die gast nou net z'n iPod / andere usb stick ook nog aan het systeem had gehangen ... :$
Heeft die gast daarna geen iPod meer maar een iUpgrade :+

[ Voor 31% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-09-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Mja het werkt net andersom ;)
Dit staat op een USB stick die in de thin clients gaat (boot from usb, er staat een Arch Linux installatie op) :) die hebben maar 1 disk (64MB flashdrive meestal, maar er zijn verschillente types en grootes, vandaar dat ik liever een 'pak de hele disk'-fs er op aanmaak) en die zit dus altijd op /dev/sdb :P

Wat gebeurt er als ik een 32mb image naar 64mb disks schrijf? wordt dan de helft gewoon niet gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door Noxious op 13-09-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Noxious schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:27:
[...]

Wat gebeurt er als ik een 32mb image naar 64mb disks schrijf? wordt dan de helft gewoon niet gebruikt?
Precies

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
QFT :Y)
Noxious schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:27:
Mja het werkt net andersom ;)
Dit staat op een USB stick die in de thin clients gaat (boot from usb, er staat een Arch Linux installatie op) :) die hebben maar 1 disk (64MB flashdrive meestal, maar er zijn verschillente types en grootes, vandaar dat ik liever een 'pak de hele disk'-fs er op aanmaak) en die zit dus altijd op /dev/sdb :P

oK.

Dus als ik het goed begrijp:
Klant: Hee, thin client doet het niet meer, helemaal kaduuk.
Stagiair helpdesk: Owh wacht, JapyDooge heeft een script voor me klaar gezet om er een clean image op te zetten. *laat ondertussen z'n mp3 speler in z'n systeem zitten*
Prikt een USB stick erbij, flashed per ongeluk zijn eigen mp3 speler met jouw image, gaat vervolgens met de nutteloze USB stick naar die thin client om hem weer terug te zetten/updaten.

Snap namelijk niet waarom je naar een thin client zou lopen om daar zo'n script uit te voeren :$

OF:
Bootable USB stick heeft een script + image en die boot je op de Thin Client en je flashed de interne FLASH geheugen met jouw script / image combo?

En gaat wel werken hoor, werkte zelfs bij m'n xbox :Y) ... zo de hele schijf ge-dd't naar een schijf van een maat van mij })

[ Voor 88% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-09-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dan maar de image zo klein maken als de kleinste disk :+ i'm a man with a mission.
Nu maar hopen dat het op alle types werken gaat :P

Tnx 8)
Pagina: 1